Clickerträning med fångponny?

G

Gullregn

Hejsan!
Jag har absolut ingen aning om var den här tråden ska ligga så jag la den här...

Jag har en shettis hemma som fick fång för några år sedan. Han går inte att köra eftersom han är bakrädd, jag för för stor för att rida honom och vi vill inte lämna ut honom på foder då det inte gick bra senaste gången då han kom hem minus 50 kg :cry:

Så, för att stimulera honom och låta honom ha lite kul så tänkte jag att man kan trickträna honom. Jag har tränat min Nordsvensk med clicker och det skulle jag gärna vilja träna honom med också, dock vet jag inte vad för godis det är jag ska ge?? :confused:

Jag menar, han får absolut inte få fång igen då vi måste ta bort honom (första gången gick det så långt satt) så jag vågar inte direkt ge honom morötter...
Eller?
Någon som kanske kan hjälpa...?? :)

Sv: Clickerträning med fångponny?

Kan tillägga att min ponny också hade fång, i somras. Han får morötter och äpplen som vanligt. Dock D ponny. Hade 4 gradens fång.

Vem har sagt att man behöver godis när man tricktränar hästarna? Visst kan man göra det men det går ju absolut utan om du har en bra relation med din häst. :idea:

Min shetlandsponny kan både stegra och ligg utan någon som helst hjälp av godis. :bump:
Det funkar jag lovar! :)

Kanske han kan gilla att du cyklar med honom det gör jag med två av mina fångshettisar och det går jättebra dom travar med hur fint som helst och får sin dagliga motion:D

Fast ska man klicker-träna så behöver man nästan godis. Det blir fel om man inte har det.

Trickträna är ju ett mkt större begrepp, därunder ligger bland annat klicker-träningen.

När man klickertränar behöver man absolut inte ge några mängder av belöning! Min stora nordsvensk får en (1) krafftpellets per klick! Om man tränar tre korta pass om dagen, a ca 15-20 klick, så kan man använda en bukett maskrosblad till tre träningpass (om det är en häst som inte går på bete dvs.) 1/3 maskrosblad är jättegott, fjordvalacken som går i bantarhage här hemma gör både öppnor, slutor och en del tricks för det;)

/Migo
klickertränare för häst

Är inte clicker belöningsmetoden? Som man är tvungen att lära in mha godis???

Jo men det går säkert att göra det utan godis också men då blir det ju inte samma sak.

Klickerträning är baserad på behaviouristisk forskning. Det har absolut inget med trickträning att göra annat än att det effektiviserar inlärningen. Klickerträning är ett sätt att få bättre timing på förstärkaren, inte en trickinlärning.

Jag använder klickerträning när jag lär in dressyrrörelser, lastar svårlastade hästar eller lägger grunden för inridningen. Att det enbart är användbart för att lära in tricks är tyvärr en svåravlivad myt.

Och jo, klickerträning går ut på att det ALLTID kommer en förstärkning efter det betingade ljudet. Annars är det inte klickerträning. Däremot kan förstärkaren variera, det är inte alltid godis som är mest uppskattat!

/Migo

Tack alla för svar :)

Jo klickerträningen är som migo säger att man ger godis efter varje klick. Men jag får testa med gräs eller maskrosor då han har på sig munkorg när han är ute (för att kunna vara ute med sina kompisar som vanligt) och inte får i sig så mycket gräs :)

Jag använder Falu knäckebrödsrutor till min. Det blir ganska många rutor på ett knäckebröd, dessutom kan man dela varje ruta i två med lite pilljobb. På en morot kan man få ut mängder med små godbitar.
Det behöver ofta inte vara några stora godisar man ger (tycker personligen att "köpegodis" är på tok för stora och klumpiga, till min fjord/island). För min är smakvariationer viktigast, ju fler sorter ju mer anstränger han sig för att göra något bra.

Liknande trådar

Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 501
Senast: MayGrace
·
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 457
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
22 028
Senast: kolblakkur
·
Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 577
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud