bumpo

Trådstartare
Eftersom min sömn har kajkat ur fullständigt igen och psykiatrin/vården inte, av förklarliga och förståeliga skäl, är så pigga på att skriva ut imovane i långa perioder fick jag frågan om cirkadin. Jag hoppas och tror att tillfört melatonin kommer hjälpa eftersom sömnproblemen inte är allt för jävliga ännu. Men min fråga är om någon här har erfarenhet av cirkadin och är det så bra som jag hoppas/tror? Jag äter ju mycket hellre hormoner än andra sömnmedel.

Eftersom min sömn har kajkat ur fullständigt igen och psykiatrin/vården inte, av förklarliga och förståeliga skäl, är så pigga på att skriva ut imovane i långa perioder fick jag frågan om cirkadin. Jag hoppas och tror att tillfört melatonin kommer hjälpa eftersom sömnproblemen inte är allt för jävliga ännu. Men min fråga är om någon här har erfarenhet av cirkadin och är det så bra som jag hoppas/tror? Jag äter ju mycket hellre hormoner än andra sömnmedel.

Jag har gått på Melatonin sen flera år. Jag måste ha Imovane med förvisso. Men jag har grava sömnstörningar.

Jag blev så glad då jag hittade Melatonin. Det ger mig inga biverkningar och ingen "bakis"-feeling dagen efter.
Jag tycker det är helt suveränt!

På mig fungerar cirkadin jättebra, det blev ett stort lyft för mig. Jag hade använt en liten dos (2,5 mg) stilnoct dagligen under många år, och även med en så låg dos känner jag av det som hangover dagen efter.

Med cirkadin känner jag mig aldrig drogad, utan blir bara skönt sömnig, och mycket piggare när jag vaknar!

Var utan i midsommarhelgen, ledig efter ett antal dagars nattjobb. Kaos. Insåg återigen hur mycket bättre de fungerar än imovane/stilnoct.

Tack både @tuaphua och @Marvin det låter ju onekligen som att melatoninet hjälper så jag känner hopp. Sen är jag rätt säker på att mina sömnproblem nu inte är direkt kopplade till Kukaset utan att det är min gamla vanliga sömnstörning. Det ska bli skönt att slippa bakiskänslan som imovanen ger plus att jag tycker att det är lite creepy att tvärdäcka så som jag gör på imovanen.

Jag har också tagit Cirkadin och har samma erfarenheter som övriga. Blev skönt sömnig istället för den lulliga känslan jag får av "riktiga" sömntabletter. Ingen bakisfeeling alls dagen efter.

Det här låter ju awesome.

Lite följdfrågor kom upp, självklart kommer jag prata med en receptarie om dem också, men hur snabbt blir ni sovtrötta på dem? Enligt ordinationen ska jag ta dem 20:00 men somnar jag så tidigt kommer jag vakna mellan tre och fyra och det känns onödigt tidigt iom sjukskriven. Men om jag bara blir sömnig och faktiskt kan somna när jag väl lägger mig runt 23-24 så är det ju helt okej.

20 låter ju lite tidigt om du vill sova vid 24. Du får väl testa dig fram.
Jag försöker ta 30-60 minuter innan jag borde gå och lägga mig.

Lite följdfrågor kom upp, självklart kommer jag prata med en receptarie om dem också, men hur snabbt blir ni sovtrötta på dem? Enligt ordinationen ska jag ta dem 20:00 men somnar jag så tidigt kommer jag vakna mellan tre och fyra och det känns onödigt tidigt iom sjukskriven. Men om jag bara blir sömnig och faktiskt kan somna när jag väl lägger mig runt 23-24 så är det ju helt okej.

Tycker melatonin fungerar bra genom att ge bättre kvalité på sömnen så man känner sig mer utvilad. Men har inte fungerat för mig när svårigheterna har varit just att somna.

För mig räcker inte bara Melatonin. Inte heller bara Imovane. Jag måste ta båda. Melatoninet tar jag oftast ca 1 h innan sömn.

Jag har för mig att jag gick på Cirkadin förut. Men att jag bytte till en som heter Melatonin AGB för att den täcks av högkostnadsskyddet till skillnad mot Cirkadin.
Jag kan minnas fel. Men värt att kolla för dig kanske.

Cirkadin (depottablett) skrivs ut i första hand har jag fått till mig av läkaren och går tyvärr inte på högkostnadsskyddet. Det är värt att kolla upp innan köp vart det är billigast att köpa. Jag har betalat allt från 207 kr till 270 kr för 30 tabletter.

20 låter ju lite tidigt om du vill sova vid 24. Du får väl testa dig fram.
Jag försöker ta 30-60 minuter innan jag borde gå och lägga mig.
24 är kanske lite i senaste laget men då vet jag lite i alla fall. Tack!
Tycker melatonin fungerar bra genom att ge bättre kvalité på sömnen så man känner sig mer utvilad. Men har inte fungerat för mig när svårigheterna har varit just att somna.
Somna gör jag inom en för mig rimlig tid det är sömnen i sig som är värdekass därför föreslogs Cirkadin.
För mig räcker inte bara Melatonin. Inte heller bara Imovane. Jag måste ta båda. Melatoninet tar jag oftast ca 1 h innan sömn.

Jag har för mig att jag gick på Cirkadin förut. Men att jag bytte till en som heter Melatonin AGB för att den täcks av högkostnadsskyddet till skillnad mot Cirkadin.
Jag kan minnas fel. Men värt att kolla för dig kanske.
Cirkadin ingår fortfarande inte i högkostnadsskyddet men jag är villig att prova och se om det funkar innan jag byter till det som faller inom förmånsprogrammet.

Cirkadin (depottablett) skrivs ut i första hand har jag fått till mig av läkaren och går tyvärr inte på högkostnadsskyddet. Det är värt att kolla upp innan köp vart det är billigast att köpa. Jag har betalat allt från 207 kr till 270 kr för 30 tabletter.
Jag har kikat på det. Men tack för tipset.

Jag brukade ta nån timme innan jag "planerade" att gå och lägga mig. Jag upplevde inte den där bedövade känslan man kan få av sömntabletter utan just normal trötthet som får en att tänka att "det är nog dags för sängen nu". Jag kunde ligga och läsa en stund i sängen med så man slocknar ju inte av dom. Sov fantastiskt bra:)

Jag brukade ta nån timme innan jag "planerade" att gå och lägga mig. Jag upplevde inte den där bedövade känslan man kan få av sömntabletter utan just normal trötthet som får en att tänka att "det är nog dags för sängen nu". Jag kunde ligga och läsa en stund i sängen med så man slocknar ju inte av dom. Sov fantastiskt bra:)
Aah, så typ runt 22ish då kanske? Med min sömncykel och beroende på hur livet ser ut efter 18 juli.

Fick nyligen byta från Cirkadin till Melatonin. Fungerar för mig så som alla andra beskriver med att det inte blir någon bakiskänsla, men oj vad jag kan tokdäcka av dem. Tar dem max en halvtimme innan sängläge men även då kan jag bli så trött att jag nästan somnar stående innan jag hunnit i säng. Andra gånger somnar jag inte på två-tre timmar. Sömnkvaliteten blir dock bättre och om jag vaknar efter fyra timmar kan jag oftast somna om. Vilket jag alltså aldrig kan utan piller.

Överlag ett mycket bra piller alltså :up:

Instämmer med övriga, jag kombinerar med Propavan. Circadin är dyrt, 5,95 kr styck, enligt dr på VC finns dom på nätet för två kr styck, har inte hittat var.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har alltid sovit dåligt men med åren har det eskalerat och tyvärr har jag fått noll respons från vården när jag tagit upp det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 605
Senast: Hazel
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Häromdagen var det dags för yogapass. Jag hade jobbat på dagen – visserligen kontorsarbete men ändå förhållandevis rörligt då jag går...
Svar
5
· Visningar
1 188
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 915
Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 229
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar