Connemara hingst?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Filur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 25
  • Visningar Visningar 5 107
F

Filur

Har nyligen blivit ägare till ett connemara sto som ev. ska betäckas till våren, ev. med en connemara hingst, men jag har dålig koll på connemara hingstarna och behöver lite tips. Mitt sto är e.Viggen ue.Juno Rory och jag vill ha en hingst med "hoppstam" eftersom mitt sto är en duktig hoppare. Så om ni som kan connemara hingstar har några förslag är jag tacksam.
Kramiz Anna

Sv: Connemara hingst?

Hingstar med "hoppstam" och god härstamning och rastyp är: Lofty Roderic, Ashfield Cathal Crobdhearg, Garryhack Frederick, Carnaby Patrick Hooligan, Dale Haze, Grytåsa Kallemero och Poetic Justice.

Kolla connemarasällskapets hemsida. Har för mig att den är fullproppad med bilder och resultat.

Jag är partisk, men Blue Sham RC 92 har bl a tagit SM-brons i ponnyhoppning 1996. Men å andra sidan så är Viggen hans farfar... :smirk:

Jag är ju väldigt förtjust i Dale Haze :love: !

Söt som en karamell, underbart temprament & med egna prestationer.

*lånar knapp*
Grange flynn sparrow e en ung hingst men har mycket hopp bakom ...
beror ju på var du bor oxå då de flesta enbart går på naturlig.

Poetic justice e väl den mest säkra hoppförärvaren men då får du räkna med humör o han e stor oxå..152 elle liknande

Ar Dale Haze efter Moy Hazy Cove?? I sa fall rekommederar jag inte att avla pa honom. Connemarorna over hela varlden blir mer och mer inavlade, och de sista siffrorna jag laste var 7% av ALLA Connemaror slakt med Moy Hazy Cove. Sluta avla pa det ledet!!

TILL TRADSKAPAREN:
Har du sett connemara hingsten som vann bada EM-kvalen till EM-finalen 2003. Det ar en fransk hingst som heter "Dexter Leam Pondi". Han ar myckt snygg och hoppar helt otroligt bra!! Tjejen som red honom under EM var 13 ar och pytteliten!!
Kolla denna sidan
Han kostar 200 euro for 8 stran, pa semin. Det ar mycket overkomligt pris for en sa fin hingst!!

ramonarunds skrev:
Ar Dale Haze efter Moy Hazy Cove?? I sa fall rekommederar jag inte att avla pa honom. Connemarorna over hela varlden blir mer och mer inavlade, och de sista siffrorna jag laste var 7% av ALLA Connemaror slakt med Moy Hazy Cove. Sluta avla pa det ledet!!

Nej, han är e. Tully Grey IRE 110 - Coosheen Finn IRE 381.

Dessutom är han ganska liten- 142,5 & med egna prestationer i hoppning & fälttävlan.

Jag kollade pa Dale Haze stamtavla, och hans morfars mor ar Dexter's farfars mor!!
Bara en extra poang.

Dale Haze är pappa till Hazy Dawn som i sin tur är pappa till Moy Hazy Cove. Hazy Dawn exporterades fr Irland till Danmark och har haft enorm genomslagskraft i connemaraaveln där. Han har en massa godkända söner som i sin tur exporterats till bla Tyskland och Irland. Några av dem är: Frederiksminde Hazy Marvel, Fr Hazy Match, Fr Merlin, Laerkens Cascade Dawn mfl.

Dexter Leam Pondi är en underbart vacker hingst som dessutom har mkt stor hopptalang. Dexter är dessutom en sådan hingst som kompbinerar prestationsförmåga med mkt god rastyp, han har segrar både i internationell hoppning samt i utställningsringen. Han har bla varit champion på den franska riksutställningen för connemaror.

Dexter är undan Frankrikes mest kända connemarasto, hon heter White Granite och är e. Marble u. Ganty Jane II och född på Irland. White Granite har lämnat inte mindre än nio godkända söner i Frankrike samt ett antal fina döttrar. Hennes härstamning är av yppersta klass och hon är ett sådant sto som lämnar bra avkommor vilken hingst hon än betäcks med.

Det finns fryst sperma att tillgå från Dexter men att tänka på är att använda sådan är en mkt dyrt och ganska osäkert. Det kostar massor i veterinärkostnader och så är det inte så höga dräktighetssiffror eftersom det krävs mkt bra spermakvalitet för frysning.

Frasse skrev:
Dale Haze är pappa till Hazy Dawn som i sin tur är pappa till Moy Hazy Cove.
Da rekommenderar jag inte att avla pa den linjen. Pa Irland har till och med Connemara-forbundet gatt ut och varnat for att inte avla pa ston som ar efter Moy Hazy Cove, for att de ar alldeles for manga Connemaror efter den linjen. Och de som fortsatter att avla pa dem ska vara valdigt forsiktiga nar de valjer hingst.

Det finns fryst sperma att tillgå från Dexter men att tänka på är att använda sådan är en mkt dyrt och ganska osäkert. Det kostar massor i veterinärkostnader och så är det inte så höga dräktighetssiffror eftersom det krävs mkt bra spermakvalitet för frysning.
Jag tanker betacka med Dexter i ar sa jag mailade syndikatet som ager honom for att fa mer information. De mailade tillbaka dagen efter och sa att det fanns bade fryst och farsk sperma, bada kostade samma, men de kom i olika storlekar pa stran.

Carnaby Patrick Hooligan är en riktigt fin hingst. tävlar fälttävlan.
Får snygga, orädda avkommor som också är fina i psyket.

Jag undrar lite över hur det gått med betäckning med Dexter Leam Pondi och om hon blivit dräktig. Är nämligen lite nyfiken på honom till nästa år.

Det blev inte Dexter i ar, da han visade sej kosta alldeles for mycket nar den irlandska stationen skulle ha sin avgift. Dessutom fick mitt sto en gulbrun liten hingst, vilket ar den forsta (av 7 st) avkommor som inte ar brun eller svart!! Sa gissa om hon fick aka tillbaka till samma hingst som lill-hingsten ar efter.

Har dock hort andra som har betackt med Dexter och det har gatt bra i de flesta fall. Jag vet att den irlandska seminstationen som importerar sperman hade lager kvar fran forra aret, och salt det som fryst i ar...jag vet inte hur procentuellt det forminskar hallbarheten och aktiviteten av sperman, men ston har i alla fall blivit draktiga med honom. Dock kostar han ca 1000 euro pa Irland, sa det ar inte helt vart det tycker jag, da det tillkommer andra kostnader under aret. Jag far lika mycket for en avkomma efter en annan hingst (som kostar ca 300 euro) som jag far for en e. Dexter.

Filur skrev:
Har nyligen blivit ägare till ett connemara sto som ev. ska betäckas till våren, ev. med en connemara hingst, men jag har dålig koll på connemara hingstarna och behöver lite tips. Mitt sto är e.Viggen ue.Juno Rory och jag vill ha en hingst med "hoppstam" eftersom mitt sto är en duktig hoppare. Så om ni som kan connemara hingstar har några förslag är jag tacksam.
Kramiz Anna

Vem är ditt sto efter? Vilken hingst betäckte du med? *nyfiken*
Om du är osäker över val av connemara så finns det annars en mängd snygga ridponny-hingstar med enorm hoppförmåga, om du rasen inte spelar nån större roll. Svensk Ridponny är ju ox en "ras"...

:angel:

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 159
Senast: Piaff
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 644
Senast: Mabuse
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
631
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka