Copyright eller liknande på servetter?

pinky

Trådstartare
Jag har gjort några krukor med servettdecoupage åt min mamma, och "alla" som ser dem tycker att jag borde göra fler och sälja, kanske på marknader och liknande. Inte mig emot, för det är himla kul att göra, men...

FÅR man sälja saker med motiv som man inte skapat själv?
Jag köper ju vanliga servetter i olika butiker, och jag antar att någon äger rätten till motiven, eller?

Nån som har koll? :)
 
Sv: Copyright eller liknande på servetter?

Bara en reflektion. På marknader är det ju många som säljer prylar med servettmotiv på, känns konstigt att det inte skulle vara okej.
 
Sv: Copyright eller liknande på servetter?

Jag vet inte om jag har fel i det här men - du har ju redan betalat för motivet i affären. Vad du gör med servetten efteråt borde väl rimligtvis vara din ensak..
 
Sv: Copyright eller liknande på servetter?

Jag vet att vissa tyger, som tex Marimekko, får du inte sälja vidare om du skapat något eget av dem. Hur man får reda på sånt vet jag dock inte... Alltså vilka mönster som är skyddade, men min kompis som syr vet det.
 
Sv: Copyright eller liknande på servetter?

Ah, det är klart..
Klurigt!
Det enklaste för TS borde väl vara att kontakta företaget som distribuerar servetterna då kanske :)
 
Sv: Copyright eller liknande på servetter?

Nu hittade jag några gamla trådar om det där med tyger och vissa säger att man inte får och andra att man får sälja. Någon har till och med blivit kontaktade av företag som sagt att de inte får använda deras tyger. Sen säger någon annan att företagen inte har rätt att göra så. Så ingen aning :-) Det var rätt gamla trådar.
 

Liknande trådar

Relationer Har hamnat i en ny och emotionellt lite svår situation. Undrar ifall det är nån här som varit med om nåt liknande och hur det...
2 3
Svar
43
· Visningar
5 094
Senast: verser
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 294
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 204
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 413
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Senil häst?
  • Ridskoleryttare
  • Ordspråk

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp