Svår uppgift! Jag tänker att en 8-10-åring vare sig har koll på nettoutsläpp, växthusgaser, atmosfär, vad klimatet verkligen är, vad klimatneutralitet innebär, eller vad negativa utsläpp innebär (eller ens vad utsläpp innebär). Just det första stycket är nog svårt nog för högstadie/gymnasieelever att förstå.Jag behöver hjälp! Jag har en skoluppgift om att skriva en text åt regeringen.se som ska handla om klimatmålet, det finns tre frågor som de vill att man ska svara på. Men problemet för mig är att texten ska vara riktad mot 8-10 åringar, de får hjälp till sidan men ska kunna läsa texten själva, och jag har noll idé om vad barn i den åldern förstår
Ett sätt att tackla uppgiften är att tänka att inga sammansatta ord ska vara med.
Ett annat är att hitta omskrivningar för allting, och det görs ju såklat med en viss trade off (typ byta ut klimat mot natur).
Första stycket hade jag nog helt sonika bytt ut mot typ "Sveriges mål är att påverka naturen så lite som möjligt. Man har bestämt att vi har fram till år 2045 på oss."... och så vidare.