Compact living

D

Dasjenka

Är du trångbodd? Inspirera mig med bilder på ditt boende! Jag vill ha era bästa tips på hur man inreder smart på en liten yta! :)

Det verkar som att jag kommer att flytta till en liten lägenhet om några månader. Lägenheten är 27,5 kvadrat och har bara en mindre klädkammare (inga garderober). Här är planlösningen om någon är intresserad.

Vad kan man rimligen få plats med i en mindre lägenhet? Säng, förvaring och skrivbord (för stationär dator) är måsten för mig. Soffa + TV vore trevligt.

Sv: Compact living

Tips: Tänk på att utnyttja takhöjden. Loftsäng, hyllor etc är ett måste när man bor så trångt. Plus att allt man har har en funktion. Minst en. Tex soffbordet får kanske vara både matbord och soffbord och skrivbord. Stationär dator kanske inte finns plats för, men en bärbar tar ju mindre plats och kan bo på soffbordet oxå när man använder den.

Loftsäng tycker jag inte är obligatoriskt, det är så knöligt att bädda osv. Däremot en snygg säng som kan dubblera som (extra) soffa med kuddar etc. Eventuellt fina hyllor ovanför.
Det är en av de viktigaste sakerna - förvaring!!!

Du kan inte få nog med förvaring; lådor under sängen, eventuellt i soffbord (kista eller något snyggt). Någon hylla för böcker, fina lådor och annat.

Och packa inte stället, även om det känns frestande. Lite yta gör att det inte känns krampaktigt trångt.

Jag kommer att följa tråden med stort intresse, inte för att vi är trångbodda egentligen, men min man har hamsterliknande tendenser...:angel:

Jag ser gärna bilder på smart förvaring!:D

Jag såg en smart lösning på Ikea för nåt år sen. Sängen stod i en alkov uppepå låga bokhyllor/skåp, kanske 80-100 cm höga. Därigenom blev det massor med förvaringsutrymme under sängen utan att det blev en regelrätt loftsäng (som man snabbt tröttnar på). Sen satt det enkla hyllplan ovanför sängen med plats för böcker m.m.

Om du bara ska ha datorn på skrivbordet så rekommenderar jag istället ett mindre datorbord.

Om du vill kunna erbjuda vänner och familj sovplats ibland är bäddsoffa eller bäddfåtöljer att rekommendera. Jag sov i en bäddfåtölj från Ikea för ett tag sen och den var faktiskt riktigt bekväm.

bakom klädkammaren har du ju en klockrent sovalkov om sängen går in?

köp en säng med förvaring under är mitt tips också. så kan du ha soffa längs den långa bakre väggen och kanske ett litet matbord i hörnan utanför kokvrån?

Oavsett vad du väljer för säng så kan jag rekomendera Ikeas soffa Månstad. Det är en bäddsoffa som är grymt skön (tycker jag och sambon)! I schäslongen (stavning) finns jättebra utrymme fär att förvara saker!

Fast den soffan tycker iaf jag är onödigt stor för en så pass liten lägenhet och bara en person. Sen grymt skön vet jag inte om jag håller med om. Jag bodde i min en månad innan jag fick min säng på plats och det funkade väl, men komforten går inte att jämföra med en riktig säng.

Jag bodde på 20 kvm förut och fick plats med, en 140 cm loftsäng, tresitssoffa, hörnbokhylla, tv-bänk, datorbord och byrå i somma rum... =)

Nu när jag har flyttat har jag inga möbler å fylla upp vardagsrummet med så nu har jag motsatt problem...

Å vill du köpa en loftsäng billigt så skicka ett pm ;)

min kompis hade en typ av loftsäng men inte jättehög - den var bar så pass hög att han fick in två byråer där under- det svalde ju mycket förvarig speciellt av kläder.

27,5 kvadrat är väl inte så trångt att loftsäng är obligatoriskt?

I min gamla 27 kvadrat stora lägenhet fick jag plats med 120cm säng (inte loftsäng), två 120cm breda garderober, stort skrivbord, tresitssoffa, matbord, bokhylla och lite småhyllor och hurtsar. Det kändes inte särskilt trångt, utan man kunde röra sig ledigt runt i lägenheten och bekantskapskretsen hamnade oftast hemma hos mig för att äta/fika/umgås.

27 kvadrat är inte kramplitet - åtminstone inte om man inte flyttar dit från en betydligt större lägenhet.

Det är just eftersom den är stor jag tycker den är bra, för den räcker liksom. Om man har en liten soffa blir det gärna att man vill ha en fåtölj eller stol till, så att man får plats om man får hem folk. Den här soffan är inte så skitstor, men ändå så stor att det räcker. Och i schäslongen finns ett bra förvarningsutrymme för t.ex sängkläder och handdukar.

Jag tycker man sover väldigt bra i den, jag och sambon brukar sova i denpå helgerna när vi ligger och tittar på film vi tycker den är väldigt skön. Köper man en bra bäddmadrass till kan man använda den som säng och då ha arbetshörna/förvarning i sovalkoven och på så vis "få undan" det. Jag hatar att se min arbetshörna när jag tagit ledigt, skönt att kunna gömma den då.

Loftsäng fungerar inte, för jag tänkte ha sängen i alkoven och den är precis så bred att en madrass på 2m kommer in. Men hyllor är ett bra tips!

Den är nog för stor tyvärr. :(
Jag hade tänkt mig en mindre tvåsittssoffa och eventuellt en fåtölj (för jag har redan en fåtölj och jag tycker mycket om den).

Oj! Det var imponerande. Jag kan tyvärr inte ha loftsäng.
Men du får gärna posta bilder på din lägenhet (om du har). Det vore inspirerande! :)

Min nuvarande lägenhet är 86 kvadrat, så det kommer att kännas trångt. :D Men jag vet att det går och att jag nog kommer att trivas till slut. Jag känner många som bor i lägenheter under 30 kvadrat (och faktiskt ingen har loftsäng!).

Jag bodde visserligen inte trångt varken innan eller nu (etta på 50 kvm, hus på 90 kvm och nu hus på 80 kvm). MEN jag gillar att förvara saker och ting på ett smidigt och bra sätt som inte snor för mycket yta!

I klädkammaren har du garanterat bara en övre stång?!
Där sätter du in en påbyggnadsstång (49 kr hos IKEA). Denna fästs i vägg och på övrestången på så vis får du dubbel stång och mer utrymme att hänga kläder på.
Ställ in en skohylla i klädkammaren där du placerar skor du inte använder just då.
Slå upp hyllor/hyllplan i klädkammaren där du kan placera kartonger med t ex halsdukar, mössor, vantar, scarfsar osv osv.

Vid sängen kan du utnyttja mycket golv och vägg yta som annars lämnas tomt åt sitt öde.
Under sängen har du sänglådor, ju högre säng ju fler sänglådor.
På väggen slänger du upp ett par hyllplan och på dessa kan du förvara böcker och annat smått och gott.
Använd en vägglampa istället för en bordslampa. Då kan du skippa sängbord och på så vis spara utrymme. Sängbord är överskattat. Hos oss har vi en lång lackhylla över vår 180 säng istället för sängbord.

Vid "allrummet" har du också en hel del utrymme att hämta.
Ha en hylla som du placerar TVn i så stor som möjligt vid den väggen TVn ska stå. I denna kan du förvara filmer, böcker, finglas etc.
Ha gärna ett soffbord med lock eller helt enkelt snygga lådor under ditt bord. Då kan du även förvara en del här.
Har du utrymme och nytta av det kanske du ska fundera över att införskaffa en bäddsoffa istället för en vanlig soffa. Och även ett par sittpuffar, dessa tar liten plats men är bra sittplatser när det behövs.

Dina bästa vänner är nu är tumstock, hyllor och snygga lådor/boxar. :)

27,5 kvadrat är väl inte så trångt att loftsäng är obligatoriskt?
Med risk att bli tjatig så bor vi två pers. på 26,2 kvadrat. Och har ingen loftsäng. Så det är inte alls ett måste. ;)

Däremot kan det såklart vara bra att ha för att spara plats och utnyttja takhöjden.

Den soffan är inget vidare att sitta/ligga och kolla på film i. Ryggen är för kort och sidorna är för hårda för att man ska ligga bekvämt när man kollar på tv.

Liknande trådar

Hemmet Idag fick jag för första gången se den lägenhet jag får nycklarna till om drygt två veckor. Det är nybygge, så visningen skedde i en...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
11 527
Senast: Kilauea
·
Hemmet På senaste tiden har jag fått ett abnormt intresse för att förkovra mig i hur man bor kvadratsmart. Jag står nämligen inför det faktum...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
12 509
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Hej! Nu behöver jag er hjälp! Vi kommer att flytta in i en 1,5 på 55 kvadrat, och vi har ingen aning om hur vi ska inreda den på...
Svar
16
· Visningar
10 370
Senast: Derivata
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hudvårdstråden 2
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Härnösand

Hund, Katt, Andra Djur