Sv: Clear Round i privatstall?
*knapplån*
Allmänt inlägg till ni "SvRF skeptiker" :smirk:
Jag har lite svårt att förstå detta motstånd och skeptisism gentemot SvRF (eller kanske missuppfattar jag tongångarna i denna tråd? Rätta mig gärna om jag har fel).
Här har vi ett seriöst idrottsförbund som jobbar för vårt häst- och ridintresse. Ett förbund som täcker allt från lägsta klubbnivå till högsta OS-nivå. Jag vill inte påstå att de sköter allt exemplariskt, det finns ju alltid utrymme för förbättring, men de jobbar för att utveckla ridsporten i sverige.
Nu handlar tråden om tävlingar. Vilka tror ni det är som utbildar domare, tävlingsledare och andra tävlingsfunktionärer? Jo, SvRF. Utan dessa utbildningar skulle det inte finnas några tävlingar. För egen del måste jag iallafall säga att jag definitivt vill bli bedömd av någon som är utbildad och vet vad den håller på med om jag ska betala för att tävla, får jag den garantin på "Bush-Stina's" tävling?
Någon klagar på att det bara anordnas 2-3 klubbtävlingar på deras klubb per år och att det blir så dyrt att vara medlem i flera klubbar för att få fler tävlingstillfällen. Men herregud människa! Lösningen är sååå enkel, engagera dig lite mera i din egen klubb och se till att det anordnas fler klubbtävlingar, programridningar, whatever. Du är säkert inte ensam om att tycka att 2-3 tillfällen per år är för lite.
I "min" klubb har vi olika aktiviteter istortsett varje helg, så nog går det att ordna och dessutom gynnas klubben genom lite extra tillskott i kassan av sådan evenemang. Gynnas klubben så gynnas naturligtvis även den enskilda medlemmen.
Jag är så erbarmligt trött på folk som vill ha allting serverat. De allra flesta ridklubbarna i sverige drivs som ideella föreningar. Ideella föreningar bygger på ideella krafter och dessa krafter måste komma från ALLA medlemmar om man ska få ett optimalt utfall. Är man inte beredd att ställa upp för sin klubb så tycker jag ärligt talat att man gott och väl kan gå ur klubben och inte snylta på andras insatser.
Det är MEDLEMMARNA som ÄR klubben, kom ihåg det!
Jag må vara fördomsfull men jag får en klar känsla av att de människor som är mest skeptiska gentemot SvRF är sådana som
1) har inte haft någon, eller åtminstone väldigt få, kontakter med SvRF
2) inte är särskilt engagerade i sina egna klubbar för vore de det skulle de veta hur mycket arbete SvRF, genom de lokala distrikten, lägger ner på sina medlemsklubbar och därigenom sina medlemmar.
Fram för mer engagemang och mindre gnällspikar