chockpris på lucern!

C

CaSandran

Senast jag köpte foder såg jag priserna på Krafft´s lucern hack..somstigit till nästan 350 kr (!!!) HELT GALET!

Vet någon vad det beror på?

Sv: chockpris på lucern!

Ökad tillverkningskostnad som t.ex höjda dieselpriser/oljepriser/gödningspriser..

Med eventuell kombination av taskig skörd.....

Alla foderpriser skulle behöva gå upp rejält om man ska orka fortsätta...

AM

Ta bara höt. För 20 år sedan kostade det 1 kr kg. Med dom kostnaderna så som disel, gödsel mm som har ökat som BORDE dt ligga på runt 7 kr kg idag..

Det kommer bli en billig vinter med höjd stallhyra och höjda foderkostnader :grin:

Snart får jag väl leta efter en inneboende till min etta :p

Ta bara höt. För 20 år sedan kostade det 1 kr kg. Med dom kostnaderna så som disel, gödsel mm som har ökat som BORDE dt ligga på runt 7 kr kg idag..

Men så är det ju med allting.. :mad:
Min svärfar berättar att när dom var små, för drygt 60 år sedan..så körde man in ett havrelass till stan.
För det lasset kunde man köpa en traktor.

Idag får man inte många tusenlappar för ett lass. Efter allsköns avdrag. Och för någon tusenlapp kan man inte ens få ihop till ett nytt traktordäck. :crazy:

Enda sättet att få betalt är att lägga höet i små påsar och rita ett marsvin på utsidan.
Då kommer man upp i dryga 150 kronor kilot..typ :idea:

AM

Men så är det ju med allting.. :mad:
Min svärfar berättar att när dom var små, för drygt 60 år sedan..så körde man in ett havrelass till stan.
För det lasset kunde man köpa en traktor.

Idag får man inte många tusenlappar för ett lass. Efter allsköns avdrag. Och för någon tusenlapp kan man inte ens få ihop till ett nytt traktordäck. :crazy:

Enda sättet att få betalt är att lägga höet i små påsar och rita ett marsvin på utsidan.
Då kommer man upp i dryga 150 kronor kilot..typ :idea:

AM

Så sant så :bow::rofl:

Beror på att skördar slagit fel. Priset styrs ju inte enbart inom Sverige, utan hur världsmarknaden ser ut.

Det kan ju också bero på att traktorer kostar lite mer idag än för 60 år sen. ;)

Men jag fattar vad du menar, priserna går inte längre att jämföra med varandra.

Nej det går knappast. Men jag förstår hur Naffa menade. Det känns som om allt går i höjden nu. Hästar, försäkringar, lån, mat mm. En höjning var ju väntat men kanske inte så mycket.

Det beror på att de fått upp ögonen på den "lucernhysteri" som nu råder bland hästfolk! Högre efterfrågan, ny fluga= då chockhöjer vi priset:cool:

Jag hoppas att folk sansar sig och hittar alternativa proteinkällor istället för att köpa till varje pris.

Vart köper ni lucernhack med dessa priser? Jag var där jag brukar köpa lucernhack, (kraffts) och frågade vad en säck kostade, kommer inte ihåg exakt på kronan men hon tog runt 170kr, hon hade inte hört om någon mer höjning från sin leverantör heller. Undrar även vart ni bor i landet, tycker att det låter konstigt att ni betalar nästan det dubbla.

Jösses vilken bra idé, man kanske ska börja tillverka minibalar till marsvin :D Det är ju riktigt jävla SVINDYRT med hö i djuraffärerna :crazy:

Vart köper ni lucernhack med dessa priser? Jag var där jag brukar köpa lucernhack, (kraffts) och frågade vad en säck kostade, kommer inte ihåg exakt på kronan men hon tog runt 170kr, hon hade inte hört om någon mer höjning från sin leverantör heller. Undrar även vart ni bor i landet, tycker att det låter konstigt att ni betalar nästan det dubbla.

Jag som startade tråden bor uppe i Luleå, Norrbottens län. Och i fjol koastade säcken drygt 200 kronor och dom höjde innan det sporadiskt hela tiden. Men nu fick jag ju en smärre chock då jag såg priset 336:- ..nej, ingen mer lucern till min pålle iaf! Inte så länge priset är så mkt... sjukt att dom höjt med mer än en hundring på typ 3 månader..

Det beror på att de fått upp ögonen på den "lucernhysteri" som nu råder bland hästfolk! Högre efterfrågan, ny fluga= då chockhöjer vi priset:cool:

Jag hoppas att folk sansar sig och hittar alternativa proteinkällor istället för att köpa till varje pris.

Jag tror faktiskt samma sak!! :)

Köpte en säck pellets på gg häromdagen. Den kostade 179 kr och hacket 209 kr om jag inte minns fel.
Brukar det inte vara samma pris på hack och pellets? Annars borde väl pelletsen vara dyrare, det måste väl vara lite mer jobb att tillverka den jämfört med hacket?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 542
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 083
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 125
Senast: Kilauea
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 955

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30
  • Retrievertråden

Hästrelaterat