chockpris på lucern!

Sv: chockpris på lucern!

Bor ju också i Norrbotten och tror sista säcken jag köpte före sommaren kostade 280:crazy: Vet ej vad de tar nu men antar att det är 336.
Har hört om Kvarnbygårdens lucern,undrar om de kan leverera hit upp:confused: Vill ju hellre ge lucern än soja om det behövs.

beror väl som sagt på vart man bor, tror en lusern säck kostar typ 170 kr sist jag kollade , fast det var ju i och för sej flera månader sen :grin:
fast man förstår ju ändå att priserna höjs när bensinpriserna har höjts så mkt mm.

Köpte en säck pellets på gg häromdagen. Den kostade 179 kr och hacket 209 kr om jag inte minns fel.
Brukar det inte vara samma pris på hack och pellets? Annars borde väl pelletsen vara dyrare, det måste väl vara lite mer jobb att tillverka den jämfört med hacket?

Njaa..pelletsen har aölltid varit billugare..iaf kraffts..så länge jag vet..den ligger nu på ca 220 kr här uppe i norr aif..

Jag var på Granngården och där kostar lucern hack (Krafft) 259:- för 25 kg och 239 :- för 20 kg lucern mix med olja.

Där jag handlar kostar lucern mixen med olja (Krafft) 203:- för 20 kg, men det är en jäkla prisökning. Hade inte ens kollat priserna innan jag läste denna tråden men det är ju inte klokt vilken ökning. För bara något år sedan betalade man 100:- (inkl moms) för samma.

Lucern mixen med olja har samma närings värde som mitt hö så behöver inte det egentligen men har alltid blandat det med kraft fodret för att de inte ska slänga det i sig. Nu blir det definitivt mindre av det.

Här i Uppland kostar K Lusernhack 225 kr, K Lusernpellets 179. Edel Lusernpellets 120 kr.
Har beställt hem spån och hästmat från www.tunafoder.se
Där kostar lusernpellets 138 kr, lusernstrå 155 kr.:banana:

Hos lantmännen här hos oss kan man köpa höpellets som innehåller 160 g smältbart rp per kg foder, och mj 10,5.

Priset har höjts även på det och jag betalar nu 4,50 kr per kg inklusive moms. Men det är ett klart billigare alternativ än kraffts lucern i alla fall. Det ser ut som lucernpellets och ska blötas på samma sätt.

:eek::eek::eek::eek:

När jag började med lucern i vintras så betalade jag 165:- för kraffts hackad lucern,sen nu i sommras så chockhöjde dom till dryga 220 eller vad det var,och ytterligare en höjning?!

Nä,nu får det vara nog! :mad:

Allting är nästan dyrare ju längre upp du kommer i landet..
Blir ju mer i transportväg= mer pengar= dyrare varor.

Ju längre ner i landet du kommer så ju billigare blir de ju=)

Här betalar man ca 120 för luzern

Här i Uppland kostar K Lusernhack 225 kr, K Lusernpellets 179. Edel Lusernpellets 120 kr.
Har beställt hem spån och hästmat från www.tunafoder.se
Där kostar lusernpellets 138 kr, lusernstrå 155 kr.:banana:

Fast att kalla det lucernhacket från Tuna (det är för övrigt en MIX, inte bara rent lucern, utan lucern, havregräs och klöver) är ju att ta i. Det är ett kilopris på 7,75 kr/kg. Det är Hartog lucern mix för övrigt.

Däremot om Krafft chockhöjt är den ju billigare. Men den är inte jämförbar rakt av med kraffts, den har betydligt mer MJ/kg foder t ex, och mindre protein än kraffts. Dvs en sämre kvot.

Ok. Det stod inget om märke eller innehåll på deras hemsida.
Få se om kräsna herrn gillar det...;)

Allting är nästan dyrare ju längre upp du kommer i landet..
Blir ju mer i transportväg= mer pengar= dyrare varor.
Njae.. jag betalar 130.50 för 30 kg lusern. och jag bor ju längre upp än dig. 25 kg av annat märke kostar mig här 119 kr.
Så det tror jag inte stämmer riktigt.

:eek::eek::eek::eek:

När jag började med lucern i vintras så betalade jag 165:- för kraffts hackad lucern,sen nu i sommras så chockhöjde dom till dryga 220 eller vad det var,och ytterligare en höjning?!

Nä,nu får det vara nog! :mad:

Det var samma här det kostade runt 165:- sen höjdes det i våras här nere om jag inte minns fel så nu kostar det runt 259:- och ska dom höja ytterligare vet jag inte om jag ser mig om efter annat.

Dock så går både soja och kli bort och så även lusernpellets då hästen är kräsen och bara vill ha sitt hackade strå, inte ens lusern mixen går ner.

Då kommer man upp i dryga 150 kronor kilot..typ :idea:

AM

Haha jag köper faktiskt mitt marsvinshö för 40:-/kg! :rofl:
Höll på att få spader när jag såg att en säck kostade ca 120:- med 10kg gnagarhö! :p

(hade vi haft hö i stallet istället för hösilage hade jag såklart köpt därifrån istället!)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Retrievertråden

Hästrelaterat