Chockad av annons

Sv: Chockad av annons

Jag ska verkligen försöka komma dit. Den här tiden på året behövs inspiration också. Har aldrig varit hos Anki, men jag ska kolla på Eniro hur jag hittar dit. (Skulle vara kul att se en "Bukare"l ive också.)

Kanske till och med flera.... ;)

om hästen har smala ben har väl inget med hållbarheten att göra. typ lika lite som om hästen har långa eller korta ben.

Jupp, så är det tyvärr! Exteriör och hållbarhet går hand i hand oavsett vilken ras det gäller. Den "perfekta" exteriören för prestation är inte alltid det optimala när det kommer till hållbarhet. ALLT spelar mer eller mindre roll: t ex. benställning, vinklar (exempelvis på kors, bog, kotor, haser, hovvinklar), leders grovlek och utformning, hovarnas storlek, ryggens och halsens längd osv osv.

Detär rätt intresant när man börjar rota i det ;)

Yes, måste vara jättebra att rida hästen fullt ut när den är 3, som många gör, sen när man harvat runt på liten volt, så ställer man ut hästen i en frimärkshage (platt ska det vara) med ett lager täcken o helst benskydd. Efter att den stått där o glott ett tag kommer den i den efter djurskyddsbestämmelsens rätta måtten på boxen och får fortsätta glo i 12-14 timmar i bästa fall. Det finns ju också dom som står inne dygnet runt eller bara är ute 3 timmar per dygn, bara pälsen är kort o blank så blir vi människor nöjda.

Stå med andra artfränder är ju inte så bra, då dom i ren glädje efter galoppen runt i hagen kan skada sig pga att dom förstås inte stärkt senor o ledband, för det gör man endast med mycket rörelsefrihet o utevistelse i framförallt dagljus.

För vad är hemskare att se än en häst med vinterpäls stå ute i snöväder, nej in med dom fort som f..n.

Nu rättfärdigar ju inte det någonting. "Bara för att den ena är värre så gör det inget att jag gör såhär"... Jaja, du fattar nog ;)
Däremot tror jag vi är väldigt medvetna om mycket här i Sverige. Vi har inte samma utbud som i USA att få ihop hur mycket ekipage somhelst.
De flesta med quarter som jag vet har börjat sitta på dom när dom är 2-2,5 kanske... Men därifrån till att tävla, har det nog gått ett år till nästan. Beroende på när man börjar med hästen.

Växtperioder och se till individens utveckling är de flesta rätt duktiga på.
Skynda långsamt.. Gör ett ordentligt grundjobb med hästen lönar sig i längden.

Sen vet jag inte fler quartar som är skadade vid en viss ålder än andra ridhästar som tävlats under säsong.... Finns nog ingen statistik på sånt.

Kolla vilket ridhäststuteri somhelst och fråga vad stona gör mer än är mammor. Det är ofta en skada som sätter dom i avelsboxen. Oavsett ras.

Jupp, så är det tyvärr! Exteriör och hållbarhet går hand i hand oavsett vilken ras det gäller. Den "perfekta" exteriören för prestation är inte alltid det optimala när det kommer till hållbarhet. ALLT spelar mer eller mindre roll: t ex. benställning, vinklar (exempelvis på kors, bog, kotor, haser, hovvinklar), leders grovlek och utformning, hovarnas storlek, ryggens och halsens längd osv osv.

Detär rätt intresant när man börjar rota i det ;)

vinklar mm håller jag med om, men själva "spinkigheten" (som jag uppfattade det som) på benen har ju inget med benets hårdhet att göra, en grov benstomme kan ju vara av dålig kvalitet = inte lika bra. men går hästen rätt så behöver den inte bli halt av rätt avvägd träning, om den inte har ngn speciell defekt, typ bockhov, björnfot osv. förstår du vad jag menar? den mest perfektbyggda hästen kan bli halt av dålig ridning och bli bättre än den "sämre" hästen med en bra ryttare

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
S
  • Låst
Hästmänniskan Jag lånade ut en häst på foder, vanligt fodervärdskontrakt skrevs givetvis. Jag har till och från gått och tänkt den senaste tiden ja...
Svar
17
· Visningar
2 613
Senast: skuggi
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka