Sv: Clear Round i privatstall?
Welsh skrev:
Fast även småbarn vill ha mer tävling över det hela och få olika färger på sina rosetter och iom detta så rangeras man...........=olagligt
Nejdå, det ryms OCKSÅ inom den där ramen.
Vi tar 'min' klubb som exempel. De har klubbtävling i hoppning, dressyr och terränghoppning. Dessutom har de monte och galopp samt en 'hubertusjakt'. Och så en inbjudningstävling i bruksridning.
Den lägsta nivån är blåbärsklass, där är medhjälpare ( t ex ledare) som sagt tillåten. Naturligtvis kan du rida utan ledare med (tror bara jag sett ledare rycka in i terrängen någon enstaka gång, annars inte). Det är ju samma 'tävlingsatmosfär' på det hela som på vilken klubbtävling som helst. Det som skiljer från en lokaltävling är att det inte är klädtvång a la TR, det är ungefär 50% som rider i TR-mässig klädsel, och 50% som inte gör det. Dessutom kan utrustningsdispens ges, t ex tävlade en ponny dressyr här i juni på hackamore. Men förutom klädkoden och vissa utrustningsavvikelser så är det ju som på vilken tävling som helst med hästägarförsäkran, startlistor, framridning, speaker, startsignaler och så vidare. De har 'prisutdelning' även i blåbärsklasserna, dvs inget rosettutdelande direkt efter klassen utan efter avslutat klass kommer rosettberättigade deltagare in för 'prisutdelning' och få sin rosett.
När man tycker att man avancerat från blåbärsstadiet är det bara kliva ett snäpp högre. I dressyr blir det då procenttävling, dvs du rider det program du vill från LC och uppåt och du tävlar på din procent, så LC-ekipagen tävlar mot LBekipagen etc, procenten avgör. Juniorer och seniorer särskiljs.
När du tycker det är för tradigt så är det bara att tävla (fortfarande på samma klubbtävling) 'som vanligt', dvs där ekipage klassvis tävlar mot varandra.
När det gäller hoppning och du lessnat på lila rosetter det står blåbär på (väldigt fina förvisso..) så tar du bara och startar ClearROund, från 40 cm och uppåt. Då får du förhoppningsvis en CR-rosett.
När det inte lockar tar du helt sonika och tävlar frihöjdsklass. Samma grundtanke som procentdressyren, dvs du väljer höjd, men sen tävlar alla mot alla (juniorer och seniorer särskiljs dock).
Det gör att du kan kämpa dig till en hel uppsjö olika färger på dina rosetter, på en och samma tävling.
När du lessnat på det är det bara att, mycket väl förberedd, kasta dig ut i lokaltävlingsdjungeln på lätt nivå och ta det därifrån.
Och småbarnen kan roa sig med det mesta, de kan rida 2 dressyrtävlingar per år, 2 hoppningar per år, 2 terränghoppningar, 2 galopp/montetävlingar och 2 bruksridningstävlingar. Och så kan de avsluta det hela med en hubertusjakt.
Allt TR-enligt, allt SvRF anslutet (och med en del av de fördelar det medför, t ex går tydligen Pollux Cup nu och klubbens tävlingar är med där på något litet höger såtillvida att alla juniorekipage får små fina prylpriser)
Så, jag ser fortfarande inget behov av 'bush stinas' tävling. Här har du en väldigt stor spännvidd av olika nivåer, det är tävling över det hela utan att du får in det blodiga allvaret från scratch. Och GISSA om 5-åriga ponnybarnet på sin shettis skiner som en SOL när hon slagit föregående års klubbmästare i hoppning, när klubbmästaren var ute och lät nya unghästen få känna på lite banor
Dessutom något jag gillar med klubben är att alla tävlingar/placeringar ger KM-poäng, så du tar dig en bra bit upp på KM-rankningen genom att göra lite av varje, även om du inte VUNNIT en enda klass. Att vinna två dressyrklasser ger förvisso en fin hop poäng, men du kan se dig omseglad av ekipage placerade på samtliga arrangemang men utan vinst.
Klubben är LITEN både sett till antalet medlemmar osv, men de försöker verkligen, och lyckas ganska bra. Ffa lyckas de alldeles strålande med målsättningen att försöka vara en klubb med bredd där ALLA kan samsas och få ut någonting, från rena nybörjarekipage, till mer rutinerade eikipage, från ung till gammal.
Så, jag undrar fortfarande var behovet av bush-stinas tävlingar egentligen finns? Okej att klubbar som 'min' kanske inte haglar, men det handlar som någon sa till syvene och sist om vad MEDLEMMARNA är beredda att göra, det bygger ju på att folk hjälps åt och ideellt arbete.