Contender söner i sverige

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SeagirlM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 5 092
Sv: Contender söner i sverige

Ja, vad märkligt det kan bli...Har en kompis som jobbar på ASVH som gav mig den informationen, Hon har för övrigt jobbat flera år i Tyskland och har många kontakter. Hon kollade upp allting åt mig förra året, dvs-07 när jag hade tänkt använda honom. Men som jag skrev tidigare så har jag ett sto som bara är 163 cm som var tänkt till honom, sen var dr % inte så hög och då tordes jag inte chansa...

ok, intressant.

Är inte ngn expert inom ämnet precis, men jag har hört att om man vill titta på storlek på hästen ska man fokusera mer på stoets möderne , och överhuvudtaget mer på hennes linjer...stämmer detta?

Jag tror att man inte bara kan fokusera på stoets möderne utan på båda individerna som skall paras. Dom nedärver ju som sagt 50% vardera till avkomman. Vad jag förstått så delas avkommorna in i grupper i Tyskland när dom visas och det var många Contendro i sk.C-grupp, som var små, vackra och ädla och hoppade fint. Men mankhöjd av det mindre slaget.
I mitt fall har stostammen lämnat allt mellan 160-174 3 generationer bakåt oavsett hingst...Men när små hingstar har använts så hat avkommorna präglats av detta.

Jag blir snart galen...5v kvar till fölning och jag kan inte bestämma mig ännu för vilken hingst jag skall använda mig av i år!!!:(
Careful, Carland, Cartier, eller Armitage som nu finns tillgänglig på TAI...Vad säger ni? Råd mottages tacksamt!

Careful, Carland, Cartier, eller Armitage som nu finns tillgänglig på TAI...Vad säger ni? Råd mottages tacksamt!

Jag tycker att Careful, Carland och Caréme låter mest intressant till dit sto.

Caréme är förvisso ung men oerhört intressant som individ. Jag kommer själv inte att betäcka med treåringar i framtiden men kommer att titta extra på honom som 4 åring om han kommer till provet.

Carland visar på prestation och kommer ur ett starkt möderne som lämnar bra med ston som står högt i blod. Cortez kommer ur samma möderne och lämnade även han bra med fullblodsston. Skall också i ärlighetens namn säga att jag känner Nisse och hans familj mycket väl och kanske inte därför kan ses som direkt opartisk.

Carefuls avkommor vet jag inte själv så mycket om däremot så gillar jag honom som individ. Dessutom så syns han på tävlingsbanorna med en bra ryttare på ryggen vilket underlättar när man skall sälja avkommorna till hingstarna. Hingsten visar ju på en mycket fin kapacitet.

Det är ju alltid lättare att sälja avkommor till hingstar som syns sas. Jag är"petig" med vem som skall rida hingstarna i framtiden när jag väljer hingstar till mina ston.

Är det någon som vet som skall rida Careme i framtiden?

Hej! tack för ditt svar! ( Det underlättade ju inte mitt beslut direkt, eftersom du verkar tycka lika som jag):), Till er andra, stoet är e. Irco Marco- Crown Pointxx-Qantasxx. Ädel och lätt i typen, plac 140-hoppning innan skada i hagen satte P för karriären, lämnat 6 avk som presterar mkt bra i tävling, kvalites och 3-års test. Stoet har enorm ridbarhet och fantastisk teknik både fram och bak, har oavsett hingstval lämnat sin oerhörda ridbarhet och fina teknik och hinder uppfattningsförmåga. Har använt en 3-års hingst en gång, Flyinge Coriall, den avkomman köpte flyinge som föl-07, vill använda prestations hingst i år, därför går careme bort även om jag tyckte det var fantastiskt fin på bruksprovet.
'Kvarstår alltså, Careful, Carland, Montender, Armitage( om spermakvaliteten är bättre i år och hingsthållaren löser Licens...)

Hjälper dig väl inte mycket, men jag såg Careful på Pessoas träning i Upplands-Väsby och han var väldigt, väldigt bra. Lycka till med valet!

Tack för infon! Har hört mkt gott om careful senaste tiden, ska kolla lite x-tra på honom.

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 929
Senast: Ottilia
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 796
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka