Och att man har råd och tid att ägna sig åt miljöfrågor. Inte sliter för att överleva och uppfylla basala behov. Är valet svedjebränning och skövling eller mat på bordet och kläder på kroppen är valet tämligen enkelt.
Måste ändå återkomma till det här inlägget som alltså var ett svar på det jag skrev om risken för dödligt våld. Det är något jag känner att jag måste bemöta ytterligare, kanske för att jag har vänner och bekanta i ett av de absolut farligaste länderna att var miljöaktivist i, och jag vet hur polariserad den här frågan ofta är. Som jag skrev tidigare har du rätt i att man inte kan skylla systemfel på individer, jag har också skrivit lite generellt om hur miljörörelsen idag väger in rättighetsfrågor som ekonomiska och sociala aspekter i sitt miljöarbete, där är ju det du beskriver väldigt relevant eftersom man måste bedriva ett socialt hållbart miljöarbete och väga in aspekter som fattigdom och annat. Men. Som svar på mitt inlägg som ju berörde riskerna med dödligt våld måste jag nog ändå bemöta det här med ett något längre svar. Du vet säkert detta redan, men jag vill bara försäkra mig om att alla som läser också tar följande i beaktande.
Som jag skrev tidigare är det alltså inte nödvändigtvis så att de människorna som driver miljöfrågor, som rent krasst ibland alltså riskerar sina liv, gör det för att de har "råd och tid" att ägna sig åt det. Många av de som utsätts för våldet tillhör som sagt ursprungsbefolkningen och det kan innebära en djupare koppling till den miljö man försvarar, en del jobbar med miljöfrågor, och en del äger själva lite land och rapporterar andras illegala aktivitet med vetskapen om att staten sannolikt
inte kommer att skydda dem. Det är svårt att hitta pålitlig statistik i många av de här fallen, eftersom inte alla mord rapporteras som just mord. En del av kropparna som hittas bär spår av tortyr. Otroligt många fall blir aldrig uppklarade.
Så visst. En del av de som skövlar är fattiga människor som vill ha mat på bordet. En del av dem kanske i värsta fall tar till våld om de blir konfronterade och tror sig kunna bli rapporterade till myndigheter. Och ytterligare en del av de som skövlar ingår i kriminella nätverk som i princip rutinmässigt utsätter andra människor för våld och trakasserier, ibland till och med dödligt våld eller mordförsök.
Jag vill bara poängtera att när människor i de här länderna, oftast svaga demokratier, ägnar sig åt miljöfrågor så kan man absolut inte förenkla det till att de ägnar sig åt miljöfrågor för att de, till skillnad från de som skövlar, har råd och tid och inte behöver slita för sin överlevnad. De har det inte nödvändigtvis särskilt gott ställt, ibland har de en djupare koppling till den miljö de försvarar genom sin identitet eller sitt sätt att leva, ibland är det helt enkelt deras jobb som de får betalt för att utföra, ibland råkar de bara bo i närheten och bestämmer sig för att rapportera de brott de blir vittnen till eftersom de har ett visst miljöengagemang. Och de riskerar alla oerhört mycket, därav att jag skrev mitt ursprungliga inlägg om riskerna för dödligt våld till att börja med.