Christ och Rausch

_Peplis_

Trådstartare
Någon som har någon erfarenhet av dessa släp? Funderar på ett Christ Comet (det med sadelkammare..) Någon som vet var det är för skillnad på Comet och Conccord förresten (förutom att det senare är dyrare?)

Och hur fungerar PVC gardinen bak istället för lucka? Märks någon skillnad?
Hur är andrahandsvärdet på dessa släp? (kanske är svårt att svara på, då jag ej funnits så länge i sverige)

Jag har min häst uppstallad hos en av återförsäljarna och ser därför släpen dagligen, har snokat i dem m.m. Släpen är snygga, ljusa, rymliga, verkar vara säkra och välgjorda. Mitt (och återförsäljarens) intryck är dock att Rausch håller en högre kvalitet än Christ. Rausch är tyvärr dyrare.

Concorde är större än Comet invändigt, rymmer utan problem 1-2 jättehalvblod, har häftigare design, bättre ventilation och lite annat som är mera påkostat, kolla in www.trailerimport.se för detaljer, där återförsäljarna finns listade också.

PVC-gardinen verkar funka bra. Lätt att dra ned och upp och inget skrammel vid resa enligt återförsäljarna som själva kör Concorde. Det jag funderar över är om rullgardinen kan tappa spänsten och vad man gör i så fall. Likaså om det går att få fatt på nya gummisnoddar om/när de gamla slits ut. Fast de frågorna gäller ju alla släp med rullgardin, något som verkar vara standard på "EU-transporter".

Andrahandsvärdet? Ingen aaaaning. Jag är också nyfiken på det.

Också nyfiken!

Hur rymligt är det inne framför hästarna när man har sadelkammare? Är det gott om plats att stå framför den vänstra (bakifrån sett) hästen och tränsa?

Re: Också nyfiken!

Nä, det är en nackdel med den konstruktionen på sadelkammare. I princip ingen plats alls framför vänster spilta. Å andra sidan är sadelkammaren rymlig jämfört med de man kan haka på utanpå på t.ex. Star och Kylinge. Tror att man kan få in en westernsadel utan problem. Ej heller blir släpet längre med sadelkammare, vilket det blir i t.ex. Boj.

Jag vet inte heller hur hållbar väggen till sadelkammaren är om man har en häst som tycker om att veva med frambenen och därmed dänger i den. Det ser inte ut som om sadelkammarväggen är gjord av samma plastmaterial som karossen. Men jag kan ha fel och det bör återförsäljarna kunna svara på. Det släp jag har sett användas ser helt OK ut invändigt, men jag vet inte hur deras hästar beter sig under resa.

Hmm, jag har en hingst som nog skulle kunna larma iväg en spark framåt, även om det inte har hänt hittills... Därför vill jag gärna ha hyffsat gott om utrymme att röra mig på framför hästen, och dessutom att plasten på sadelkammaren håller för sparkar! Jag har ju ingen westernsadel utan vanlig dressyrsadel. Hur pass rymlig är egentligen en utvändig sadelkammare? Får man plats med sadel, ryktlåda, foder/vattenspannar, filtar mm eller bara precis sadel och träns?

Plasten - jag förmodar att tillverkaren av transporten har tänkt på eventuella sparkar och valt material efter det. Prata med en återförsäljaren, generalagenten eller någon kund om det.

Westernsadel och utrymme i sadelkammaren - tog sådan sadel som exempel för att beskriva rymligheten. I utanpåliggande sadelkammare får man definitivt inte plats med westernsoffan. Jag är tvivlar på att du får in hinkar och ryktlåda också i en sådan sadelkammare.

Vill du ha ett släp med gott om plats framför hästen och samtidigt få rymlig sadelkammare bör du välja Bojs med inbyggd sadelkammare. Då får du garderob också, men även ett längre, tyngre och betydligt dyrare släp än t ex Comet.

Re: Också nyfiken! - Rättelse

Nä, det är en nackdel med den konstruktionen på sadelkammare. I princip ingen plats alls framför vänster spilta.

Nu har jag kikat i Comet en gång till. Det är ca 30 cm fritt framför vänster spilta innan sadelkammaren. Man kan alltså stå där och tränsa. Tror dessutom att det är för långt för att hästen ska kunna dänga till sadelkammarens vägg.

Sadelkammaren till höger?

Är det någon som vet om det finns "spegelvända" motsvarigheter till dessa släp, dvs att sadelkammardörren sitter till höger i transporten och hästskötardörren till vänster? Då hade man ju fått mest plats framför den vänstra spiltan (som jag alltid ställer hästen i).

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 924
Senast: Derivata
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 970
Senast: emma-vsm
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 864
Senast: Jamtland
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 649

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka