Sv: Cockerspaniel
Hur är de i sättet?
Lättlärda osv?
Cockern är en lättlärd, energisk liten varelse med "will to please". Älskar att vara mitt i smeten och vill ha något att sysselsätta knopp och kropp med - annars fixar den det själv (inte alltid till ägarnas förtjusning då...) Det är dock inte en "workoholic", så det går bra att slappa ibland.
Cockern är en allroundhund som passar bra till lydnad, agillity, spår etc. Med cockern är det också så att ju bättre jaktanlag som finns i hunden, desto lättare är det att träna och ha den som familjehund. Nu har det även kommit ett grundprov för spaniel som gör att man har ett sätt att prova även ickejagande spaniels rasspecifika egenskaper. Det finns också tävlingsklass för de som vill tävla mot andra, och fortsätta jaktträningen utan att för den skull vilja jaga på riktigt.
Cockern finns i både en jakt- och en showvariant, varav showvarianten är den vanligaste. Det finns även några kennlar där man föder upp showvariant men ändå jagar med dem (och därmed värnar om jaktanlagen).
Som jag uppfattade Blandrastiks inlägg ska man vara jaktintresserad för att skaffa cocker. Den uppfattningen har inte jag. Man ska vara intresserad av att göra
något med sin hund, vad är inte så petnoga. Är man dock intresserad av att använda cockern som jakthund ska man antingen välja en jaktvariant eller en efter showföräldrar där man kan se att anlagen finns kvar. Tyvärr är det ju så att det vi inte värnar har en tendens att försvagas och försvinna så småningom.
På plussidan är att trots att jaktaspekten i showaveln har varit dalande länge så finns det fortfarande många cockrar med bra anlag kvar.