Chondrogen eller Cortaflex, erfarenheter? (spatt)

Aleel

Trådstartare
Sitter och har lite beslutsångest vilket jag skall beställa. Hästen har spatt och rids i princip enbart i skogen. Han har hållit sig hyfsat fräsch sen i våras då han behandlade med kortison i lederna.
Har ni någon erfarenhet av något av de två preparaten? NÅn som kanske till och med provat båda och har kunnat jämföra?
Hittills har han bara ätit nypon och jag tror att det kommer behövas något mer nu när han kommit in på nätterna och inte rör sig lika mycket längre.

Sv: Chondrogen eller Cortaflex, erfarenheter? (spatt)

Jag lutar åt att prova Chondrogen. Varför vet jag egentligen inte, inga belägg för att den skulle vara bättre förutom ditt svar nu då ;)

Nån mer som har erfarenheter av endera tillskotten?

Cortaflex gjorde varken till eller från. Jag ställde honom på lösdrift i stället. 8 år utan problem nu.

Funderingar finns absolut på lösdrift. Letade sån i våras när jag skulle flytta honom från förra stallet men hittade ingen här i närheten som tog emot valacker. Hittade däremot plats i ett stall som både jag och hästen trivs jättebra i ;) Men tänkte att jag skulle avvakta lite nu framöver och se hur han klarar att stå inne på nätterna, de har stått inne nu i två nätter bara så vi får väl se...

Ger Chrondrogen, man kan inte 'säga' så mycket om det då jag inte provat ngt annat (förutom gurkmeja) på den hästen, och dessutom ger Chondrogen mer 'förebyggande', han har artros i båda framkotorna.

Fast just när det gäller spatt vill man väl att glidlederna skall växa ihop så fort som möjligt? Min f d spatthäst behandlades med Tildren, via dropp på klinik, och efter 3 månader var han helt fräsch. Men jag vet att Tildren har fått en hel del kritik för att det kan ge bieffekter så jag vågar inte säga att det är ett kanonpreparat. Men någon form av kalkchock kanske är bättre än smörjmedel i a f? Det enda jag kan säga är att så länge som hästen är hältfri så skall den gå varje dag, året runt. En halt spatthäst rider man dock inte på.

Liknande trådar

Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 741
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka