Mim

Trådstartare
Är det ngn här som vet ngt om CMV-virus?

En släkting som är transplanterad i okt. -13 blev inlagd för detta. Och när man googlar så får man så spridd info att jag undrar om ni på allvetande Buke;) kanske har erfarenhet av detta?
Är det läge att bli orolig?
 
Sv: CMV-virus

http://www.1177.se/Stockholm/Stall-en-anonym-fraga/Fragor/Vad-ar-en-CMV-infektion/

"CMV betyder cytomegalovirus och tillhör samma grupp som herpesvirus. Det kan ligga vilande i kroppen och aktiveras under vissa omständigheter. Hos personer med immunbrist utgör detta ett stort problem."

Ja, stort problem men ingen mer info hittar jag, vad menas med stort problem?
Det står även; Problemen uppstår i praktiken om en person med nedsatt immunförsvar blir smittad Vilka problem och hur allvarligt?

Då man vid transplantation blir strippad på immunförsvaret så har vi inte umgåtts IRL och nu detta....
Ska se om vi får veta mer imorgon.
 
Sv: CMV-virus

Svårt att svara på baserat på vad personen är transplanterad med.

Vid levertransplantationer kan den donerade levern ex vis vara CMV-positiv redan från början och personen som får den får då behandlas med Cymevene under ett antal månader.

Generellt kan man väl säga att hos immunosupprimerade personer kan det ge allt från feber till lättare luftrörsinfektion till mer allvarliga infektioner i lungor, lever och tarm ex. vis
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
4 168
Senast: monster1
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 045
Kropp & Själ Jag har en vän som mår psykiskt dåligt. Han har nu sagt upp sig från flera jobb på kort tid, just eftersom han egentligen mår för dåligt...
Svar
8
· Visningar
1 265
Senast: Bapelsin
·
Skola & Jobb Jag har letat en bra stund nu efter personer med egen erfarenhet, men jag lyckas inte. Jag ska försöka sammanfatta mig kort. Det är...
2
Svar
21
· Visningar
3 392
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp