Compeed Flytande plåster

Sv: Compeed Flytande plåster

Japp den där svarta burken...står även 4 ess :D
 
Sv: Compeed Flytande plåster

4-ess smörjer jag på kring juvret på hästen för där blir hon jättebiten. Det funkar än så länge hur bra som helst - de bett hon hade för någon vecka sedan är på väg bort och hon försöker inte klia sig heller... och framför allt - hon har inte fått några nya bett! Med andra ord verkar det stämma som står på burken att den är avskräckande för insekter. Eftersom hon hade ganska många småsår där när jag började smörja och inte har protesterat det minsta mot mitt smörjande heller kan salvan knappast svida i såren heller. Hur det skulle funka på ett stort sår kan jag dock inte säga något om.

(Hrmmm jag borde ta betalt av tillverkaren för denna reklam...men jag måste ju berätta eftersom jag är så glad för att det funkar).
 
Sv: Compeed Flytande plåster

mackan skrev:
Fast det finns ju en anledning till att sådan salva är recept belagd. Man skall vara oerhört sparsam med att smeta på penicillin salva på div. sår, Hästen blir lätt resistent.

Det är ju precis det jag menar med att man inte ska använda Socatyl i tid och otid.
Jag menade att om jag måste välja tar jag Juvanesta före Socatyl. Nu senast fick jag dock utskrivet Celeston Valerat Comp. och det har varit en suveränt snabb läkning på småsåren (tre dagar, jag som höll på hela förra sommaren med att försöka få bort dessa skitsår). Tyvärr är ju även den receptbelagd.
Letar fortfarande efter en icke receptbelagd salva med ungefär samma kvalitéer...
 
Sv: Compeed Flytande plåster

Jo det har jag salvan till med. Det är väl tjäran i som avskräcker insekterna.
 
Sv: Compeed Flytande plåster

Zinkpasta eller kalkpasta finns receptfritt, funkar på liknande sätt men är inte bakteriedödande.
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 033
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag köpte en häst för 1,5 månad sedan. Han hade ett sår på ena höftknölen när vi hämtade honom. Till och från har det gått från...
2
Svar
22
· Visningar
5 529
Senast: Mustang
·
Gnägg http://www.hippson.se/artikelarkivet/veterinar/grovre-men-valproportionerliga-hastar-som-ror.htm Tyckte det var en intressant artikel...
Svar
11
· Visningar
2 583
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 158
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp