Kibani

Trådstartare
Ja hur var det med detta... Jag funderar på att måla en tavla och skriva dit ett citat från en låttext som är hyffsat populär men får jag det om den ska visas upp i en Konsthall? Det är en gåva till en vän så jag tjänar inga pengar på den. Skulle jag inte visa upp den i konsthallen så hade det ju inte varit några problem med texten men nu vet jag inte. Är det någon här som vet? :)

Ja hur var det med detta... Jag funderar på att måla en tavla och skriva dit ett citat från en låttext som är hyffsat populär men får jag det om den ska visas upp i en Konsthall? Det är en gåva till en vän så jag tjänar inga pengar på den. Skulle jag inte visa upp den i konsthallen så hade det ju inte varit några problem med texten men nu vet jag inte. Är det någon här som vet? :)
Iom att det rör sig om konst så kan det vara ok eftersom man då ser till helheten av verket. Men helt hundra är jag inte. Är det ett långt citat?

Nej det rör sig bara om en enda mening så det är verkligen inte långt. Tänker hur eller hur anteckna varifrån det kommer på baksidan av tavlan om jag använder det.

Om du målar ord någon annan skrivit så blir det inte någon stöld som hamnar under copywright.
Jag är rätt tvärsäker på att det är olika saker om du skriver orden och hävdar dem vara dina egna, jämfört med om du "avbildar en skriven text".

Lite svårt kanske att fråga Stiftelsen om att få använda en bit av låttexten :p

@tanten hur menar du med "avbildar en skriven text"? Att det är ok att måla dem men inte ok att skriva och kalla det sitt eget?
Ja.
Nu är det tydligen en låttext. Då kan du inte spela in sången med dig själv vid micken utan att be om lov.

Men visst kan du skriva raderna på en tavla. Du sjunger ju inte frasen och du utger dig inte för att ha skapat texten själv.

Tänk andra upphovsrättsliga saker. Du får inte sätta dit ett välkänt klädmärke på ditt plagg och sälja det. Däremot får du fotografera eller måla av logotypen/märket hur som helst.
För ett par helger sedan besökte jag en fotograf som bl.a. gjort ett verk med enbart varumärken över hela bilden. Inte har han begärt lov för att få montera dit Marlboro på sin tavla.

Så ja, jag är tämligen säker.

Lite svårt kanske att fråga Stiftelsen om att få använda en bit av låttexten :p

@tanten hur menar du med "avbildar en skriven text"? Att det är ok att måla dem men inte ok att skriva och kalla det sitt eget?
Det är ju alltid okej att citera, om man ange källan. Kan du inte skriva /"stiftelsen" efter/nedanför texten?

@tanten Är det bara verk för privat bruk du syftar på nu?
Nej.
En konstnär har i allmänhet rätt att uttrycka, avbilda, skildra vad som helst.

Undantaget är när det är kränkande, diskriminerande eller på något sätt brottsligt. Fast det går knappast att lagföra.
Men det kan bli ett himla liv så tex en bok eller film dras tillbaka av distributören för att människor protesterar. Tex Stina Wirséns picaninny-figur i Liten skär och alla små brokiga.

Men konstnärers frihet sträcker sig långt och det ska den få göra.

Finns två frågor på Lawline som berör dessa ämnen och deras svar är då mycket mer komplexa än den lätta bild du ger.

http://lawline.se/answers/11993 "Användande av varumärkesskyddad logotyp i konst"
http://lawline.se/answers/anvanda-andras-konst-i-sin-konst "Använda andras konst i sin konst" (låttexter mm)

Även bloggen Anna Ritar tog upp det här ämnet nyss, både i form av låttexter, men även att teckna av tex känt porslin och sälja prints av det.

Ja, ska du nu dra det till de proportionerna så...
I detta fall är det inte ett verk som ska säljas. Det är inte massproducerat utan finns i ett (1) verk som kommer att vara i privat ägo. Verket kommer sannolikt inte att mångfaldigas eller avbildas i litteratur eller media.

Dessutom skulle jag vilja se den rättsliga process som skulle bli av att en amatör målar en tavla med en strof ur en av Stiftelsens låtar...

Jag tror du skulle få ett delvis annat svar om du vände dig till KRO tex.

Hah så knivigt det verkar. Hoppas det är som tanten skriver även om det inte är nån större panik eftersom tavlan inte är påbörjad ännu. Tanken är som sagt att det ska bli en gåva och kommer vara ett porträtt på min väns hund, och för att ge den extra djup hade den meningen ur låten varit perfekt.

Kanske Konsthallen där den isåfall skulle visats upp vet precis vad det gäller? Det är "öppen salong" vilket innebär att vem som helst kan lämna in ett verk att visa upp bland alla andra så det är inte bara verk utav mig som visas

Hah så knivigt det verkar. Hoppas det är som tanten skriver även om det inte är nån större panik eftersom tavlan inte är påbörjad ännu. Tanken är som sagt att det ska bli en gåva och kommer vara ett porträtt på min väns hund, och för att ge den extra djup hade den meningen ur låten varit perfekt.

Kanske Konsthallen där den isåfall skulle visats upp vet precis vad det gäller? Det är "öppen salong" vilket innebär att vem som helst kan lämna in ett verk att visa upp bland alla andra så det är inte bara verk utav mig som visas
Men konsthallen borde ju kunna svara! :)

Nej.
En konstnär har i allmänhet rätt att uttrycka, avbilda, skildra vad som helst.

Undantaget är när det är kränkande, diskriminerande eller på något sätt brottsligt. Fast det går knappast att lagföra.
Men det kan bli ett himla liv så tex en bok eller film dras tillbaka av distributören för att människor protesterar. Tex Stina Wirséns picaninny-figur i Liten skär och alla små brokiga.

Men konstnärers frihet sträcker sig långt och det ska den få göra.

Var det inte ett copyrättsmål för ngr år sedan, då en konstnär målat av ett fotografi?

Fotografen hävdade sin rätt till sitt verk och jag har för mig han fick rätt...

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver era goda råd. Jag hade tänkt fråga om det är någon här som är bra på konflikthantering, men jag tror nog inte det är där som...
2
Svar
33
· Visningar
2 733
Senast: Tora
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 295
Senast: Gabby_Ossi
·
Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
656
Senast: Görel
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
567
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama