Clear Round i privatstall?

Sv: Clear Round i privatstall?

ANORDNA tävlingar får man göra precis hur mycket man vill, det kan aldrig Ridsportsförbundet säga något om, men om du är medlem i en klubb som är ansluten till Ridsportsförbundet så får du inte vara med och tävla på en sådan tävling (om det är en gren som Svrf brukar anordna tävlingar i=konkurrens).

emmath skrev:
Att kravet gäller alla medlemmar gör det ju ännu tokigare än om det bara hade gällt ryttare med licens. De som har formulerat den paragrafen i TR har nog inte tänkt sig för tillräckligt. :confused:

Det finns många saker i TR som man kan frågasätta :(

föl2005 skrev:
Jag har ingen aning om vad en anmälan till disciplinnämnden skulle ge för straff, böter möjligtvis och förmodligen avstängning från tävling en viss period.
Stor skam är väl verkligen att ta i, varför skulle det vara det? Som redan har nämnts så har frågan med säkerhet och försäkringar att göra i första hand. Jag förstår inte hur man kan tycka att det är en stor skam att SvRF vill att dess medlemmar ska vara väl försäkrade och har kunnigt, utbildat folk kring sig på tävlingar.

Vad det gäller nybörjare på tävling så är det ju just det lokala tävlingar är till för, orutinerade ryttare och hästar. Tycker man att det ändå är för hög nivå på lokala tävlingar så har ju de flesta ridklubbar ett stort utbud av klubbtävlingar, blåbärstävlingar, programridningar mm mm. Vad är problemet?

Ridklasser på avelsföreningars utställningar är säkerligen inget problem, men de nämns inte i TR öht så jag är osäker.
Enl TR 1 Mom 111 Tävlingsgren:
"Tävlingsgrenarna är följande: Dressyr, Hoppning, Fälttävlan, Körning, Distansritt, Voltige, Galopp, Gymkhana och Reining eller tävlingsgren som SvRF i varje enskilt fall godkänner"

Förmodligen ingår dina ridklasser i ovannämnda på något sätt. Vill man vara alldeles säker så är det bara att ringa SvRF och fråga.
Jag måste säga att jag tycker att du drar på alldeles för stora växlar på detta. Som medlem i en SvRF-ansluten förening har du ju godkänt TR och är du inte nöjd så får du väl jobba för en förändring istället för att skita i reglementet och oja dig över att det är dåligt. Så enkelt tycker jag att det är.
Därför har jag sen 2 år tillbaka valt att inte vara medlem i en sådan klubb. Löser bara medlemskap när jag måste ha licens för att starta körtävlingar. För små klubbar är det en ekonomisk fråga att vara anslutna eller inte.

break_a_leg skrev:
Och vem dömer eventuella dressyrtävlingar då?
Finns många instruktörer som tar på sig det ansvaret ;) Inga namn nämnda så ingen kan anmälas utefter denna tråd :p

Jag har varit på "stalltävling" där en auktoriserad domare har dömt, h*n kan ju inte ha känt till detta? Eller är det okej att döma ändå?

Rent generellt kan man säga att även klubbar borde kunna ordna "mindre prestigefyllda" tävlingar. I Sthlm är det ju få klubbar som anordnar CR dressyr tex...

Ja och det är få klubbar i Sthlm som har så pass lätta tävlingar att många vågar åka. Hur många har i huvudtaget hört talas om L: D dressyr??????? Perfekt första dressyrtävling för barn. Vad är viktigast när man låter barn tävla.?
1. Ha roligt.
2. Känna att de kan behärska och komma ihåg ett dressyrprogram
3. Lära sig att hantera sina tävlingsnerver och på tidigt stadium få komma ut och lära sig bete sig på en tävlingsplats.

För många barn räcker det aldrig till att komma upp på L.C nivå. Många är rädda för att galoppera. Har haft många sådana barn i stallet. Här på ön har vi blåbärstävlingar för alla åldrar där vi har L: D för de som behöver en sporre och våga komma ut i bara skritt o trav. Många är de som börjat att tävla L: D, insett att det är roligt att tävla och sedan gett sig den på att vara med en klass högre till nästa gång och på så sätt lärt sig galoppera (dessa brukar senare bli de värsta galopp monstrerna)
Det blir dessutom väligt dyrt att bli medlemmar i många klubbar bara för att få vara med i blåbärs tävlingar. Hur många klubbar har mer än 1 sådan tävling om året :confused: På sin höjd 2 kanske.........det säjer väl allt om utbudet för den tävlingsugna på lååååååg nivå. Nej jag tycker allt att Ridsportsförbundet har bundit ris på sin egen rygg iom detta. Bättre att låta dem få tävla sina nybörjar tävlingar och komma igång för att sedan om ett år eller så våga ge sig ut på en lokaltävling som gynnar Ridsportsförbundets kassa :smirk:

Senast ändrad:

Jag vet att ridskolan i min hemkommun tidigare hade märke 2 programmet (iofs med galopp) på klubbtävlingarna tidigare - men det har de slutat med. Nu är det från LC och uppåt.

Vi är ju med i flera klubbar bara för att kunna rida "tävlingar utan krav".

Allmänt inlägg.

Hej, nu lägger jag mig i!
Det som diskuteras här, är bara en av tveksamheterna Ridsportförbundet står för. Om TR (mitt är flera år gammalt) inte innehåller mer i ämnet, har man solklart självsvåldigt skaffat sig total makt att styra över alla medlemmars idrottsliv. Med mindre än att Friidrottsförbundet, Schackförbundet, Byalaget osv tillhör Ridsportförbundet (Häpp!), får man alltså inte ens delta i scouternas spottalångt-tävling. För märk väl, det står inget nedan om begränsningar till just hästverksamhet!

"...ryttare som är medlem i en till Ridsportförbundet ansluten förening får inte delta i tävlingar anordnade av arrangörer som inte tillhör Ridsportförbundet"
"Svaret jag fick var att dessa tävlingar (island, western, bruksridning, galopp osv) inte konkurrerar med Ridsportsförbundets tävlingar och därför var det helt ok att tävla på sådana tävlingar."

Vilket alltså bara gäller, så länge SvRF är "generösa" nog att se mellan fingrarna på sina egna regler.

"Jag förstår inte hur man kan tycka att det är en stor skam att SvRF vill att dess medlemmar ska vara väl försäkrade och har kunnigt, utbildat folk kring sig på tävlingar." Tvivlar ju starkt på att det är med omtanke om medlemmarnas säkerhet, man förbjuder "konkurrens". På vad sätt skulle förresten försäkringsförutsättningarna vara så mycket bättre? Om jag minns rätt, har inte villkoren här, så är det inga inskränkningar för tävlingar på stallnivå i min hästförsäkring eller hemförsäkring.

LIA

LIA skrev:
"Jag förstår inte hur man kan tycka att det är en stor skam att SvRF vill att dess medlemmar ska vara väl försäkrade och har kunnigt, utbildat folk kring sig på tävlingar." Tvivlar ju starkt på att det är med omtanke om medlemmarnas säkerhet, man förbjuder "konkurrens". På vad sätt skulle förresten försäkringsförutsättningarna vara så mycket bättre? Om jag minns rätt, har inte villkoren här, så är det inga inskränkningar för tävlingar på stallnivå i min hästförsäkring eller hemförsäkring.
Precis, och man är väl inte försäkrad på tävling alls om man bara är medlem i en klubb (om inte klubben står för det)? Försäkringen genom SvRF kommer väl med licensen?

Så det betyder att det är helt olagligt att tävla små hopp & dressyrtävlingar anordnade t ex av 4H-gårdar...??
När jag var liten & började tävla var dessa tävlingar mkt populära... Många barn började ju på den nivån... Tävla 4H tävlingar med lätta dressyrklasser tex skritt & trav program, LD, LC och i vissa fall LB dressyr. Hoppklasser från 50 till 80 cm och sedan t ex trail-klass (hinderbana)
Räknas dessa tävlingar verkligen som en konkurrens till ridsportförbundets...?? :mad:
Synd isånafall, för det är ett mkt trevligt sätt för barn att få starta sin "tävlingskarriär"... :idea:

Är du medlem i en klubb och deltar i deras aktiviteter (exempelvis på en ridskola) så är du nog försäkrad.

*lånar knapp*
till alla:
i t ex storbritannien är det iaf inte så här. där finns det tävlingar som är "affiliated" till t ex BSJA (british show jumping association) och tävlingar som är "unaffiliated". "unaffiliated" är inte bara bush-tävlingar utan även tävlingar på mer avancerad nivå. det här systemet fungerar ju utmärkt där så varför skulle det inte fungera här i sverige? finns säkert många som skulle vara intresserade av att anordna tävlingar på både lägre och högre nivå. det verkar ju helt klart som det är efterfrågan på tävlingar på lägre nivå. SvRFs regler leder ju bara till att fler inte kommer ut och tävlar alls...

borde det inte vara upp till ryttaren att själv välja vilka tävlingar man vill vara med på? :confused:

låter som ridsportförbundet bara oroas över lite (sund) konkurrens.

Jag anordnade tävlingar när jag satt i U-sek på ridskolans anläggning, vi var och dom som sitter nu är mellan 13-18 år ungefär.

Fast då var man ju tvungen att vara medlem i klubben för att få delta.

På våra tävlingar var jag dommare i hoppning efter att ha fått gå en kurs av en annan dommare, i dressyren satt någon ridlärare el. någon från dressyrsektionen.

När man har regionala, lokala o.s.v tävlingar betalar väl klubben en viss del av dom pengar klubben tjänar i anm. avgifter o.s.v till Svenska ridsportförbundet?

Lånar tråd

Var får jag sälja klubb A:s lotter. Kan klubb B förbjuda att man säljer på deras tävlingar? Klubb A och B har helt olika inriktningar. Är en tävlingsplats en sluten plats eller en allmän?

Suck, vad ska man säga? Vill man läsa TR som fan läser bibeln så kan man naturligtvis komma fram till att SvRF inte tillåter deltagande i schacklagets tävlingar. Kanske borde tävlingskommitén lägga ner mer tid på att förtydliga alla moment i TR så att ALLA idioter förstår innebörden men då skulle man nog få ha en liten vagn att dra TR på istället för att bara stoppa ner den i bakfickan som man gör idag.

Vad häst- eller hemförsäkring täcker är förstås olika från bolag till bolag. Det försäkringsskydd som åsyftades i tidigare inlägg gäller den försäkring som man omfattas av som medlem i en till SvRF ansluten förening.

Hörru, varför inte skriva en egen tråd istället för att ställa en helt irrelevant fråga i denna? Chansen är nog betydligt större att du får bra svar då istället för att din fråga (som inte alls har med sakfrågan i denna tråd att göra) bara försvinner i mängden inlägg här.

*knapplån*
Allmänt inlägg till ni "SvRF skeptiker" :smirk:

Jag har lite svårt att förstå detta motstånd och skeptisism gentemot SvRF (eller kanske missuppfattar jag tongångarna i denna tråd? Rätta mig gärna om jag har fel).
Här har vi ett seriöst idrottsförbund som jobbar för vårt häst- och ridintresse. Ett förbund som täcker allt från lägsta klubbnivå till högsta OS-nivå. Jag vill inte påstå att de sköter allt exemplariskt, det finns ju alltid utrymme för förbättring, men de jobbar för att utveckla ridsporten i sverige.
Nu handlar tråden om tävlingar. Vilka tror ni det är som utbildar domare, tävlingsledare och andra tävlingsfunktionärer? Jo, SvRF. Utan dessa utbildningar skulle det inte finnas några tävlingar. För egen del måste jag iallafall säga att jag definitivt vill bli bedömd av någon som är utbildad och vet vad den håller på med om jag ska betala för att tävla, får jag den garantin på "Bush-Stina's" tävling?

Någon klagar på att det bara anordnas 2-3 klubbtävlingar på deras klubb per år och att det blir så dyrt att vara medlem i flera klubbar för att få fler tävlingstillfällen. Men herregud människa! Lösningen är sååå enkel, engagera dig lite mera i din egen klubb och se till att det anordnas fler klubbtävlingar, programridningar, whatever. Du är säkert inte ensam om att tycka att 2-3 tillfällen per år är för lite.
I "min" klubb har vi olika aktiviteter istortsett varje helg, så nog går det att ordna och dessutom gynnas klubben genom lite extra tillskott i kassan av sådan evenemang. Gynnas klubben så gynnas naturligtvis även den enskilda medlemmen.
Jag är så erbarmligt trött på folk som vill ha allting serverat. De allra flesta ridklubbarna i sverige drivs som ideella föreningar. Ideella föreningar bygger på ideella krafter och dessa krafter måste komma från ALLA medlemmar om man ska få ett optimalt utfall. Är man inte beredd att ställa upp för sin klubb så tycker jag ärligt talat att man gott och väl kan gå ur klubben och inte snylta på andras insatser.
Det är MEDLEMMARNA som ÄR klubben, kom ihåg det!

Jag må vara fördomsfull men jag får en klar känsla av att de människor som är mest skeptiska gentemot SvRF är sådana som
1) har inte haft någon, eller åtminstone väldigt få, kontakter med SvRF
2) inte är särskilt engagerade i sina egna klubbar för vore de det skulle de veta hur mycket arbete SvRF, genom de lokala distrikten, lägger ner på sina medlemsklubbar och därigenom sina medlemmar.

Fram för mer engagemang och mindre gnällspikar :D

Det skiljer sig från distrikt till distrikt hur stor del av startavgiften som går till RF. Hos oss betalas t ex 10 kr per start till distriktet. De pengarna går till diverse tävlingsutbildningar och går alltså därigenom tillbaka till sporten och klubbarna.

Jag har ingen insikt i 4H's verksamhet så jag kan egentligen inte svara på frågan men om 4H inte är medlemmar i SvRF så är deras tävlingar alltså inte tillåtna för medlemmar i en SvRF-förening.
Fast OLAGLIGT är det definitivt inte :smirk:

Jag är varken motståndare eller skeptisk till SvRF. De gör mycket bra och, som sagt, så länge man vill tävla på "vanliga" tävlingar i "vanliga" grenar ser jag inga problem.
Det blir däremot problem när man som i mitt fall håller på med studentrytteri. Riksförbundet för studentryttare får inte vara anslutet till SvRF för det har ingen lokal anknytning. Det innebär att vi egentligen inte kan ordna tävlingar för om någon som är medlem i en SvRF-ansluten ridklubb (vilket de flesta är) tävlar på en studenttävling så bryter den mot TR. DET tycker jag är konstigt.

Liknande trådar

O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 246
Senast: 0therwise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4
  • Säng