Contendro I

V

Viper

Nu har jag försökt forska lite om denna hingst men då jag inte förstår tyska får jag inte fram så mycket.

Vad vet ni om denna hingst vad lämnar han för avkommor har ni avkommor BILDER!?

Var får man tag i honom och hur mycket kostar han i år, hur är hans sperma kvalitet?? Hittat gammla trådar om honom men hade varit intressant med lite med aktuell information om denna goding:love:

Sv: Contendro I

Kostar 1700 euro, omkring 20 000 nu då euron är så hög, har pratat med de som tar semin i sverige och han verkar vara en mycket trevlig hingst, bra temperament, bra rörelser och hopp såklart ;) men det sägs att han lämnar smått och de som tar in honom i sverige säger att det rekommenderas att använda honom på ett sto runt 170 om man vill ha en hyfsad stl på avkomman.
Är själv i funderingar att använda contendro men tvekar inför storleks problemet, mitt sto är litet (163-64) och jag vill ha en avkomma som blir 165+

Just det, glömde säga det men det kostar en hel del vid varje semin skick också, minns inte hur mycket men det drar nog iväg i kostnad om man inte får stoet dräktigt så snabbt. Dock finns han ju på TAI :)

Mitt sto är 170 och jag vill ha en mindre hopphäst med bra gång. Tycker han verkar vara den optimala! Priser du gav är det med eller utan moms?

Mitt sto är 170 och jag vill ha en mindre hopphäst med bra gång. Tycker han verkar vara den optimala! Priser du gav är det med eller utan moms?

Hmm... det var ju en bra fråga, har faktiskt glömt att kolla detta...:o
Kan pm:a dig kontaktuppgifter till den svenska kontakten gällande contendro så kan du ringa och prata med dem.
Han låter som ett bra val till ditt sto!!:)

Just det, glömde säga det men det kostar en hel del vid varje semin skick också, minns inte hur mycket men det drar nog iväg i kostnad om man inte får stoet dräktigt så snabbt. Dock finns han ju på TAI :)

Nu har du nog snurrat ihop det, det är TAI skicken som blir dyra eftersom man får skicka ett eller flera/brunst beroende på hur bra vette man har.

FAI däremot så har man sperman hemma och då får man ibland med doser till tex 3 semineringar = 3 brunster. = man betalar bara ett skick.

Angående momsen så brukar 7% moms ingå om det anges i euro.
Ingen svensk moms då alltså och man får antagligen faktura direkt från tyskland dvs Famos.

Nu har du nog snurrat ihop det, det är TAI skicken som blir dyra eftersom man får skicka ett eller flera/brunst beroende på hur bra vette man har.

FAI däremot så har man sperman hemma och då får man ibland med doser till tex 3 semineringar = 3 brunster. = man betalar bara ett skick.

Angående momsen så brukar 7% moms ingå om det anges i euro.
Ingen svensk moms då alltså och man får antagligen faktura direkt från tyskland dvs Famos.

Aah, jag förstår, så är det nog, jag har helt klart inte full koll:o
Läste inte villkoren så noga, tänkte jag skulle höra efter direkt med de som tar om kostnaderna om det hade varit aktuellt.
Man kan ju undra om man skulle tjäna på att testa contendro på FAI då istället? Då var ju priset 600 euro tror jag, men å andra sidan är det ju stationsavgifter o vet kostnader som blir lite dyrare då också...

Kostar 1700 euro, omkring 20 000 nu då euron är så hög, har pratat med de som tar semin i sverige och han verkar vara en mycket trevlig hingst, bra temperament, bra rörelser och hopp såklart ;) men det sägs att han lämnar smått och de som tar in honom i sverige säger att det rekommenderas att använda honom på ett sto runt 170 om man vill ha en hyfsad stl på avkomman.
Är själv i funderingar att använda contendro men tvekar inför storleks problemet, mitt sto är litet (163-64) och jag vill ha en avkomma som blir 165+

Hmm kommer just nu inte ihåg men vet också att av de 2 contendro`rna så lämnade den ena grovt och kanske att den andra lämnar lite mindre men tror inte det var någon enorm "förminskning":) Mkt fina avkommor lämnar iaf I:an bra temp OCH trevlig gång. Skickar med bilder på avkomma u.sto e San Brasil -Ramiro som själv är ca 168 cm , tror inte avkomman blir mindre.

inte hur man får in bilder???????????:devil::confused:

Hmm kommer just nu inte ihåg men vet också att av de 2 contendro`rna så lämnade den ena grovt och kanske att den andra lämnar lite mindre men tror inte det var någon enorm "förminskning":) Mkt fina avkommor lämnar iaf I:an bra temp OCH trevlig gång. Skickar med bilder på avkomma u.sto e San Brasil -Ramiro som själv är ca 168 cm , tror inte avkomman blir mindre.

inte hur man får in bilder???????????:devil::confused:

Ok, men 168 på mamman är ju klart bättre än mitt stos 163 cm, dessutom har ditt sto ramiro bakom som ger storlek också...:)

Ok, men 168 på mamman är ju klart bättre än mitt stos 163 cm, dessutom har ditt sto ramiro bakom som ger storlek också...:)

Jovisst har du rätt i det:) fast jag tror inte mitt sto är så stor men står i hennes papper :) men klart man vill ha en hingst som GEr storlek då.

Aah, jag förstår, så är det nog, jag har helt klart inte full koll:o
Läste inte villkoren så noga, tänkte jag skulle höra efter direkt med de som tar om kostnaderna om det hade varit aktuellt.
Man kan ju undra om man skulle tjäna på att testa contendro på FAI då istället? Då var ju priset 600 euro tror jag, men å andra sidan är det ju stationsavgifter o vet kostnader som blir lite dyrare då också...

Man tjänar på FAI OM stoet tar sig smidigt. Men det gäller att ha en bra station, ett fertilt sto och vettig kvalité på sperman. Sen är A och O att seminvetten är DUKTIG annars kan du lika gärna hälla sperman i slasken.

Man tjänar på FAI OM stoet tar sig smidigt. Men det gäller att ha en bra station, ett fertilt sto och vettig kvalité på sperman. Sen är A och O att seminvetten är DUKTIG annars kan du lika gärna hälla sperman i slasken.

Jo, det fick jag bittert erfara förra året då jag valde hingst på FAI och det inte fungerade och mycket pengar gick till spillo, har i efterhand hört att den vet jag anlitade som var väl omtalad från början för att vara duktig visade sig inte alls vara så väl omtalad positivt när det väl kom till kritan...

Jag har ett sto efter Contendro, PM:a så kan jag försöka fixa en bild åt dig.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 082
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga...
48 49 50
Svar
988
· Visningar
13 371
Senast: qitis
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
787
Senast: Lisen82
·
Samhälle Såg att @Görel tipsat om denna på annat håll men den är för intressant att inte få en egen tråd. Intressant i betydelsen hur ett - vad...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 485
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Kattbilder #10