Chockad av annons

Sv: Chockad av annons

Det skulle vara intressant. Om det bara fanns mera tid. Vart mera exakt är träningen? Kan jag klämma in det så kommer jag gärna och kikar lite.

D finns trasiga hästar i alla sporter pga att d e tävling o pengar inblandat.
Men jag nämnde bara western ridning eftersom d var d annonsen handlade om.
Blir d mer pengar i äldre hästar så ser folk till att dom håller o har hälsan,som sagt d e pengarna som styr..
och inom trav o galopp så vet jag inte hur gamla dom kan va för o kunna vara me i konkurrensen mot tex yngre hästar.
I western har nog inte ålder ngn betydelse men när d gäller sprintlopp gör d kanske d.

Senast ändrad:

Aha, jag hade hoppats att det var i andra delen av stan. Jag bor nordost om stan. Nu är det en bit att åka. Men får jag tid över kommer jag förbi.

Tycker inte d var ngt konstigt med d. Westernhästarna blir visst trasiga,speciellt i USA och andra länder där många ska va klara till 3 år. Man ska va mer än vaksam när man ska handla hästar speciellt där d tävlas hårt o tidigt..

Rättelse:

Där många ska vara klara vid 2 års ålder. Filmen är från World Show, vilket år vet jag inte. Hästarna i klassen är 2 år gamla och går bättre än min snart 4 åring...

http://www.youtube.com/watch?v=bUZwytUj6Tc

jag tycker det är mer hemskt att det går utför för halvblodsaven känns det som. Läs runt i lite äldre trådar på buke och du får se hur hästarna tas bort eller är skadade innan dom ens är inridna/utbildade.

Flera jag sett har varit inne på klinik och behandling flertalet gånger innan hästen fyllt 4 år...

Amen to that.
Var på Täby med Allie för nån vecka sedan.
Där stod det 5 halvblod, ingen av dem fyra fyllda och 3 av dem var behandlade för diverse pålagringar. En hade SPATT och den femte var utdömd.....
Hur jag vet? Jag frågade.

Rättelse:

Där många ska vara klara vid 2 års ålder. Filmen är från World Show, vilket år vet jag inte. Hästarna i klassen är 2 år gamla och går bättre än min snart 4 åring...

http://www.youtube.com/watch?v=bUZwytUj6Tc

Jag personligen tycker det är förtidigt att rida en 2åring. Men det är min personliga uppfattning. Jag vill ha en häst som håller länge.

Varför rider man in quarter så tidigt? :confused: är det för de här ålders klasserna(fu...nåntint är inte så duktig på alla termer än)???

Dessutom satsar man även i USA på tävling av äldre hästar...man ansluter hästarna till NRBC där man tävlar hästarna som fyra, fem och sex år...för att ta bort lite focus på NRHA Futurityt...
Så det går åt rätt håll...

Ooh ja, jag såg ett underbart ekipage på en film, från en klass med seniorer, där hästen var typ 26 och ryttaren typ 71.. Reining.. Såå underbart söta.

Och visst går det lite åt rätt håll iallafall. Har hört flera som har backat ett steg och faktiskt förskjutit inridningen med 4-5 månader..:)

Jag har en som blir 4 år i maj. Han är mycket sparsamt riden. Periodvis inget alls pga växtperioder. Vi har inte alls kommit dit jag hade hoppats eller trott att vi skulle gjort vid 4 års ålder. Men det bekommer mig inte alls.

Provade rida in honom tidig höst som 2-årshingst, men han var inte mentalt mogen för det. Så han fick gå och växa och mogna till sig tills i januari som 3-åring, då gick det som en dans.

Nu är han 4 år, och det är ju faktiskt ca 1 år kvar tills han har vuxit färdigt. Och eftersom den här grabben och jag ska bli gamla tillsammans, så har vi gott om tid. :)

Jag ska verkligen försöka komma dit. Den här tiden på året behövs inspiration också. Har aldrig varit hos Anki, men jag ska kolla på Eniro hur jag hittar dit. (Skulle vara kul att se en "Bukare"l ive också.)

Blev smått mörkrädd när jag satt och bläddrade i en hästtidning och får syn på en annons om en westernhäst (reining) till salu:
"Utbildad av uppfödaren vars hästar håller även när de är äldre än 10 år." :eek:

Brukar/anses (tävlings)westernhästar vara förbrukade och trasiga när de är 10+? Kan inte vara någon nyttig och hälsosam träning i så fall...:devil:

Kropp som en kraftig falukorv och ben som ser ut som tändstickor, det bådar inte för något annat än problem.

Känner en som köpte en quarter för 80000:-. De dagar den hästen var ohalt kunde man räkna på fingrarna.

Amen to that.
Var på Täby med Allie för nån vecka sedan.
Där stod det 5 halvblod, ingen av dem fyra fyllda och 3 av dem var behandlade för diverse pålagringar. En hade SPATT och den femte var utdömd.....
Hur jag vet? Jag frågade.

Yes, måste vara jättebra att rida hästen fullt ut när den är 3, som många gör, sen när man harvat runt på liten volt, så ställer man ut hästen i en frimärkshage (platt ska det vara) med ett lager täcken o helst benskydd. Efter att den stått där o glott ett tag kommer den i den efter djurskyddsbestämmelsens rätta måtten på boxen och får fortsätta glo i 12-14 timmar i bästa fall. Det finns ju också dom som står inne dygnet runt eller bara är ute 3 timmar per dygn, bara pälsen är kort o blank så blir vi människor nöjda.

Stå med andra artfränder är ju inte så bra, då dom i ren glädje efter galoppen runt i hagen kan skada sig pga att dom förstås inte stärkt senor o ledband, för det gör man endast med mycket rörelsefrihet o utevistelse i framförallt dagljus.

För vad är hemskare att se än en häst med vinterpäls stå ute i snöväder, nej in med dom fort som f..n.

*KL*

Ursäkta men vad har denna diskussion med Quarterhästuppfödning att göra? :confused:

Den siste idioten är tyvörr inte född men man kan hitta dom inom de flesta gebit.

Fokusera på att leta reda på uppfödare som premierar hållbarhet, sund träning, utfodring, avel, utevistelse osv och köp häst där istället! :)

Jag personligen tycker det är förtidigt att rida en 2åring. Men det är min personliga uppfattning. Jag vill ha en häst som håller länge.

Varför rider man in quarter så tidigt? :confused: är det för de här ålders klasserna(fu...nåntint är inte så duktig på alla termer än)???

innom vanlig ridsport (halvblod) ska ju hästarna vara klara för 3årstesten..

Kropp som en kraftig falukorv och ben som ser ut som tändstickor, det bådar inte för något annat än problem.

Känner en som köpte en quarter för 80000:-. De dagar den hästen var ohalt kunde man räkna på fingrarna.

hur kunde en sådan häst gå igenom besiktningen? vem köper en häst för 80.000kr UTAN böjprov?

kanske var det ryttaren som red till hältan? de flesta skrittar inte i 6veckor innan de börjar trava.. utan skritt 3dagar sedan är det full fräs. :smirk:
om hästen har smala ben har väl inget med hållbarheten att göra. typ lika lite som om hästen har långa eller korta ben.

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
S
  • Låst
Hästmänniskan Jag lånade ut en häst på foder, vanligt fodervärdskontrakt skrevs givetvis. Jag har till och från gått och tänkt den senaste tiden ja...
Svar
17
· Visningar
2 613
Senast: skuggi
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka