• Trav
  • Trådstartare Trådstartare stally
  • Startdatum Startdatum
S

stally

Nu har vi kört första jobbet i vår regi.Skritta 1000m,6 bakvarv,skritta 1000m,3000m i 30 tempo.

Sååå himla fin!Men,

Lite trött i bakknäna eferåt,fick endå skritta 1000m efteråt.

Vi paketera in han i lera och linimenta knäna,TIPS NU FRÅN ER KÄRA BUKISTER!

Gubben kör Lähdekorpihäst på onsdag... :D

underhudsblister är ju en snabb lösning, annars är ju muskeluppbyggande en långsiktigare lösning...varför inte båda :idea:

Ja det är sä att han skakade inte direkt i knäna utan var mest"stampig".

Gubben säger vi skall sätta på honom ringskor i bak,för att få bättre understöd,han har en helt grym bakaktion.

Underhudsblister är kanon,men vi planerar att starta på fredag så det blir ju lite tajt,för en dopingprovtagare....

Skall börja ridträna så småningom men eftersom han var i fin författning när vi tog över har vi tränat lite som dom gjorde innan.

Ska bli spännande o se om magnesiumprep. har n.g.n. verkan??

Cederoljan är bra den oxå,men måste kolla hur långt innan start man kan använda den........ :o

Tenacious är ju också en fruktansvärd bredgångare och dessutom rakhasad, han är tvungen att ha riktiga grepp bak och naturligtvis musklad så han orkar med sig...han är ju en naturtravare :love: men det jag haft på honom är equine med något nedslipade grepp i tårna...de grepp som finns redan är lite väl skarpa och kan ju ge mera problem med knäna...alternativt barfota om fötterna är så i status att grepp finns....jag gillar inte ringskor i tävling om man inte är tvungen av nåt skäl....är han fladdrig i aktionen så han inte riktigt har koll på baken?? eller gick han på lösare underlag än han brukar??

KOLLA baksteget

nuttej%c3%a4vlarenf%c3%a5gel.jpg

Skulle nog tro att det behövs "mer" muskler bak så att han klarar av steget han har + att ni/du är noga med att det inte blir kavar ngn mjölksyra efter jobb.. jag brukar massera dagen efter + en promenad om hästen inte är rörlig i hagen.

Vi funderar att han inte ska ha så m.k.t. grepp,han har guld nu.

vi skall nog köra barfota så.sm.o.

Banan som vi körde på var P.Lennartsons,den var helt perfekt.

Han är inte direkt fladdrig i aktionen.
Han är i mycket god muskelförfattning.

Vi änmäler imorn till nästa fredag,får vi se....

Vi tänker inte köra n.g.t mer jobb tills dess.

Nu står han i stallet o käkar Magnesium för att bli coolare :)

Jorå här har masserats så armarna värker,så har vi tagit skrittatur,han ser kanonfin ut!En oerhört glad och energisk kille!

Vi ska ridträna i sand så sm. om,men vi vill vänta lite så han inte får träningsvärk och så,han ser oerhört välmusklad o fin ut.

Ja alvarligt ska nog göra det,har väl aldrig duttat så m.k.t nånsin med en pålle........ :D

Tack till er alla för era tips!!! :bow:

Faran med att använda olika "apparater" å massera med är att deras vibrationer går för djupt.. typ till njurar m,m och då börjar hästen känna obehag och bråkar istället för njuter av massagen! Brukar trots att jag bara anv händerna få ge dom en kisspaus när jag är klar med ryggen/bakre motorn om dom var mkt spänd där...
Har hört en del om användandet av apparater, så jag rekomederar det inte!
Typ ngn som satt en sån där thumper (el ngt) rakt över njurarna och sen slog och bråkade på hästen som inte ville stå still... :(

Men det är ju självklart att man inte ska köra med massageapparater över njurarna??? Det måste man väl ändå ha lärt sig innan man ger sig på och masserar ens för hand??? Och att man pasar sig där det finns ben som man kan skallra loss på...

Mina hästar ääääälskar massageapparaten, en av dem har vägrat att bli masserad för hand ända fram tills sista månaden men apparaten står hon blick stilla för. Även vid de gånger hon haft problem med någon muskelgrupp.
Jag masserar henne till och med mellan frambenen med den och testar jag med händerna försöker hon stampa på mig. :o

Mina kissar för övrigt nästan aldrig efteråt trots att jag jobbar stenhårt med rygg/rumpa på den ena av dem.

/// ghost

Vicken tur då. Men det som sagt min inställning till dom..
Och du ser ju själv.. dina behöver inte kissa medans mina behöver.. förmodligen pga att det "släpper" spänningar. Jag tror inte på apparater medans jag litar på mina händer.

Jo nog har jag masserat med apparat flertalet gånger,till apparaterna brukar följa en "karta"över hur man skall gå till väga.

Hästarna brukar tycka det är m.k.t skönt,vem gör inte det... :D

Skötte en riktig lus 87- som verkade bli en helt ny häst efter maSSagen,vann v65 helt plötsligt..... :confused:

//Stally

Just nu masserar jag oxå med händerna,tar ju en del tid,men om djuret sköter sig kanske han får en apparat...... :bump:

Fortsätt hellre med händer/fingrar så kommer djuret säkert att sköta sig ;) Tror inte ett dugg på dessa manicker faktiskt.. dom bara pirrar lite på ytan ju, medans du med fingrarna + din kroppstyngd om du gör rätt kommer in riktigt djupt. Vilket verkligen behövs på hästarnas stora muskler..
Överdrev lite där ovan med kisspauserna, det händer mest när jag behandlar stresspunkter och masserar altså inte enbart massage...

Faran med att använda olika "apparater" å massera med är att deras vibrationer går för djupt.. typ till njurar m,m och då börjar hästen känna obehag och bråkar istället för njuter av massagen!

Tror inte ett dugg på dessa manicker faktiskt.. dom bara pirrar lite på ytan ju, medans du med fingrarna + din kroppstyngd om du gör rätt kommer in riktigt djupt. Vilket verkligen behövs på hästarnas stora muskler..

Nu får du väl ändå ta och bestämma dig :devil:

Liknande trådar

Trav Idag var jag med om en märklig grej när jag körde russet. Förra ägaren (eller jag har henne på prov men bestämt mig för att köpa) sa att...
Svar
15
· Visningar
9 878
S
Trav För c.a. 4 veckor sedan blev Clown hastigt sjuk..... :crazy: Det var dagen efter vi kört rakbanejobb,4/1000m,40tempo...... Stod...
2
Svar
32
· Visningar
2 001
Senast: ghost
·
Trav Tänkte roa er med en följetong om en ganska originell häst.. 4-årigt sto, inköpt för slaktpriset, osedd långt uppifrån. Enligt...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
10 250
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Hiss och diss del 5
  • Sytråden del 4