Copyright på foton

Nethril

Trådstartare
jag tänkte bara höra om någon vet vad som gäller om man vill lägga upp en bild som någon annan tgit på sin hemsida?

det är nämligen så att jag tog ett foto för ett tag sedan som jag mailade till en person för att visa. H*n har nu lagt ut denna bilden på sin hemsida (startsida) utan att fråga mig! får man verkligen göra så? Jag menar, det är en bild jag tagit här hemma och är otroligt nöjd med, h*n kan väl inte bara sno den?

irriterad :mad:
 
Sv: Copyright på foton

Helt ot..

:rofl::rofl:

Jag läste copyright på foten, tänkte för mig själv

- vem tar copyright på sin egna fot :crazy:
 
Sv: Copyright på foton

hur gör jag nu då? personen i fråga kommer absolut inte lyssna på mig ett dugg om jag ber denne att ta bort bilden.. :(
 
Sv: Copyright på foton

skicka ett mail där du citerar copyrightlagen och att du kommer att anmäla om h*n inte tar bort bilden..
 
Sv: Copyright på foton

Om du har tagit en bild på ett djur = verk.
Om djuret har tagit en bild på sig själv = inte verk.


Du kan anmäla till webhosten/webhotellet och polisen.
 
Sv: Copyright på foton

haha! okej! detta djur har inte tagit kort på sig själv :angel:

men undrar fortfarande vad som händer om man anmäler?
 
Sv: Copyright på foton

nej. vi har ingen vidare bra kontakt. Blev jätteirriterad när jag fick syn på att min bild ligger där och att personen inte ens kunnat fråga innan! hade h*n bara gjort det så hade det varit helt okej. Men nu när h*n bara körde över mig helt och hållet så blev jag lite sne.

dock kanske det är en skitsak att bli irriterad över? jag kanske överreagerar och är en gnällig liten jäkel?

bilden är ju trots allt väldigt fin och på en utav deras uppfödningar.

jag kanske eg. borde låta det vara? fast jag blir såå jäkla irriterad!:cool:
 
Sv: Copyright på foton

hur får jag reda på vad detta är för ställe? det är en .com adress.
 
Sv: Copyright på foton

men jag har hört något om att om det är djur på bilden så gäller inte den lagen

http://www.javascript.nu/copy.shtml
punkt 6, rad 6

Och vad händer om man anmäler? vart anmäler man?
alltså, det du blandar ihop det med är PUL (personuppgiftslagen) då du inte får fotografera en enskild person på icke allmänna tillställningar och publicera bilderna utan personens tillstånd.. dvs om jag smyger efter dig på stan och fotar när du petar dig i näsan inne på konsum och publicerar bilden så kan du anmäla mig för det, även fast JAG äger bilden..
 
Sv: Copyright på foton

alltså, det du blandar ihop det med är PUL (personuppgiftslagen) då du inte får fotografera en enskild person på icke allmänna tillställningar och publicera bilderna utan personens tillstånd.. dvs om jag smyger efter dig på stan och fotar när du petar dig i näsan inne på konsum och publicerar bilden så kan du anmäla mig för det, även fast JAG äger bilden..

Fast det har nyligen skett ett antal ändringar i PUL, så jag vet inte om det där stämmer längre.
Följande är taget från en chatt på Lunarstorm med Anders Ahlqvist, kriminalkommissarie och chef på Rikskriminalens internet¬spaningsenhet:


F: Du sa att man får lägga upp bilder på andra, fast inte i ofredande osv.. men vi hade ett besök på skolan jag gick i förra året och dom sa att oavsett bilder, om man har sagt nej så får han/hon lägga upp bilder på mig.. då ska det polisanmälas.. men du säger att det är okej sålänge man inte lägger upp sexuella osv?:S
S: Den som pratade om det där på din skola hade rätt, förra året. Sen dess har det skett förändringar i Personuppgiftslagen, numera kan man göra betydligt mer, t ex publicera bilder som är "harmlösa" på nätet.

F: Vem får publicera en bild på mig på Internet?
S: Om det inte handlar om bilder som utgör t ex sexuellt ofredande (skidrar dej i en sexuell situation t ex) kan man publicera bilder av andra. Ändå beror det på sammanhanget bilden publiceras i!

F: Man får väl inte ta kort på te.x. bilars reg.nr. eller folks gravstenar med namn/info på om man inte känner personen?
S: Det finns inget förbud mot att fotografera i Sverige, varken gravstenar, bilnummer eller personer.
 
Sv: Copyright på foton

ja, frågan där är väl vad som räknas som harmlöst..

och sexuella aspekter är inte de enda.. allt som kan räknas som förtal (eftersom att en bild endat är 1/10 sekund av händelseförloppet finns det mycket som inte syns på en bild.. )
t.ex att en häst biter mig i armen när jag ska sätta på täcket och jag klappar till hästen på halsen med handflatan, men det enda som syns på bilden är bara att jag slår hästen och hästen är skrämd.. = förtal..

jag själv blev för några veckor sedan filmad på en privat pub (utomstående måste stå på gästlista) och filmen visar mig från en extremt ocharmig och förnedrande sida (ej sexuell) filmen är publicerad och mitt namn fanns med (namnet borta nu, men filmen är kvar), detta ska jag enligt lag kunna anmäla eftersom att det filmades i ett slutet sällskap på icke allmän plats och dessutom i smyg.. (jag fick veta först när jag såg filmen på nätet) men jag orkar fan inte..
och där dravlade jag iväg om mig själv igen..
 
Sv: Copyright på foton

det är nämligen så att jag tog ett foto för ett tag sedan som jag mailade till en person för att visa. H*n har nu lagt ut denna bilden på sin hemsida (startsida) utan att fråga mig! får man verkligen göra så? Jag menar, det är en bild jag tagit här hemma och är otroligt nöjd med, h*n kan väl inte bara sno den?

irriterad :mad:

Du har fotat deras häst och mailat bilden till dem och menar nu att de har stulit bilden :confused:

Jag skulle tro att de är av den uppfattningen att de fått bilden av dig eftersom du mailat den till dem och det faktum att det är deras häst förstärkte förmodligen känslan av de fick bilden.

Är väl bara att prata med dem?
 
Sv: Copyright på foton

Lite krångligt iom att du har mailat bilden, då är det ju lite svårt att bevisa att du inte har tillåtit personen att publicera den. Men det är ändå inte tillåtet att publicera andras bilder utan tillåtelse, även dom du skickat den till dom.
För att fotot ska täckas av copyright ska det inte vara ett motiv som vem som helst kan ta. (om du tex har ritat ett rakt streck på ett papper gäller inte det under copyright om det inte är ett väldigt väldigt speciellt streck ;))

Om inte personen i fråga lyssnar skulle jag anmäla, men som sagt, det blir svårt att bevisa iom att du har mailat bilden till personen.
Har själv hittat bilder på en sida som jag har tagit. Skrev till personen att h*n tagit mina bilder utan tillstånd och att det var olagligt. Nu är h*n bara runt tretton år, så det känns lite meningslöst att anmäla, men bilderna ligger fortfarande kvar där vad jag vet och jag har inte fått nåt svar :mad:
 
Sv: Copyright på foton

be dom skriva dit dej som fotograf.

Jag knäppte ett kort på en godkänd hingst o skickade bilden till ägaren, som jag känner.
Hittade den senare på deras hemsida men dom hade då skrivit foto:FT_ryttare .
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
7 021
Senast: mars
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
25 881
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 459
Senast: Pratsch
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 087
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp