Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
J Senaste tävlingen vi var på kom ÖD förbi alla ekipage efter ritten och kikade i munnen och efter eventuella märken från sporrarna Klasserna som gick för dagen var LC:1, LB:1 och LA:1 så det var ingen märkvärdig nivå på tävlingen direkt.
Ang priser så fanns det ju förut iaf en regel om att hederspriser motsvara anm avg ? Är den regeln borttagen. Sen det här med ÖD, ja det kan säkert vara ett problem på vissa tävlingar men på våra små dressyrtävlingar med kanske 40 starter på en dag så drabbar den extra kostnaden oss hårt. Vi har heller aldrig nånsin haft problem med "straffridning" då platsen är väldigt liten och alla, inkl sittande domare skulle sett om nåt sånt förekommit.
Jag förstår inte riktigt vilken sorts tävling det är, att LC har bedömning clearround har jag aldrig stött på annat än på klubbnivå?
Nu arrangerar vi inte så mycket tävlingar då vi saknar anläggning för tillfället, men innan arrangerade vi både hopp- och dressyrtävlingar. Hopptävlingarna gick med vinst medan det var trumpeter och fanfarer om dressyrtävlingarna gick +-0. Då hade vi ändå sittande ÖD ganska ofta.
.
Det gäller att försöka få ihop sponsorer när man arrangerar dressyr. Inte alltid lätt men vi brukar få ihop det bra och förra året tror ja tom vi tjänade mer på vårt dressyrmeeting än hoppmeetinget! Det gäller att våga fråga Tycker att dressyrarna är tacksamma att arrangera tävlingar för och kan man få ihop fina hederspriser så brukar det uppskattas även om man som ryttare föredrar pengar
Det var inte illa! Våra sponsorer var mest intresserade av ett av våra återkommande meeting med tydlig profilering, en hopptävling. I övrigt var de inte så intresserade av lokal tävling med LC+LB när det finns andra klubbar runtomkring som har regionala och nationella tävlingar.
Det var inte illa! Våra sponsorer var mest intresserade av ett av våra återkommande meeting med tydlig profilering, en hopptävling. I övrigt var de inte så intresserade av lokal tävling med LC+LB när det finns andra klubbar runtomkring som har regionala och nationella tävlingar.
Senaste tävlingen vi var på kom ÖD förbi alla ekipage efter ritten och kikade i munnen och efter eventuella märken från sporrarna Klasserna som gick för dagen var LC:1, LB:1 och LA:1 så det var ingen märkvärdig nivå på tävlingen direkt.
Till lokala klasser kan man ju locka närliggande hästbutiker att sponsra med 10st hederspriser eller varför inte presentkort? Man lägger fram att dressyrfolket är mer shoppingbenägna än andra typer av ryttare Vilket är sant! Hoppryttare är oftast ganska snåla
I WE har man en hästkontrollant som kontrollerar mun och skänkelläge. Det är en vanlig funktionär, ibland sköter den även insläpp/utsläpp. Det tycker jag är en jättebra grej!
Jag är på det igen men...är det rimligt att en klubb tar 200 kr för en klass (LC:2, LB:1, LA:1) och det du kan vinna är en rosett? Placerade 1-3 får plakett annars får man köpa det för 60 kr.
Eller när de gör LC till clear round och man får en rosett vid över 62% och plakett över 68% för 170 kr.
Sen klagar många klubbar på dåligt antal deltagare på tävlingar...
Ja jag menar på att det finns ingen anledning till att starta i en LC och kalla det för tävling för 360 kr + körning för en rosett (eventuellt) när du kan få samma sak OCH en pratstund med domaren för 100 kr + körning på en pay and ride.Här i mina trakter är det väldigt olika hur klubbarna gör, men önskvärt för min del hade varit att startavgiften går tillbaka till de tex 3 först placerade i varje klass i lokal.
Rosetten är väl kul att ha, men blankett, täcken och annat kan kvitta, det är onödigt och priserna här brukar vara en neongul syntetborste som man mer än gärna lämnar tillbaka innan man åker hem.
Regional och högre så tycker jag nog att det ska utbetalas någon form av premie.... det kostar att ligga på topp som någon skrev och för att göra det lönt för många att tävla så kan jag tycka det är ide att ryttarna ska få en liten del för sin prestation.
Ja ok det är ju bra för arrangörerna att det är borttaget! Men är ju tyvärr då fritt fram att dela ut ett hederspris för 20 spänn...anyway, 30 kr för plakett? Låter jättebilligt? Eller har ni såna där tunna plaketter? Vi har hederliga gjutjärn och de kostar betydligt mer än så.Förra veckan hade vi lokaltävling i LB och LA hos oss och vi gav bara rosett samt plakett till placerade i LB. I LA hade vi hederspriser. I Stockholm är det supersvårt att få ridsportbutiker att skänka priser då det är så himla många klubbar som frågar och det tar enormt mycket tid att jaga sponsorer så folk orkar helt enkelt inte.
Jag tycker att under 400:- är okej att betala om man bara får rosett vid placeringen men då är jag som sagt extremt insatt i hur mycket det kostar att ha tävling.
Tycker det är roligt att alla förväntar sig priser i de lägre klasserna, vilken annan sport har det?
Om man tar vår klubb t.ex och en startavgift på 320 kr:
-20 till distriktet
-71,50 till domaren (räknat på 7 st i timme och 500 kr timmen för ÖD och sittande, det är ju lågt räknat utan milersättning)
-40 rosett
-30 plakett
-10 ridhushyra till ägaren
Det blir ett snitt på +148,50 kr per ekipage och då har jag inte räknat på kostnaden för dressyrstaket, högtalaranläggning, lokal och annat slitage. Skulle vi tagit 200 kr skulle vi tjäna 28,50 kr per ekipage.....
Man får tänka på att klubbar har tävlingar för att få in pengar till sin egna verksamhet, inte som ett välgörande ändamål, så det är klart de vill tjäna pengar. Sen kanske man gör något speciellt för pengarna, t.ex så kommer vi bjuda på en föreläsning för våra funktionärer till en kostnad av 5000 kr.
Dessutom måste man hålla tävling för att kunna få ge ut licenser.
Men det där att hederspriser måste motsvara startavgiften är borta för längesedan @Novali01
från TR
Mom 141 Hederspriser Hederspriser tilldelas alla placerade ryttare eller det antal placerade ryttare som anges i propositionen. Hederspris kan vara återbetalning av avgiften i klassen