Sv: Circle Y

http://www.circley.com/faq.shtml

Hittade denna sida, men det verkar inte stämma med dina siffror. Numret 3825 stämmer dock med en modell som heter park and trail, 1600 skulle jag kunna gissa på att det innebär att sadeln har en 16 tum sits (man mäter sits storleken från basen på hornet till början på "cantle" (1 tum = 2,54 cm, 16 tum är alltså 40,6 cm)

Tack för hjälpen! Har varit inne massa på den sidan men missat det där... suck!!

Här är ett utdrag ur texten:
For older numbering-1990s to April 2006
Serial number position example: 1234-5678-90AB-CD
1234= style number of saddle
5= Tree size (1- Semi Quarter Horse; 5- Full Quarter Horse)
67= Seat size- 30-13”; 35-13.5”; 40-14”; 45-14.5”; 50-15”; etc...
8= Saddle color- see above list
90= Month of completion (01- January; 02- February; ...)
AB= Year of completion (97 is 1997)
CD= A possible extra number here means that more than one of these was made that day so it received a unique number
of 1, 2, or 10, for example.

Och med mina siffror (03 96) kan jag få fram att den är gjord i mars -96. Siffrorna 3825 betyder, som du skrev, park & trail sadel. Siffrorna 1600 måste ju betyda att den är semi quarter, sätet är 16" och färgen på sadeln är Dark Oil antique.

Vad kan nu sadeln vara värd begagnad??

Försöker hitta vad park betyder i park & trail sadel. Nån som vet?

Ja, det har varit jättekul, från att inte veta nåt om sadeln, till att få all info. Bra att den var märkt och att informationen fanns på nätet!!

Nu ska jag "bara" få den såld.

Tack!

Circle Y park and trail brukar ligga på ca 5000 kr men med rätt köpare så kan du nog lätt få mer för den. Jag har haft en som jag var mycket nöjd med.:laugh:

Provar och skaka liv i en gammal tråd istället för att starta en ny.

Har hittat en Circle Y Softee Flex2 (enligt modellnr 1551) på annons.
Är det någon som har erfarenhet av liknande eller om Circle Y sadlarna överlag? Vill veta allt som är värt att veta! =)
Väntar på fler bilder men säljaren (som för övrigt inte verkar jättetrevlig) skulle fixa det imorgon.
Det skulle vara en semiqh. Någon som vet hur bred den kan tänkas vara?

Tacksam för svar!
Mvh =)

Min sadel jag sålde var ju en semiquarter och den var trång för min quarter och då var hon tom omusklad.

Aj aj, det var ju inte bra :-( jag har en omusklad Paint, som jag fattat det är denna sadel bomlös med fast framvalv.
Vad köpte du istället? Helst skulle jag vilja ha en bomlös nu och sedan köpa en ordentlig bomsadel när han musklat sig. Då jag är relativt ny inom western tas alla tips emot med tacksamhem :-)

Det almindeligvis siges at de ældre circle y sadler er væsentlig bedre i kvalitet end de nyere. Fra hvad vi har læst mange forskellige steder, hørt fra folk, osv, er kvalitet faldet i materialer, tilpasning, og håndarbejde. Men selvfølgelig har vi ikke personlig erfaring med alle sammen. Der er også flere kvalitet niveauer inden for Circle Y.

Der er en grund til at de fleste sadler bygges med bom. Bommen er til for at fordel trykket og balancere rytteren og belastningen på hestens ryg. Hverken kan gøres ordentlig i en bomløs sadel. Har man noget som helst tanker om at bruge sadlens horn, om det er til lasso kast eller til at dally en reb omkring når man trækker en træstam el. lignende, skal der en bom til for at give styrken til hornet og fordel det belastning der kommer.

Som jag kan utläsa av denna sadels nummer är den tillverkad -01. Så jättegammal är den ju inte.
Min tanke är att ha den tills han har musklat på sig lite, han är idag 5 och grundmusklad, men nästan inget över ryggen.
Målet är självklart att sedan köpa en ordentlig bomsadel, skulle det vara så att jag inte hittar en bra bomlös får det bli en med bom iaf.
Men det är ju en djungel!
Hornet har jag inte för avseende att bruka =)

Lige gyldig hvor "god" en bomløs der er tale om, er der INGEN der vil få lov at bruge sådan en på nogle af vores heste. Kender alt for mange med alvorlig problemer som resultat af bomløs, også selvom de bruger de dyr underlag eller har haft dem "professionalt tilpasset" hesten.

Men det er jo din hest, og ikke min, så du må selv om.

Liknande trådar

A
Western Hej! jag skulle behöva lite hjälp av den kunnige om denna westernsadel ligger på tok för fel, själv har jag ingen aning om hur de ska...
Svar
18
· Visningar
2 936
Senast: ricca
·
Western Vet inte om denna läggs fel nu men då får nån vänlig gärna flytta den :).. Jag har testat 2 westernsadlar på min Arabvalack. Det ena...
2
Svar
26
· Visningar
4 159
Senast: 4BarsRR
·
Utrustning Hej! Idag fick jag låna och prova stallkompisens Kieffer Lech II på pållen och jag tyckte den låg hyfsat. När jag satte mig i sadeln så...
Svar
9
· Visningar
1 255
Senast: Centaur
·
Utrustning Hej! Provade en syntetdressyr sadel på min islandshäst idag! Den är storlek vid 16,5". Pålle är inte igång just nu, och sadeln var...
Svar
3
· Visningar
814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka