Chusing? Diabetes? Något annat?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Skogstanten
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 2 958
Sv: Chusing? Diabetes? Något annat?

Nej just typ 2 har inte förhöjt blodsocker o insulinbehandlas därmed inte.

Du glömmer att jag har varit nästan ensam om att förorda motion, medan allt fokus endast var på maten. HELA tiden.

Du kan ha diabetes typ 2 o bli frisk eller hålla fång borta genom att endast motionera den. sålänge motionen finns så kan den ha depåer utan att fång bryter ut. Den ses då bara som extremt lättfödd o mkt svår att banta.

Nej du, så vitt jag vet har det rekommenderats av många (däribland mig själv) att motionera hästarna så länge de inte har fång eller hältor. Och vara försiktig om det handlar om en överviktig häst i och med den ökade belastningen.
Däremot har foderstaten diskuterats mer, just för att det är ett svårare och snårigare ämne.

Jag förstår inte vart du vill komma? Ärligt talat, axel, du beter dig som en tonåring som nyss upptäckt internet och Google.
Diabetes är ovanligt på häst, oavsett vad du tycker om saken. Däremot är IR vanligare än många tror. Beskriv hellre IR för vad det är när du pratar med hästägare; insulinets förmåga att stimulera cellernas glukosupptag är nedsatt och insulinproduktionen ökar.
Diabetes är en humansjukdom. IR är ett förstadie till diabetes hos människor.

Nej du, så vitt jag vet har det rekommenderats av många (däribland mig själv) att motionera hästarna så länge de inte har fång eller hältor. Och vara försiktig om det handlar om en överviktig häst i och med den ökade belastningen.
Däremot har foderstaten diskuterats mer, just för att det är ett svårare och snårigare ämne.

Jag förstår inte vart du vill komma? Ärligt talat, axel, du beter dig som en tonåring som nyss upptäckt internet och Google.
Diabetes är ovanligt på häst, oavsett vad du tycker om saken. Däremot är IR vanligare än många tror. Beskriv hellre IR för vad det är när du pratar med hästägare; insulinets förmåga att stimulera cellernas glukosupptag är nedsatt och insulinproduktionen ökar.
Diabetes är en humansjukdom. IR är ett förstadie till diabetes hos människor.

+ övriga svar : Word! :bow:

"The term equine metabolic syndrome has been adopted because IR and regional adiposity are components of metabolic syndrome in humans. However, EMS is unique to this species because other components of metabolic syndrome including abdominal adiposity, hypertension, and microalbuminemia have not been detected in horses....

...Hyperinsulinemia is a feature of of compensated IR, whereas uncompensated IR occurs when beta-cell insufficiency (pancreatic failure) develops. Compesated IR is more common in horses and ponies, but uncompensated IR sometimes accompanies advanced PPID. Type 2 diabetes mellitus occurs when hyperglycemia develops as a result of uncompensated IR. Diabetes actually refers to excessive production of urine (polyuria), which is caused by glucosuria in the case of diabetes mellitus.There has been a recent rapport of diabetes mellitus in a Spanish Mustang but this condition is rare in horses"

Saxat från min lärobok Large Animal Internal Medicin, Bradford P. Smith fourth edition.

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 707
Hundhälsa Har bytt foder för ca 3 veckor sen,nu dricker "gammelhunden" väldigt mycket vatten,har 4 liters skålar(fyller dock inte ända upp),och...
Svar
5
· Visningar
6 354
Senast: Fibusen
·
Hästvård Nu vill jag höra lite vad ni tror rent spontant. Jag har en ponny på jobbet som inte mår riktigt bra, en kollega nämnde häromdagen att...
Svar
10
· Visningar
1 405
Senast: Centaur
·
Hundhälsa Jag har en dalmatinertik som är nyss fyllda 5, och som på senaste tiden uppvisat lite märkliga beteenden. Hon har alltid druckit...
Svar
16
· Visningar
7 540
Senast: russinbulle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka