close contact

orientalkatten

Trådstartare
Vad står igentligen close contakt för på sadlar.
Att det betyder komma nämre hästen förstår jag, men vad är kriterierna för att kalla en sadel för close contact.
Betyder det samma sak från alla tillverkare eller är det upp till tillverkaren vad som är close contact.

Sv: close contact

Är det alltid enkelkåpa.
Jag har tittat på en sadel som skall vara cc men har 2 kåpor.
Dessutom skall cc:n vara med utbytbara koppjärn vilket jag inte tyckte den i affären hade.
Jag tror att dom har tagit in den gamla modellen i tron att det är den nya då den kostar som den dyra.
lippo leiha den nya modellen är jag intresserad av.

Close contact har väl inget med utbytbara koppjärn att göra? Close contact = närkontakt till hästen = så lite som möjligt emellan hästen och skänkeln.

Både min hopp och dressyrsadel är CC-sadlar, men på olika vis. Hoppsadeln är dubbelkåpad och i princip helt utan stöd för ryttaren. Den är flat i sätet och man kommer verkligen mycket nära hästen. (Är en gammal Pessoa Special Envoy)

Min dressyrsadel räknas väl också som en CC egentligen då den är singelkåpad. Den är dock djup i sitsen. (Är en Childeric DAC)

Min förra dressyrsadel var en Amerigo Vega CC och den var dubbelkåpad, men har säte som en hoppsadel och är mycket öppen. Den typen av CC kräver att ryttaren har en egen god balans och inte behöver hjälp av ett djupare säte.

Close contact har väl inget med utbytbara koppjärn att göra? Close contact = närkontakt till hästen = så lite som möjligt emellan hästen och skänkeln.
Nej det har jag inte heller påstått. min fråga var om det alltid är enkelkåpa.
Det jag blev fundersam av i affären var att den sadeln som hängde där inte överensstämde med informationen av sadeln på nätet.
Eftersom den senaste modellen är så ny så är det svårt att få rätt info.

Liknande trådar

Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 210
Senast: MiniLi
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
862
Senast: Lisen82
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka