Chockad av annons

Gaia

Trådstartare
Blev smått mörkrädd när jag satt och bläddrade i en hästtidning och får syn på en annons om en westernhäst (reining) till salu:
"Utbildad av uppfödaren vars hästar håller även när de är äldre än 10 år." :eek:

Brukar/anses (tävlings)westernhästar vara förbrukade och trasiga när de är 10+? Kan inte vara någon nyttig och hälsosam träning i så fall...:devil:

Sv: Chockad av annons

:rofl: Ja det fick ju snarare lite motsatt effekt att skriva så :crazy:
Fast iof uppfödarens hästar kanske håller till efter 20 också det är ju ingan som vet....

Det kanske är så att majoriteten av omgivningens hästar går sönder innan de är 10 år, så att säljaren vill poängtera att HANS/HENNES häst inte gör det? Det låter ju inte särskilt uppmuntrande det heller...

Jag tvivlar på att vederbörande har något stöd för det påståendet...Tror mer det är en försäljningsargument då det finns vissa rykten kring rasen som egentligen inte har nåt stöd, av vad jag erfarit. De som haft problem kan ju lika gärna ha ridit fram problemen själva av okunskap...:cool:

Blev smått mörkrädd när jag satt och bläddrade i en hästtidning och får syn på en annons om en westernhäst (reining) till salu:
"Utbildad av uppfödaren vars hästar håller även när de är äldre än 10 år." :eek:

Brukar/anses (tävlings)westernhästar vara förbrukade och trasiga när de är 10+? Kan inte vara någon nyttig och hälsosam träning i så fall...:devil:

Det är en myt att westernhästar är trasigare än någon annan ras...:cool:

Anledningen att hästarna tas ur tävling i USA efter en kanske kort men intensiv tävlings karriär är att hästen går in i avelsboxen...och om en hingst tex vunnit NRHA Futurityt så skulle aldrig ägaren riskera skador för framtida avel...samt att inom då reining...kan man ju inte vinna något mer prestigefyllt än futurityt...´då vill man inte förstöra det och kanske låta hästen tävla en mindre tävling och kanske inte vinna.....:smirk:

I Sverige kan man ju gissa att hästarna ofta försvinner från tävlingsbanan då dom blir seniorer alltså måste ridas på en hand...för det är något vi är dåliga på....

:eek:

Håller med om att det var korkat skrivet i en annons. Det låter verkligen illa. Så illa tror jag definitivt inte verkligheten ser ut. Kan tänka mig att syftet var gott kanske men att det kom ut fel. Läste nyligen en artikel i en tidning som var skriven av en westerntränare. Han påtalade i texten att det är vanligt att westernryttare rider in sina hästar väldigt tidigt och dessutom kräver för mycket av dem i ung ålder. Så mycket att många inte håller för påfrestningarna. Detta upplevde han som problem när han undervisade. Kanske var det någon sådant säljaren hade i åtanke, men att det blev illa/lät väldigt konstigt i annonsen?

Tycker inte d var ngt konstigt med d. Westernhästarna blir visst trasiga,speciellt i USA och andra länder där många ska va klara till 3 år. Man ska va mer än vaksam när man ska handla hästar speciellt där d tävlas hårt o tidigt..

Tycker inte d var ngt konstigt med d. Westernhästarna blir visst trasiga,speciellt i USA och andra länder där många ska va klara till 3 år. Man ska va mer än vaksam när man ska handla hästar speciellt där d tävlas hårt o tidigt..

Det är ingen skillnad mot tex trav och galopphästar....:smirk:
Visst finns det trasiga hästar, men det gör det inom alla discipliner...och står man med en värdefull häst oavsett om man är Amerikanare eller ej så tar man väl hand om den samt försöker bota, förebygga eller undvika skador...
Oseriösa männsikor finns det överallt, och visst pressas många western hästar i rätt tidig ålder...men som sagt vi låter travare och galoppörer gå löp och lopp vid två års ålder här i Sverige...Våra westernhästar får vi inte tävla som två åringar....

Dessutom satsar man även i USA på tävling av äldre hästar...man ansluter hästarna till NRBC där man tävlar hästarna som fyra, fem och sex år...för att ta bort lite focus på NRHA Futurityt...
Så det går åt rätt håll...

Visst finns det trasiga hästar, men det gör det inom alla discipliner...och står man med en värdefull häst oavsett om man är Amerikanare eller ej så tar man väl hand om den samt försöker bota, förebygga eller undvika skador...
Oseriösa männsikor finns det överallt, och visst pressas många western hästar i rätt tidig ålder...men som sagt vi låter travare och galoppörer gå löp och lopp vid två års ålder här i Sverige...Våra westernhästar får vi inte tävla som två åringar....

Dessutom satsar man även i USA på tävling av äldre hästar...man ansluter hästarna till NRBC där man tävlar hästarna som fyra, fem och sex år...för att ta bort lite focus på NRHA Futurityt...

Speciellt är de så i usa med galopphästarna. Har dom vunnit breeders och derbyt så kan dom sen gå till avel och då är dom bara 4 år. I svergie är vi mer rädda om våra galopörer för vi har inte råd att dom går sönder och har inte råd att köpa nya hit och dit då vi mest har imp som är jäkligt bra. svenskfödda är ofta lite svår sålda och skiljer några hundra tusen i priset.
Men när jag jobbade i usa så had vi många många trasiga 3åringar i galoppen dom köptes in för 500 000dollar och uppåt och äg hade så höga krav att dom skulle vara fädiga för de stora loppen så dom pressades väldigt hårt fast dom inte var redo. Och vem fick skiten? Jo tränaren. Så de är så mkt i usa i de mesta sporten. kolla hur hårda dom är på sina barn när dom spelar sporter.:crazy:

När bodde i usa så fragade jag om skader på western hästarna och då var de främst cutting och reininghästar som dom hade. Då sa dom att bakknäna och haserna tar mest stryk men jag hörde aldrig nån ålder men de låter mkt troligt att de är som du säger då de stämmer in på galopphästarna i usa.

JAg noterade den annonsen oxå, och tänkte till vad dom menade med de. De är ju otroligt viktigt att man ger mineraler och kalk.
Men visst noterades annonsen.

jag tycker det är mer hemskt att det går utför för halvblodsaven känns det som. Läs runt i lite äldre trådar på buke och du får se hur hästarna tas bort eller är skadade innan dom ens är inridna/utbildade.

Flera jag sett har varit inne på klinik och behandling flertalet gånger innan hästen fyllt 4 år...

Åk ut till de riktigt duktiga westernryttarna och kolla vad dom har i stallen... Tror nog att du finner lika många GAMLA hästar som är friska där, som i villket annat stall som helst.... Är det för att dom ofta rids in som två åringar som dom ska "gå sönder"??? Du kan åka med mej runt då jag åker på clinics och annat och kolla om det bara står unga hästar i stallen där man föder upp quarter hästar.. Det gör det inte, kan jag lova. Kolla bara dom gamla hingstarna i USA som har gått som bäst då dom var jätte unga, dom har även gett många bra avkommor och är riktigt gamla. Chex (min häst) borde ju vara förstörd vid det här laget, om så var fallet att dom inte kan ridas in som unga. Och jag tror inte att jag var en hästplågare sist jag kollade mej i spegeln i alla fall.... Sedan är det ju så att det måste ske på rätt sätt, och det får man ju ta hjälp av duktiga tränare med! Tror inte att en häst blir friskare av att inte använda sin kropp, den måste belastas (inte utav just ridning), men upp och ner, fram och tillbaka, under sin uppväxt för att stärka leder osv. Sedan behöver dom en del för att hålla ett gott psyke också, tror jag.. Och enligt något annat jag läste så är ju inte det som western hästar gör som arbete med boskap så avancerat, dom möte ju inge eldiga tjurar... Så, jag tror nog att dom håller!!

Håller med om att det var korkat skrivet i en annons. Det låter verkligen illa. Så illa tror jag definitivt inte verkligheten ser ut. Kan tänka mig att syftet var gott kanske men att det kom ut fel. Läste nyligen en artikel i en tidning som var skriven av en westerntränare. Han påtalade i texten att det är vanligt att westernryttare rider in sina hästar väldigt tidigt och dessutom kräver för mycket av dem i ung ålder. Så mycket att många inte håller för påfrestningarna. Detta upplevde han som problem när han undervisade. Kanske var det någon sådant säljaren hade i åtanke, men att det blev illa/lät väldigt konstigt i annonsen?

Förstår att det är Staffans artikel du läst...;)
Förresten så kommer han till våra krokar på lördag om du är intresserad av att se hur han är som tränare... :angel:

Jag tror ABSOLUT INTE att alla westernhästar går sönder! Det vet du. Jag blir ledsen om du tror något annat! Jag tyckte bara att det var en så konstig sak att skriva i en annons. Kanske att uppfödaren/tränaren (holländsk som jag förstod det) har den uppfattningen om sporten, inte jag! Eller att hästarna i hans/hennes närmsta omgivning faktiskt inte håller pga felaktig träning, vad vet jag?. Att det var något speciellt med att hans/hennes häst håller 10+.

Jag drar inte alla över en kam, det finns båda bra och dåliga utövare inom ALLA dicipliner!

Dessutom har jag inte sagt något om åldern vid inridning eller att unga hästar inte ska göra någonting...

En gång till: Det var ANNONSEN som indirekt påstod att hästarna inte brukar hålla efter 10 år, inte JAG...

Liknande trådar

Western Efter 20 år inom klassisk ridning har jag börjat fundera på att byta till western. En av anledningarna är en gammal nackskada som aldrig...
Svar
8
· Visningar
2 893
Senast: Em-Jay
·
S
  • Låst
Hästmänniskan Jag lånade ut en häst på foder, vanligt fodervärdskontrakt skrevs givetvis. Jag har till och från gått och tänkt den senaste tiden ja...
Svar
17
· Visningar
2 613
Senast: skuggi
·
Träning Med risk för att skapa ett ramaskri som kommer höras över halva landet.. (Ligger tråden fel får moderatorn gärna flytta den, visste...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
7 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka