A

anny

Har hört att man bara knan chippa hästar när de är föl. stämmer det?

Sv: Chipp

Ja. Alla föl ska chipas, vet inte om det är någon speciell ålder när de ska eller när de inte får.

Nej, det kan inte stämma. Min häst blev chipmärkt när han precis fyllt 5.

Senast ändrad:

Man kan chippa närsom, va jag vet.
Det finns väl speciella id-kontrollanter som gör det?!

Man kan cihipa när man vill......men alla föl som föds nu ska även cipas.

"men alla föl som föds nu ska även cipas"

Det är bara inom en del raser som det är krav på chipmärkning av föl - gäller inte alla raser.

Nej det stämmer verkligen inte!! Min ena häst var 24 när han fick chip och pass och den andra 15.

För vissa raser finns det som sagt krav på chipmärkning för föl, t ex islandshästar. Däremot finns inte krav för att äldre hästar chippas, utom då hingstar. Men det går bra att chippa i samband med id-kontrollen - om du har en kontrollant som är behörig att utföra det. En lista på dessa finns här:
http://www.svehast.se/allm/ID/idkontrollanter.asp

För övrigt gäller dock passkravet alla hästraser.

Det finns väl inget krav på chippning av alla hingstar, inte ens på alla avelshingstar? Varm- och kallblodstravere frysmärks i stället.
Hur är det med x, xx, ox, lipizzaner, ardenner osv; har de verkligen krav på chippning av hingstarna? Har SH det i sina regler?

Läste en gång till: Är det islandshingstarna som måste vara chippade?

Attans svårt ibland, både att skriva och läsa! :)

Senast ändrad:

ang skrev:
Däremot finns inte krav för att äldre hästar chippas, utom då hingstar.
Det där varierar också mella raserna.
Svensk Ridponny, dit alla korsningsponnyer och shettisar utan stam hör, kräver chip-märkning när man skaffar pass. Vill man apsolut inte ha chip, kan man ta DNA-test och registrera det istället, men enligt ASRP blir det betydligt dyrare.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 566
Senast: mars
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 144
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
631
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama