Clear Round i privatstall?

Sv: Clear Round i privatstall?

Hmmm, knepigt läge. Jag antar att eftersom ni inte har någon lokal anknytning passar ni inte riktigt in i SvRF's organisation.
Har ni kontaktat SvRF ang. problematiken. Kan de kanske ge dispens för era arrangemang.

Ja, det är knepigt. Eftersom jag inte är med i styrelsen i riksförbundet längre vet jag inte hur frågan ska behandlas vidare. Men SvRF vet om att studentföreningarna finns och vad de har för verksamhet, och än så länge har det inte varit några problem. Men det känns ju inte alldeles bra att bryta mot TR :crazy:

föl2005 skrev:
Vem som helst får väl anordna tävling men ryttare som är medlemmar i en till SvRF ansluten klubb får inte tävla på privata tävlingar.
TR 1 Mom 150
"...ryttare som är medlem i en till Ridsportförbundet ansluten förening får inte delta i tävlingar anordnade av arrangörer som inte tillhör Ridsportförbundet"

Vilken patetisk regel! :eek: :crazy:

Welsh skrev:
Många är de som inte vågar åka på en lokal tävling utan väljer lilla Stinas tävlingar de första gångerna. Tävlingar där det inte gör något att man inte tar sig runt en hel bana alt att hästen inte kan fatta annat än korsgalopp. De har också rätt att få tävla på sina villkor, dvs 5 snäpp lägre än en lokaltävling.

Fast det GÅR ju att göra UTAN att bryta mot TR och SvRF stadgar. Ta t ex lilla klubben jag är med i, en ren privatryttarklubb (dvs ingen ridskoleverksamhet eller liknande), som anordnar små klubbtävlingar. Där har de så käcka saker som blåbärsklass. I dressyr innebär det att alla som på något vis lyckas slutföra programmet utan att trilla av får rosett. Det har även program utan galopp (Ryttarmärke ett, ett otroligt simpelt program).

När det gäller hoppning har de även där blåbärsklass, börjar på 10 cm, alla som inte blir uteslutna pga avfallning får rosett, och medhjälpare ( t ex i form av ledare) tillåts. Även när de har terränghoppning så finns det blåbärsklass.

Så, man kan utan att skämmas och på en nivå mååånga snäpp under lokaltävling prova på att tävla. Klubbtävling anordnad av SvRF-ansluten klubb är ju fullt tillåtet.

Någon klagar på att det bara anordnas 2-3 klubbtävlingar på deras klubb per år och att det blir så dyrt att vara medlem i flera klubbar för att få fler tävlingstillfällen. Men herregud människa! Lösningen är sååå enkel, engagera dig lite mera i din egen klubb och se till att det anordnas fler klubbtävlingar, programridningar, whatever. Du är säkert inte ensam om att tycka att 2-3 tillfällen per år är för lite.
I "min" klubb har vi olika aktiviteter istortsett varje helg, så nog går det att ordna och dessutom gynnas klubben genom lite extra tillskott i kassan av sådan evenemang. Gynnas klubben så gynnas naturligtvis även den enskilda medlemmen.
Jag är så erbarmligt trött på folk som vill ha allting serverat. De allra flesta ridklubbarna i sverige drivs som ideella föreningar. Ideella föreningar bygger på ideella krafter och dessa krafter måste komma från ALLA medlemmar om man ska få ett optimalt utfall. Är man inte beredd att ställa upp för sin klubb så tycker jag ärligt talat att man gott och väl kan gå ur klubben och inte snylta på andras insatser.
Det är MEDLEMMARNA som ÄR klubben, kom ihåg det!
Jag har suttit som tävlingsledare i en SvRF ansluten förening. Vi hade massor av tävlingar under de åren jag var dragkraften MEN när man själv är dragkraften så orkar man inte med att puscha sina egna barn. Nu när jag inte är tävlingsledare längre så har är det färre tävlingar igen och mest lite mer avancerade sådana vilket innebär att det återigen inte finns något för mina barn. Hur jag än vänder på kakan så blir det fel för mig.
Varför kan då inte SvRF strunta i att ha den fåniga regen om det gäller tävlingar under L:C nivå???? Vem startar en sådan tävling som har licens????
Det är ju enkelt att inte betala medlemskap i en ansluten förening och på så sätt är man nte olaglig men i vissa stallar jag stått i så är tvångsanslutning till klubben och då är man medlem helt plötsligt. :(

Alexandra_W skrev:
Fast det GÅR ju att göra UTAN att bryta mot TR och SvRF stadgar. Ta t ex lilla klubben jag är med i, en ren privatryttarklubb (dvs ingen ridskoleverksamhet eller liknande), som anordnar små klubbtävlingar. Där har de så käcka saker som blåbärsklass. I dressyr innebär det att alla som på något vis lyckas slutföra programmet utan att trilla av får rosett. Det har även program utan galopp (Ryttarmärke ett, ett otroligt simpelt program).

När det gäller hoppning har de även där blåbärsklass, börjar på 10 cm, alla som inte blir uteslutna pga avfallning får rosett, och medhjälpare ( t ex i form av ledare) tillåts. Även när de har terränghoppning så finns det blåbärsklass.

Så, man kan utan att skämmas och på en nivå mååånga snäpp under lokaltävling prova på att tävla. Klubbtävling anordnad av SvRF-ansluten klubb är ju fullt tillåtet.
Fast även småbarn vill ha mer tävling över det hela och få olika färger på sina rosetter och iom detta så rangeras man...........=olagligt

Welsh skrev:
Fast även småbarn vill ha mer tävling över det hela och få olika färger på sina rosetter och iom detta så rangeras man...........=olagligt

Nejdå, det ryms OCKSÅ inom den där ramen.

Vi tar 'min' klubb som exempel. De har klubbtävling i hoppning, dressyr och terränghoppning. Dessutom har de monte och galopp samt en 'hubertusjakt'. Och så en inbjudningstävling i bruksridning.

Den lägsta nivån är blåbärsklass, där är medhjälpare ( t ex ledare) som sagt tillåten. Naturligtvis kan du rida utan ledare med (tror bara jag sett ledare rycka in i terrängen någon enstaka gång, annars inte). Det är ju samma 'tävlingsatmosfär' på det hela som på vilken klubbtävling som helst. Det som skiljer från en lokaltävling är att det inte är klädtvång a la TR, det är ungefär 50% som rider i TR-mässig klädsel, och 50% som inte gör det. Dessutom kan utrustningsdispens ges, t ex tävlade en ponny dressyr här i juni på hackamore. Men förutom klädkoden och vissa utrustningsavvikelser så är det ju som på vilken tävling som helst med hästägarförsäkran, startlistor, framridning, speaker, startsignaler och så vidare. De har 'prisutdelning' även i blåbärsklasserna, dvs inget rosettutdelande direkt efter klassen utan efter avslutat klass kommer rosettberättigade deltagare in för 'prisutdelning' och få sin rosett.

När man tycker att man avancerat från blåbärsstadiet är det bara kliva ett snäpp högre. I dressyr blir det då procenttävling, dvs du rider det program du vill från LC och uppåt och du tävlar på din procent, så LC-ekipagen tävlar mot LBekipagen etc, procenten avgör. Juniorer och seniorer särskiljs.

När du tycker det är för tradigt så är det bara att tävla (fortfarande på samma klubbtävling) 'som vanligt', dvs där ekipage klassvis tävlar mot varandra.

När det gäller hoppning och du lessnat på lila rosetter det står blåbär på (väldigt fina förvisso..) så tar du bara och startar ClearROund, från 40 cm och uppåt. Då får du förhoppningsvis en CR-rosett.

När det inte lockar tar du helt sonika och tävlar frihöjdsklass. Samma grundtanke som procentdressyren, dvs du väljer höjd, men sen tävlar alla mot alla (juniorer och seniorer särskiljs dock).

Det gör att du kan kämpa dig till en hel uppsjö olika färger på dina rosetter, på en och samma tävling.

När du lessnat på det är det bara att, mycket väl förberedd, kasta dig ut i lokaltävlingsdjungeln på lätt nivå och ta det därifrån.

Och småbarnen kan roa sig med det mesta, de kan rida 2 dressyrtävlingar per år, 2 hoppningar per år, 2 terränghoppningar, 2 galopp/montetävlingar och 2 bruksridningstävlingar. Och så kan de avsluta det hela med en hubertusjakt.

Allt TR-enligt, allt SvRF anslutet (och med en del av de fördelar det medför, t ex går tydligen Pollux Cup nu och klubbens tävlingar är med där på något litet höger såtillvida att alla juniorekipage får små fina prylpriser)

Så, jag ser fortfarande inget behov av 'bush stinas' tävling. Här har du en väldigt stor spännvidd av olika nivåer, det är tävling över det hela utan att du får in det blodiga allvaret från scratch. Och GISSA om 5-åriga ponnybarnet på sin shettis skiner som en SOL när hon slagit föregående års klubbmästare i hoppning, när klubbmästaren var ute och lät nya unghästen få känna på lite banor ;)

Dessutom något jag gillar med klubben är att alla tävlingar/placeringar ger KM-poäng, så du tar dig en bra bit upp på KM-rankningen genom att göra lite av varje, även om du inte VUNNIT en enda klass. Att vinna två dressyrklasser ger förvisso en fin hop poäng, men du kan se dig omseglad av ekipage placerade på samtliga arrangemang men utan vinst.

Klubben är LITEN både sett till antalet medlemmar osv, men de försöker verkligen, och lyckas ganska bra. Ffa lyckas de alldeles strålande med målsättningen att försöka vara en klubb med bredd där ALLA kan samsas och få ut någonting, från rena nybörjarekipage, till mer rutinerade eikipage, från ung till gammal.

Så, jag undrar fortfarande var behovet av bush-stinas tävlingar egentligen finns? Okej att klubbar som 'min' kanske inte haglar, men det handlar som någon sa till syvene och sist om vad MEDLEMMARNA är beredda att göra, det bygger ju på att folk hjälps åt och ideellt arbete.

Men du, Bush-Stinas tävlingar kan ju ha exakt samma koncept, bara det att det är en stallklubb som står bakom den, eller någon som av någon anledning inte vill vara med i svrf. Den enda skilnaden kan i praktiken vara att alla är välkomna oavsett om de är med i en klubb eller inte. Den kanske arrangerades för att det var brist på liknande tävlingar i området. Får bush-stinas tävlingar deltagare så finns det behov för dem, och får de inte det, ja då finns de inte.

Senast ändrad:

Lobelia skrev:
Men du, Bush-Stinas tävlingar kan ju ha exakt samma koncept, bara det att det är en stallklubb som står bakom den, eller någon som av någon anledning inte vill vara med i svrf. Den enda skilnaden kan i praktiken vara att alla är välkomna oavsett om de är med i en klubb eller inte. Den kanske arrangerades för att det var brist på liknande tävlingar i området. Får bush-stinas tävlingar deltagare så finns det behov för dem, och får de inte det, ja då finns de inte.

Javisst, jag menade inte så. Utan jag vände mig mot de som menade att det anslutet till SvRF inte finns något som fyller samma behov som bush-stinas tävlingar.

Men bush-Stina får ju gärna ha hur många tävlingar hon vill för de som inte är medlem i någon klubb. Jag köper dock inte att hennes tävlingar behövs som komplement för de SvRF anslutna, dvs att man som SvRF-ansluten INTE kan göra exakt samma sak på exakt samma sätt eller bättre som på bush-stinas tävlingar. Dvs jag köper inte argumentet att det är så 'hemskt' att SvRF förbjuder medlemmar i klubbar anslutna till dem att tävla på bush-stinas arrangemang. Eftersom busharrangemangen inte fyller något 'tomrum' så. Däremot så SJÄLVKLART så för alla de som av en eller annan anledning INTE är och/eller INTE vill vara medlem i någon klubb, så är det ju bra.

Personligen ska man dock fundera på sitt försäkringsskydd då, då olycksfallsförsäkringar har PIPPI på undantag för både det ena och det andra. Och flera gånger vantolkat formuleringar som 'kapplöpning till häst' till att man galopperade med hästen och var inte ensam i kommunen (okej lätt överdrift, men ni fattar).

EN gång i tidernas begynnelse har jag faktiskt varit just bush-stina, dvs huvudarrangör för en sådan där liten tävling helt utanför klubbar etc. Från början var det mest för att låta ponnyungarna i stallet få ha lite kul, och skapa en liten 'tävling' för dem i hoppning, men sen spred sig ju ryktet och ryttare från näraliggande stallar ville också vara med. En hel del av dem var dock medlem i närmsta ridklubb så där bröts det vilt mot bestämmelserna (som nog ingen av oss inblandade hade koll på då..)

Så de får gärna existera, men inte med motiveringen att det är 'enda sättet att..' en massa saker. Den ENDA exklusiva fördelen de har gentemot arr under SvRF:s paraply är att man INTE behöver vara medlem (och betala medlemsavgift) i en enda klubb.

UNDERBART Alexandra!!! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Det är ju precis så som du beskriver som en klubb SKA fungera.
Det är sååååå härligt att höra om sådana klubbar och jag önskar verkligen att sådana arrangemang och sådana "mönster"-klubbar lyftes fram oftare för de FINNS. MEN, de byggs inte mha folk med attityden "det går inte, det funkar inte", folk som bara ser problem och inte möjligheter. Nej sådana gnällspikar tycker jag antingen kan rycka upp sig och hugga i för att få till en förbättring i sina klubbar eller krypa tillbaka under sin sten och gnälla över tillvaron. Eller kanske kan de träffas på bush-Stina's tävlingar och gnälla ihop :devil: :devil:

tycker det e ganska mysigt med sådana där små cl tävlingar faktiskt.. kul och träffa massa folk man vanligt viss antagligen inte skulle träffat på lokal eller regional. då det är många (enligt mig) som bara tycker det är kul med en tävling så där och inte alls gillar tävlings livet annars.

Kanske värt att satsa på en kul lite clearround snart hemma i egna stallet ;P

Jag är generellt emot monopolsituationer och ogillar allt som har krav typ att om du har affärer/tävlar/är medlem i/ bor på fel plats så får du inte vara med. Jag tycker det är frågan om maktmissbruk. Ridsportförbundet har säkert mång goda sidor, men att medlemmarna att inte få ha frihet att göra vad de vill på sina egna vilkor är enligt mig förkastligt. Jag är helt emot principen men jag håller fullt med dig om att det är möjligt att fylla de flesta behov inom svrf.

föl2005 skrev:
UNDERBART Alexandra!!! :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:
Det är ju precis så som du beskriver som en klubb SKA fungera.
Det är sååååå härligt att höra om sådana klubbar och jag önskar verkligen att sådana arrangemang och sådana "mönster"-klubbar lyftes fram oftare för de FINNS. MEN, de byggs inte mha folk med attityden "det går inte, det funkar inte", folk som bara ser problem och inte möjligheter. Nej sådana gnällspikar tycker jag antingen kan rycka upp sig och hugga i för att få till en förbättring i sina klubbar eller krypa tillbaka under sin sten och gnälla över tillvaron. Eller kanske kan de träffas på bush-Stina's tävlingar och gnälla ihop :devil: :devil:
Ute på vår ö så finns det ett 50 tal hästar varav 15 är ponnier (jag äger 10 av dem) vi har en liten klubb med runt 20-30 medlemmar. Klubben ahr inte råd att vara med i SVRf inte utan att behöva höja medlemsavgiften rejält. Vi har det som mål i framtiden men har inte kommit dit ännu. Vi har tävlingar så gott som året runt. På våren är det småbarns tävlingar dvs L:D dressyr med ledare, c/r hoppning där lägsta är bomhöjd med ledare. Sen under sommaren när sommargästerna är ute så är det dressyr upp till L:A1 samt hoppning upp till 1 m. Vi har hunting, kortare distansritter samt körtävlingar. Pengarna som klubben får in görs något av på hösten. Förra året så valde klubbens medlemmar att lägga dem på juniorerna, de fick sponsrade biljetter till Globen. I år så ska de som hjälper till på tävlingarna få något roligt. Att vara med i SvRf innebär inte bara dyr medlemsavgift utan även deras stadgar, visst antal i styrelsen och sånt. Det är inte BARA att bli medlem. Vi bush stinor här på ön kämpar tappert vidare så länge :D Av våra tävlingsryttare så är det nog bara 1-3 som är medlemmar i "riktig" förening så det är bara de som är olagliga idag :smirk:

Flera tiiiiimmar förstår du väl :D nejdå, färjan tar bara 7 min över men kön för att komma dit på en helg kan vara flera timmar. Om hästen krånglar det minsta vid lastningen kan man få sitta och vänta i 40 min på nästa färja. Alt få sitta i 4 timmar för att komma hem igen bara för att sommar :devil: ska ut samma dag :mad: Som du ser så är inte sundet i sig något problem utan medtrafikanter :smirk:

Welsh skrev:
Flera tiiiiimmar förstår du väl :D nejdå, färjan tar bara 7 min över men kön för att komma dit på en helg kan vara flera timmar. Om hästen krånglar det minsta vid lastningen kan man få sitta och vänta i 40 min på nästa färja. Alt få sitta i 4 timmar för att komma hem igen bara för att sommar :devil: ska ut samma dag :mad: Som du ser så är inte sundet i sig något problem utan medtrafikanter :smirk:

Okej, men är det kö en lördags- eller söndagsmorgon med? (Det är ju oftast då man åker för tävlingar) Och hur går det när man jobbar på fastlandet på sommaren? . Det jag var nyfiken på var mest hur långt folk tycker 'långt' är att åka? Inte för att kritisera, utan av nyfikenhet. Jag har ju 45 minuter med släp (på ganska dålig väg stor del av biten, helt hopplöst på vintern men då ligger å andra sidan aktiviteterna nere där iom att de 'bara' har utevolt) till klubben, inte mätt exakt hur långt det är men säg 4 mil enkel resa. Och visst, för att åka och träna känns det lite tradigt med 90 min resa, men härute i ingenstans vänjer man sig (jag behöver dock inte bekymra mig om färjorna ;))

Hur stor är ön? Det som jag kan se som fördel med bushstinaarrangemang är ju att folk slipper lasta och åka, många hästägare på just bushnivå (som ju en annan också får räknas till!) har ju inte transport. Å andra sidan bor du bara inom ridavstånd till SvRF-ansluten klubb kan man ju rida dit (det praktiserade jag ganska många år med olastbart sto ;))

Blåbärsklasserna borde ju inte vara olagliga, om dom är under LC nivå¨så borde dom inte konkurera med ridsportförbundetstävlingar. Alltså ok att delta i.

Det är på helgerna som vi har problem med sommar :devil: året runt :mad: Du åker inte av ön frivilligt på en fre/lör för då kommer du knappt hem. På söndagen åker du inte av ön för du får sitta i timmar i kö. Närmaste SvRf ansluten klubb finns på andra sidan sundet, du får itne rida över en häst med färjan ej heller simma över sundet.....
Jag som jobbar helger har schemalagt så att jag aldrig jobbar söndagar. Ön är några mil lång och någon mil bred.
De flesta på ön har inte transport och kan inte rida till de 2 stallar som har tävlingar. Vi har i vår styrelse representant från varje stall och hjälps på så sätt åt. När en tar ut veterinären så sprids det som en löpeld på ön och alla passar på att ta upp sina ärenden då. När vi har tävlingar hos mig tex (har ridbana som är 35X60) så långar jag ut mina 2 transporter till de som inte har och på så sätt hjälps vi åt.
Jag har tävlat en del med både mitt halvblod och så Ida och Celmah på lokaltävlingar men det sliter så dant i en. Det är alltid ett stressmoment när det gäller hästar och färjan om man måste passa en tid. Du kan ha oturen att ligga bakom en söndasåkare som ska ner till färjan för att tanka och på så sätt missa din färja och så går nästa 40 min senare..... Listan kan göras lång.

Liknande trådar

O
Ekonomi & Juridik Min lokala Ridklubben har nyligen skickat ett brev med sina krav på alla medlemmar som ser ut som följande (utvalda delar), Alla aktiva...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 246
Senast: 0therwise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4