FT_ryttare

Trådstartare
Såg precis att Clinton (e Carolus-Calypso II) finns tillgänglig i Sverige i år.
Han har ju varit aktiv med Thomas Voss på hoppbanorna o vann bla Falsterbo derby.
Någon som vet vad han har givit?

Sv: Clinton

Vet att han har minst 5 godkända söner, Chicardo, Cliostro,Clintord, Prinz Clintus och Coolidge. Det finns även 1 dotter med St.Pr. Clinton godkändes på prestation.De äldsta avkommorna i Tyskland föddes 1999, men han har inte gått mycket i avel. Hans avkommeindex i hoppning (2006) är höga 159 men med bara 75% säkerhet.

Jag har betäckt med en av hans söner, Clintaro, och väntar föl i slutet av januari nästa år. Han är e Clinton I-Calato-Calypso.
clintaro_sprung1.jpg

Clinton har en bror hos Schockemöhle, Clinton II.
Många förväxlar honom med den belgiske Clinton som är far till Cornet Obolensky.

Kan fylla på lite. 2007 (och 2006 tror jag har inte tillgång till de indexen nu) låg Clinton på fjärde plats i tyska avelsindexen i hoppning (av 2601 hingstar).

Han hade då ett totalindex på 161 (säkerhet 78%). Vi har sett en del avkommor till honom och de ser otroligt fina ut. Han själv är ingen direkt ädel pojke men "peppar peppar" så har de avkommor jag sett varit ädla (med holsteinermammor modell äldre).

Av det jag sett hittills (liten brasklapp ;) ) så rekommenderar jag honom varmt.

Vi fick en avkomma e Clinton 2002 undan vårat fina sto som enbart gett bra avkommor. Men just avkomman e Clinton blev vi faktiskt lite missnöjda med. Inte alls det där häftiga scoopet eller utstrålningen.
Vi hade hoppats mycket på avkomman, men den blev inte alls som vi hade tänkt. Antar att Clinton inte var en bra match med vårat sto, som annars har fått avkommor som toppat elitauktionerna i Tyskland (1997 års avkomma), vunnit 4-årschampionaten (2003 års avkomma), etc, etc. Men jag hade gärna betäckt med honom igen. Han är riktigt fin och de avkommor jag sett efter honom (förutom våran egen då) har varit hur fina som helst.

vad var det för stam på stoet som inte passade ihop med honom? bara nyfiken eftersom det verkar ha varit ett kanon sto annars :)

Hon är e. I'm A Star (fullblod) ue. Silver Jasper (RID). Hon är ett kanonsto och vi är så glada att vi har henne. :) Har en avkomma av VDL Douglas som jag är helt säker på kommer att gå GP som vuxen, inridning är påbörjad och den ser mycket fin ut. Har en till VDL Douglas i magen nu (kommer om ett par veckor) som vi också hoppas stort på. Nu är hon dock 19 år gammal, så får vi ett par till föl ut ur henne så är vi nöjda. Hon har förtjänat sitt levebröd i mångfald tack och lov.

Clinton är en av kandidaterna till mitt gammla tävlingsto så jag skulle gärna vilja veta mer. Hur blir avkommorna i temperamentet?

Vad jag vet är han redan fullbokad!!Har redan haft över 100 ston i Tyskland.

Tänk på att Clinton I har såpass dåliga hovar att det påverkade hans hoppkarriär. Skulle med andra ord inte använda honom till ett sto med dåliga hovar. Däremot har han ett härligt temprament.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras På avelsdata anges inavelsökningen som inavelsgrad. Därför kan det stå att en hund har en inavelsgrad på 0% , 3.25%, 0.02% osv fastän de...
27 28 29
Svar
573
· Visningar
27 806
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 365
Senast: Castellini
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 084
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 988
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka