Contender söner i sverige

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare SeagirlM
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 47
  • Visningar Visningar 5 092

SeagirlM

Trådstartare
Funderar på Cartier 169 cm e. Contender-Capitol-Landgraf,
Careful e. Contender-Veritas x, Cosmeo DVH, 167cm e. Contender-Caletto 1-Lord-Leptano. Har ni sett någon av dessa hoppa, löshoppa, Tävla, ridna. Vill betäcka ett av mina ston med någon av dessa hingstar och undrar om någon kan berätta lite om deras styrkor/fördelar/svagheter etc

Sv: Contender söner i sverige

Jag har sett Careful vid ett antal tillfällen och det är en mycket kapabel och bra hingst. Hade jag ett passande sto skulle jag inte tveka att använda honom.

En svaghet som jag tycker att flera Contender-hästar verkar ha, är att de är kortbenta i fram. De är inte överbyggda ibak, men de har en djup bål, vilket "ger" korta framben.

Jag har också sett Careful på bruksprov samt förra året på Zangersheide och tyckte då att det var en mkt trevlig hingst, med bra ridbarhet och bra avstamp i hoppningen. Sett några fina föl efter honom oxå, vet någon hur gamla de äldsta är nu? Kan dom vara två eller tre år i år?

Hm, Stoet i fråga är inte så stor själv, bara 163cm e. Irco Marco-Crown Pointxx-Qantasxx, men ädel och lämnar ädelt, fått 6 föl, fick 39 p ext som 3-åring, är nu 17-år och och idagens strävan efter högställda hästar så faller hon nog mera in på den ngt mer normala typen mot det lågställda hållet med ngt kortare framben men med en bra halsansättning.
Cosmeo DVH ser ju fantastiskt fin ut på bild, Cartier likaså.
Cosmeo DVH skall väl prövas nu i Herning i Mars, kanske ska avvakta resultat därifrån...

Har sett cartier hoppa. bara på träning han är idag lite het på hinder men är mycket kvick och rädd om sig, har en bra teknik o psyke på hinder. mycket snäll att hantera o.s.v.
Min personliga mening med Cartier är att han kan se lite burkig ut i stallet men det är som helst bortblåst när han kommer ut!
Han är stor och högrest, och som sagt lätthanterlig när jag har sett honom!
Har själv betäckt med honom och får föl i maj, mitt sto själv är rätt liten bara 160 under mätstickan. Han kompleterar mitt syo mycket bra tycker alla parter som har hand om hingsten så jag hoppas på en lyckoträff ;)

jag har sett både Cartier och Careful, måste säga att jag gillade Cartier mer, han var högrest och vacker, men samtidigt en väldigt "söt" uppsyn. Careful var fin o så men tyckte han såg ganska tråkig ut, båda hoppar väldigt bra, med fin teknik, dock gillade jag Cartiers gångarter bättre så vi valde honom till vårt sto förra året:bump::angel:

www.blup.se kan man se att Careful för närvarande har 23 listade avkommor. Alla är födda 2007, förutom 1 häst som är född 2003.

Tack för den infon, Kom inte ihåg när han gjorde sitt bruksprov. han kommer ju att verka i Flyinges regi i år och då kommer jag förhoppningsvis att se mkt av honom. Mailat till Hästak om Cosmeo, han kommer att visas i Herning i mars i år och dom hoppas mkt på honom. Ska ringa Eklunda och höra om video på Cartier oxå.

Kom igen nu! Någon måste ju sett någon avkomma i Tyskland!?
Måste jag ta bilen över "bron" och Kolla in Cosmeo på Premieringen i Herning Själv?

Är det någon som vet om han har några avkommor i Tyskland?

Ja det har han. Det var Schockemöhle som hade honom innan West köpte honom. Paul betäckte ett 50-tal ston med honom så det finns ju några i Tyskland, en av dom köpte West, och det är denna som är 5 år (?). Har dock ej sett någon äldre avkomma utan bara 07or, har ju en själv (min avatar) o har en till på gång i maj. Väldigt trevliga måste ja säga :D

Roligt att höra! Tycker att det är en jättefin hingst, men undrar lite över hans möderne? Är det någon som vet något om mödernet, vad dom har lämnat, om dom har tävlingsmeriter etc.

Intressant möderne, Men Contender kommer för långt bak då. jag är mer osäker på pappan Radisson e. Raphael...Jag tyckte careme var fin, men inte med på min planeringslista i år. Den får bli 4 år och godkänd den vägen först...

Intressant möderne, Men Contender kommer för långt bak då. jag är mer osäker på pappan Radisson e. Raphael...Jag tyckte careme var fin, men inte med på min planeringslista i år. Den får bli 4 år och godkänd den vägen först...

Radisson är inte e Raphael......du menar kanske Radiator,osäkra på honom är varken hannover,oldenburg eller holstein.....vet att även Holstein rycker i Careme,så även det Belgiska förbundet.Men 3års hingstar är unga och oprövade naturligtvis,där kommer ju ett riktigt möderne in som en kompenserande säkerhet.

hoppar in i din tråd istället!:)

För min del så är Cartier en stor favorit! Han kombinerar mina favoriter med Contender och sen Capitol och Landgraf på mödernet. Hoppas att han skulle typförbättra samt nedärva lite mer gång ihop med en mkt god hoppförmåga.
(mitt sto e: Feliciano ue Robin Z)

Liknande trådar

Avel A Avelsvärdebokstav A ges till hingst som uppfyller krav på god förärvning. Med detta menas att hingsten har förmåga att föra aveln...
Svar
9
· Visningar
1 929
Senast: Ottilia
·
C
Avel Nu har AVN blivit färdiga med användningsråden för de nygodkända hingstarna :bow: Allt är koierat från ridsports hemsida... Så här...
Svar
14
· Visningar
3 796
Senast: athena
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka