collieägare, se hit!

Sv: collieägare, se hit!

Har för mig att jag hört det, ja...

Men visst är collies extra känsliga även mot vissa andra preparat? Har bl.a. för mig att det är ngt avmaskningsmedel man ska passa sig för om man har collie (inte helt 100...)

Tack!!!! Det hade jag ingen aning om!! Ska bara försöka undersöka det där med halsbandet oxå då! Men du, lök är ju giftigt för hundar har jag hört, men läst på flera ställen att folk gör egna hemma blandningar på vitlök för just att hålla fästingar borta...hur går det ihop då? Med mitt flyt hade ju min lilla tös dött knall och fall:cry::cry:

Jag skulle inte ge lök/vitlökspreparat till min hund (om jag hade någon) oavsett ras

Vilket halsband är det det vita du menar ? Det är rätt starkt. Min hund kliade sig en del med det på. Man ska ju ta av det när hunden ex badar i en sjö mm. Man ska ju själv inte ta på det tex. Barn ska ju akta sig också och ej ta på det etc.

Jag har provat Bayer medel nu alldeles nyligen. Det är mildare. Hoppas det ska va bra. Man lägger det på ryggraden typ och på nacken etc.

Först har vi schamponerat hunden med Hussse schampoo och sprayat med deras sprayer. Det håller undan bra också men mer jobb. Nån dag senare har vi tagigt på Bayermedlet som mer långtidsverkande. Man får ju undvika regn nån dag helst tror jag också när man tar på såna medel. Man ska ju heller inte schamponera heller så klart när man tagigt på medel. Man får schamponera före i så fall.

Vi ska också alternera med neem schampo har jag tänkt. Efter behov. Det finns i alla fall olika alternativ som kan funka.

(Man kan spraya med väteperoxid om man fått sår för att minska infektionsrisk etc. Samt håller på att kolla efter fler bra medel att ta direkt på fästing så den dör och ramlar av. Det går med tea tree olja, alltså färdig utspädd olja, att ta bort fästing på det sättet. Husse har färdig sån olja tex som vi kört har funkat bra. Tea tree är dock giftigt man får vara mycket försiktig inte ta för ofta inte ta för mycket. Men det finns fler oljor kanske neem funkar för det också.)

Har också hört det som ovan skrivits angående Collie att de är lite känsligare. Min ena veterinär har även sagt att deras mage kan va lite känsligare. Dom är väl överlag lite känsliga kanske. Även med psyke och hantering också kanske? Men fina. Jag har en collieblandning själv.:):love::)

Tack för all information!!! Min tjej är oxå en liten blandning!! Vad är din "blandad av"? ;)

Pappan är Golden Retriever och mamman hälften border collie och hälften labrador. Har också en liten ny kompis hemma nu en golden lab som vi fått hem alldeles nyligen.:):):)

Hur går det har du testat nåt bra.? Vad har du för collie blandning förresten ?

Här får vi nog börja spraya hundarna mera och köra ett schampoo då och då. Vi undviker den värsta miljön just nu med det väder vi har.

Vi har långtidsverkande på hundar och hästar samt lite annat också.
Det vita lite starkare halsbandet vet ej riktigt hur jag ska göra känns lite onödigt att sätta på det men vi får se om det behövs eller ej om vi ska resa mera kanske vi behöver det.

Vi går mycket till en granskog där är det torrt och rätt fästingfritt.
Sen är vi mycket i trädgården och på sandvägar och på asfaltsvägar också.

Det är väl ivermectin de är känsliga mot? Både collie och border men inte bearded.

Problemet är en defekt som kallas MDR1, Multi Drug Resistance.

Raserna som har detta är

* Collie
* Shetland Sheepdog
* Australian Shepherds
* Miniature Australian Shepherds
* Old English Sheepdogs
* English Shephard
* mcNabb
* White Shephard (recently discovered)
* Long-haired Whippets,
* Silken Windhounds

Det är MYCKET mer än Ivomec dom inte tål.
Den kända listan så här långt (som lär utökas vartefter forskarna finner nya rön) är

(knycker detta från min egen hemsida)

Drugs that have been documented to cause problems in dogs with the MDR1 mutation include:

* Ivermectin (antiparasitic agent)-While the dose of ivermectin used to prevent heartworm infection is SAFE in dogs with the mutation (6 micrograms per kilogram), higher doses, such as those used for treating mange (300-600 micrograms per kilogram) will cause neurological toxicity in dogs that are homozygous for the MDR1 mutation (mutant/mutant) and can cause toxicity in dogs that are heterozygous for the mutation (mutant/normal).
* Selamectin, milbemycin, and moxidectin (antaparasitic agents)-Similar to ivermectin, these drugs are safe in dogs with the mutation if used for heartworm prevention at the manufacturer’s recommended dose. Higher doses (generally 10-20 times higher than the heartworm prevention dose) have been documented to cause neurological toxicity in dogs with the MDR1 mutation.
* Loperamide (ImodiumTM; antidiarrheal agent)-At doses used to treat diarrhea, this drug will cause neurological toxicity in dogs with the MDR1 mutation.This drug should be avoided in all dogs with the MDR1 mutation.
* Acepromazine (tranquilizer and pre-anesthetic agent)-In dogs with the MDR1 mutation, acepromazine tends to cause more profound and prolonged sedation.We recommend reducing the dose by 25% in dogs heterozygous for the MDR1 mutation (mutant/normal) and by 30-50% in dogs homozygous for the MDR1 mutation (mutant/mutant).
* Butorphanol (analgesic and pre-anesthetic agent)-Similar to acepromazine, butorphanol tends to cause more profound and prolonged sedation in dogs with the MDR1 mutation.We recommend reducing the dose by 25% in dogs heterozygous for the MDR1 mutation (mutant/normal) and by 30-50% in dogs homozygous for the MDR1 mutation (mutant/mutant).
* Vincristine, Vinblastine, Doxorubicin (chemotherapy agents)-Based on some published and ongoing research, it appears that dogs with the MDR1 mutation are more sensitive to these drugs with regard to their likelihood of having an adverse drug reaction. Bone marrow suppression (decreased blood cell counts, particulary neutrophils) and GI toxicity (anorexia, vomiting, diarrhea) are more likely to occur at normal doses in dogs with the MDR1 mutation. To reduce the likelihood of severe toxicity in these dogs (mutant/normal or mutant/mutant), we recommend reducing the dose by 25-30% and carefully monitoring these patients.
* Read more at the State University of Washington That page also talks about products that appear to be safe, and drugs to keep an eye on, although no reports of problems with MDR1 dogs have been reported yet

Another list of drugs that have been documented, or are strongly suspected to cause problems in dogs with MDR1 mutation:

- Acepromazine (tranquilizer):
- Butorphanol (pain control);
- Cyclosporin (immunosuppression drug);
- Digoxin (heart drug);
- Doxorubicin (anticancer drug);
- Ivermectin (antiparasitic drug);
- Loperamide (Imodium®, antidiarrheal drug);
- Moxidectin;
- Vinblastine (anticancer drug);
- Vincristine (anticancer drug).

Biochemical studies have shown that mutant MDR1 gene has the potential to act on over 50 different drugs. The following drugs may potentially cause problems when given to dogs that have the mutation:

- Domperidone;
- Etoposide;
- Mitoxantrone;
- Morphine;
- Ondansetron;
- Paclitaxel;
- Quinidine;
- Rifampicin.

I Europa är det snabbaste och billigaste labbet för att testa om hunden har MDR1 det här
http://www.laboklin.co.uk/laboklin/showGeneticTest.jsp?testID=8032

Liknande trådar

Övr. Hund Min dotter vill ha en tax, och jag är skeptiskt. De är suveräna, men jag ser det mer som en jakthund än sällskapshund. Mentalitet och...
2
Svar
23
· Visningar
1 910
Senast: Tantan
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 962
Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 960
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund om en jagande jakthund attackerar en kopplad hund på promenad?
2
Svar
27
· Visningar
2 082
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka