Sv: Connemara

Jo, men det kan vara svårt att bestämma sig för en korsning connemara/halvblod eftersom utbudet på den sorten inte är jättestort. Det var så jag menade :)
Lycka till med ditt hästletande.

Nejdå, men jag tänker inte bestämma mig för någon ras överhuvudtaget. det är ju inte rasen som betyder, utan kemin mellan häst och ryttare.

Ja, såklart. Det är ju därför jag kollar upp lite hur Connemaror är "som standard". Har fått en väldigt bra bild av Connemaror redan innan, så tänkte bara höra lite ifall standard connemaran hoppade bra också ;)

Okej, nu till nästa fråga ;) hur mkt kostar en connemara ungefär? Jag vill att den ska kunna hoppa bra, vara högst 13år, minst 8 (det går väl bra med mindre, bara den är ordentligt inriden osv.). Den ska vara D-ponny (dvs. inte överväxt :D). Inte krubbita. Finns fler grejer som jag vill ha/inte vill ha, men orkar inte gå igenom allt nu :p

Jag har en fin du kan få köpa rätt billigt;)

Är 6 år o har tävlats LB/LB men är svårsåld för hon vill inte riktigt med nya ryttare, men med någon som ger henne lite tid så kan hon bli super:) ca 144 hög och älskar att hoppa.

Finns ju en hel drös connemaror som är/varit framgångsrika i hoppning.

Prislappen på en connemara är ju däremot lite högre än för tex NF. Men de är ju väldigt friska. Beror ju på utbildningsnivå, kapacitet mm. Sista stoet hade förra ägarna betalat 100.000:- för.

Men runt 60.000:- och uppåt får man nog tänka sig att betala. Sen finns det ju billigare.

jag har ett connemarasto. E: Dale Haze U:Nancy Sinatra. maxad c-ponny.. Hon har vääldigt hårt psyke och hoppar som en gud! En superponny men dock väldigt svårriden och het :crazy: hittills tävlad LA hoppning med plac. och Lätt fälttävlan..

connermaror är oftast bra hopphästar :D min häst är uppstallad p åett connemara stuteri och min syrra sköter en 25årig connemara där ett gammal avelssto hon är maxad C-ponny och har gått SM hon är riktigt riktigt br apå att hoppa och svänga! honvänder på en 50öring och man själv hänger med på utsidan xD
stuteriet heter ängaskog www.angaskog.se
de har bla. fött upp en häst som lottades ut i pollux men innan dess hoppade han LB Ängaskogs Min San
connemaran är ju väldigt olika oxå en del av deras hästar har stor bred rumpa och är stadiga coh lugna medans andra är nättare och väldigt väldigt heta och pigga

Connemaror är i grunden bra hopphästar, är väl den gren som de varit mest framgångsrika i:) Själv tycker jag att många kan bli lite grova, så en blandning med ex fullblod...och få en snygg ridponny är nog inte helt fel!

Tror det är trevliga ponnyer med ett stabilt och bra lynne, iaf de jag har stött på:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 646
Senast: Claraclara
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 057
Senast: TantAgda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar