Come back 2 avkommor

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Maybe
  • Startdatum Startdatum
Sv: Come back 2 avkommor

Har jag förstått rätt,
om jag lastar och åker till hingsten i Danmark och seminerar där så får jag gröna papper i ASVH, men om jag bara hämtar sperman och seminerar här (i sverige) eller om sperman kommer med posten så får jag inga gröna papper??

Om det är så, så är det rätt sjukt...

Du behöver inte ens åka till hingsten utan bara över bron/färjan så blir pappren gröna i sverige.:angel:
Och sjuk är bara förnamnet :devil:

Det är precis som Dobbis skriver, det räcker med att du seminerar på dansk mark så räknas det som livmoders import.

Väldigt konstiga regler eller hur? :smirk:

En livmodersimport med en pappa som varit godkänd i sverige och en "grön" mamma får gröna papper, även om hingsten inte har löst licens i ASVH i år??

Sjuka regler! Varför ska stoet till Danmark när det skulle räcka att jag åker??

Hingsten behöver ej varit godkänd i Sverige, dess förbund ska vara godkännt av ASVH och hingstens avkomma ska kunna stamboksföras i landet man seminerar i om man gör en livmodersimport för att få gröna papper i ASVH. Jag var själv på väg att göra det i år men slapp tack vare att hingsten jag vill seminera med från i år är godkänd i Sverige, men kollade upp de konstiga reglerna med ASVH. Kanske ska tillägga att stoets papper är gröna.

Senast ändrad:

Det spelar ingen roll om hingsten varit godkänd här eller inte överhuvudtaget, du kan använda en hingst som är ur avel, exporterad, kasserad eller whatever här i Sverige.

Elle12 beskrev det hela bra :idea:

Japp, pga DK.
Tror förövrigt på att han skulle passa med mitt sto, men jag är inte intresserad av att ha henne i Danmark.

Jag får väl leta vidare.
Fbl, drygt 160 cm. exteriört ok med ok ben, bra halsansättning.
Bra skritt, aktiv men kort trav, mkt bra galopp. Väldigt stablit och trevligt psyke, ej tittig eller spänd.
FT MSV, hopp LA.

En avkomma i svår int ft, en som blev 2:a på treårsriks i hopp (trots dressyrfar-Bayron)

Vill ha:
Ridbarhet
Hopphingst med bra gång
Bra typ
Storlek (större)
Bra ben
Helst ej skimmel

Förslag mottages tacksamt :)

17 år, haft 5 föl. Lite strulig att få dräktig sist (2006) men ok innan, så jag vill inte ha fryst.
Haft Dardel, Bayron, 2 st Cardento, Carte dÓr

Senast ändrad:

hej, min häst är också efter comeback 2, hon är väldigt glad ock framåt och älskar att arbeta. men en sak som hon kräver är en lugn miljö och att ingen stressar eller skriker i stallet. i hennes förr förra stall så var hon väldigt orolig och stimmig. men så fort hon vande sig till den förra ägarens stall så blev hon lugn och när hon kom till mig så har hon börjat ligga i boxen och stå stilla när man gör vid henne.

kl

Jag har jobbat nere på viegård och ridit en massa CB2 avkommor. Dom flesta är trevliga i hanteringen och väldigt hög ridbarhet på. Trevliga tävlingshästar.

Men ja, hon har en massa fullblod i sig, så det kan bero på det.
Fölen som hon får kommer väl inte få spatt, eller?
Jag skulle aldrig avla på ett sto som har spatt och heller aldrig köpa en avkomma efter ett. Jag har och har haft både fullblod och fullblodskorsningar och ingen av dem har någonsin haft fel på temperamentet.

Tror tyvärr att även utsikterna att ta hem själv är mörka. Vet att Team piaff tog in från honom förut men att det var ngt problem med att han inte stod på EU-station, så han fick åka och tappas på sådan och det funkade väl inte så bra. Jag kan dock ha fel här :angel: . Min väninna fick iallafall ta sin pålla och åka till Danmark :smirk: .

Det är ju lite trist att han iinte finns tillgänglig i Sverige kan jag tycka, han verkar ju ha passat de svenska stona bra. Tävlas han? Hur många ston får han /år i Danmark?
/U

Han har inte tävlats sen 2004.
Har drygt 1500 avkommor reg i DK.Har hittills i år 27 reg avkommor.
Anledningen till att han inte finns tillgänglig i sverige är ju för att han står på AI och har gjort så några år.

Han har inte tävlats sen 2004.
Har drygt 1500 avkommor reg i DK.Har hittills i år 27 reg avkommor.
Anledningen till att han inte finns tillgänglig i sverige är ju för att han står på AI och har gjort så några år.

Tack för svar, väldans synd att han står på AI bara, vad beror det på?
27 avkommor, det kanske kan betyda 45 ston förra året. Undrar hur många ston han hade fått om han stod i Sverige ett år eller två? Någon som törs gissa? ;)
/U

CB II brukar ligga en bra bit över 100 sto varje år i danmark, för några år sedan låg han konstant över 250 sto och då skall man till det betänka att danmark betäcker färre sto per år än vi i sverige.
Har inte kollat de sista åren men innan gick han alltid på TAI med mkt bra dräktighet, anledningen att han inte kan skicka TAI till sverige är att han inte står på EU godkänd station och får därför inte skicka "utomlands". Han har ju alltid haft gott om ston i danmark så de har väl inte funnit det som nödvändigt att klydda med att tappa honom på annat ställe för att kunna skicka några doser även till Sverige. Han verkade via FAI här i sverige nått år men funkade dåligt på fryst så det var inte många som blev dräktiga.

Det är ju trevligt att han fortfarande är poppis. :) (Även om det blir svårare att få hit honom).
Hade ni vågat lägga honom på ett lågställt sto?
/U

Jag bor ju ganska nära gränsen:)
Någon som har CB2 med Fbl möderna?
Eller några synpunkte i övrigt med Fbl mamma?

Jag bor ju ganska nära gränsen:)
Någon som har CB2 med Fbl möderna?
Eller några synpunkte i övrigt med Fbl mamma?

Risken är nog att det kan bli lite väl mkt temperament med fullblodsmamma. Hans avkommer (framförallt stona) kan nog inte anses som så jättecoola :angel: i temperamentet. Som danskarna lite populärt säger där er godt om fluer på loftet.

Jag som ändå sett väldigt många CB II avkommer kan faktiskt bara påminna mig om att jag sett en enda med fullblodsmöderne och den var inget speciellt.

**KL**
Återanvänder gammal tråd..
Tror ni att det skulle finnas intresse på marknaden för en CB II avkomma som föds 2013, eller är han allt för gammal för att vara intressant? Har hört väldigt mycket positivt om avkommorna och de visar sig ju på tävlingsbanorna.. Vad tror ni?

Liknande trådar

Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 420
Senast: moonstruck
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Avel Mitt sto på 16 år fölar för första gången och jag börjar undra om det är på gång redan nu fastän det är ca 2 veckor kvar till 335 dar...
Svar
6
· Visningar
1 622
Senast: Cornelia
·
Hästvård hej, jag är en 15 årig tjej som är lite orolig över min 9 åriga d-ponny. Jag är inte hos honom så jätte ofta på mornarna, utan bara...
Svar
2
· Visningar
1 015

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka