Clear Round i fälttävlan!?

Streetflash

Trådstartare
Läste precis proppen till Gärds och där skall de ha clear round i 0,90-klassen! Citat: "Rosett och plakett till alla placerade". Menar de att de räknar ut hur många placerade det egentligen skulle varit och bara delar ut rosett och plakett till dessa ekipage?

Varför har man egentligen denna sk. clear round på fälttävlan? För att slippa betala ut premier? :mad:

Sv: Clear Round i fälttävlan!?

Nej CR blir man om man har minst 50 % i dressyren, felfri hoppning och felfri på hinder i terrängen. sen +-15 sek på optimaltiden tror jag.

Det är för att det ska bli billigare för arrangören ja.

Ok, kan ju förstå att alla klubbar vill tjäna lite pengar på sina tävlingar, men tycker trots detta att det är synd. Det kostar ju ändå lite att åka på en fälttävlan...

Tack för din förklaring! :)

Läste precis proppen till Gärds och där skall de ha clear round i 0,90-klassen! Citat: "Rosett och plakett till alla placerade". Menar de att de räknar ut hur många placerade det egentligen skulle varit och bara delar ut rosett och plakett till dessa ekipage?

Varför har man egentligen denna sk. clear round på fälttävlan? För att slippa betala ut premier? :mad:

Nisse har helt rätt i sin förklaring. Det är +/- 15 sek i terrängen som är ok för en CR. (Inte bara -15 som i vanliga fall.)

Ja men främsta anledningen är tidsbesparingen... när man har så många klasser osv så blir detta snabbare och man behöver inte lägga tid på prisutdelning (förutom då att man sparar pengar..)

Jag är själv kluven till CR. Ett nedslag i hoppningen gör att du inte blir CR trots att du kanske vunnit i vanlig bedömning medan 75 straff i dressyren, noll i hopp och terr så får du rosett. Men så fungerar det..

Nja, jag är nog rätt så anti Clear Round. Det innebär ju precis som du säger att man ingen rosett får alls med t ex ett nerslag i hoppningen men kanske -40 i dressyren och felfri terräng. Då hade man nog vunnit klassen normalt sett och även fått med sig en peng hem.

Och med tanke på att Gärds kostar ca 100 kronor mer än t ex Tranemo i 90 klassen så är det faktiskt ganska dåligt tycker jag. Att betala 350 i startavgift och inte ha en chans att vinna tillbaka nåt....:eek:

Och med tanke på att Gärds kostar ca 100 kronor mer än t ex Tranemo i 90 klassen så är det faktiskt ganska dåligt tycker jag. Att betala 350 i startavgift och inte ha en chans att vinna tillbaka nåt....:eek:

Så kan man även jämföra med Tågarp 90-klassen som kostar 275 kr plus att man har möjlighet att vinna tillbaka de pengarna åtminstone...

nej, men i anm.avgiften till gärds ingår vet.&amb.avgiften som man måste betala (och inte kan få tillbaka) oavsett.
den kostnaden tillkommer annars.

Tänkte väl det... Sorry, glömde hjärnan och förståndet hemma idag...
Ursäkta för puckat inlägg innan! :angel:

Men hörrni, ingen har sagt att det är en billig sport, detär ju inget nytt. visst kan man diskutera fram och tillbaka att det är dyrt osv. men man får väl se det som en chans att träna och visa hästen olika slags banor, SAMT få rutin för både häst och ryttare. Ska man träna på en annan bana än ens egen så kostar det ändå en hel del att hyra den! Var glada om ni inte ha så lång väg att åka bara, själv har jag minst 10 mil till varje fälttävling förutom våran hemmatävling 1ggn/år.Och jag sa oftast ;) Det dyraste är stallplats och bensinkostnad. Ska tävligarna bli billigare så kanske vi inte får några alls :) (optimist)

Jag har inga problem med att betala ett högre belopp för att rida en fälttävlan (än tex. en hoppklass), man får ju betydligt mer för pengarna så att säga! Tyvärr såg jag även att jag måste lära mig ett nytt dressyrprogram IGEN! FY! (ju äldre man blir desto jobbigare blir det att lära sig programmen, Alzheimers nästa för mig!) :crazy:
Har redan anmält eftersom jag tar det som utbildning/skaffa rutin. Har minst tre timmars körtid till Gärds, visst det är rätt jobbigt, men de flesta fälttävlan ligger ju inte runt hörnet precis. Just därför hade det varit kul om man hade turen att bli placerad att man åtminstone fick tillbaka lite bensinpengar! Men såg att den **-klassen går samma dag, så där kan man säkert lära sig en hel del av att titta på dem som rider! Så det skall bli jättekul! :)

Jag har inga problem med att betala ett högre belopp för att rida en fälttävlan (än tex. en hoppklass), man får ju betydligt mer för pengarna så att säga! Tyvärr såg jag även att jag måste lära mig ett nytt dressyrprogram IGEN! FY! (ju äldre man blir desto jobbigare blir det att lära sig programmen, Alzheimers nästa för mig!) :crazy:

Nytt och nytt... det är inte så många som har det gamla programmet kvar men det beror på att "några" ryttare vill ha det på 60m bana som det är i G. Vi får väl se om de senaste 90 resp 100 går hem även på 60m-bana.

*KL*

Ursäkta för trådkapning

Hur går det till på en FT CR? Är det dressyr, hoppning och terräng eller bara terräng som man rider? Om det är alla 3, hur delar man upp det då?

/Ickiz som inte kan ett skit om FT...:crazy:

fast iofs så kan man kanske inte räkna med att vinna tillbaka startavgifterna... Du får ju då en ganska inkorrekt budget :D
kan tänka mig att cr är en bra grej för oss ovana :)

Liknande trådar

Tävling Satt och tittade på runt TDB, främst för att jag var intresserad av prisnivån på tävlingar runt om i Sverige. Tittade också lite på hur...
2
Svar
20
· Visningar
4 691
Senast: kryddelydd
·
Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 476
Senast: Ewelina02
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 663
Dressyr Jag är på det igen men...är det rimligt att en klubb tar 200 kr för en klass (LC:2, LB:1, LA:1) och det du kan vinna är en rosett...
2
Svar
38
· Visningar
3 869
Senast: Jfrelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar