Chipmärkning

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Jamtland
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 114

Jamtland

Trådstartare
Har ett shettissto som kommer är registrerad i SSS, men som kommer att få pass från ASRP. Hon är slutmätt, måste jag chippa henne?

Jenny

Sv: Chipmärkning

tävling i ridsportförbundets discipliner kräver chipmärkning fr.o.m 2006, ponnytravet har ännu inga såna krav.
Frågan är väl snarast om hon behöver chipas för att få passet hos ASRP, men jag betvivlar det eftersom hon redan har en registrering hos SSS, fast hennes härstamning är inte stamboksberättigad (antar jag - är det den Jamtland?) och därför utvärdar SSS inte pass till den.

Jepp, det är min dam med "tre-icke-godkända-led". Jag vill helst inte chipmärka, dels för kostnaden, men mest för att jag är emot att stoppa in saker i kroppen på hästarna.

Hur är det för lilla shettisdamen som redan har pass hos SSS, måste hon chippas nu eller måste hon chippas innan slutmätningen (har något om det liggande i bakhuvudet)?

Jenny

jag chippar bara mina till slutmätningen eller om jag har någon som ska mätas vid 3 års ålder

Jag har en Mini-Shettis-valack, som SSS inte reggar p.g.a. att han har ett led på mödernet med okänd stam + att hingstägaren vägrar lämna ut betäckningsrapporten p.g.a. att hingsten ifråga ej är godkänd.
Han är s.k. buskavlad av uppfödaren (ej undertecknad, köpte honom som åring av uppfödaren till sällskap till min arabhingst).
Hans papper ligger på ASRP för reg. som korsningsponny med okänd stam (trost att delar av den ÄR känd) och de KRÄVER chipmärkning på honom.
Så det kommer jag att göra.
Går chipmärkningskurs nu den 9/10, så jag kommer själv att chippa honom efter detta.

Sedan ang. "att stoppa in saker" så tror jag chippet i sig är helt ofarligt och absolut ingen risk, så Du kan säkert med gott samvete göra detta.

mvh/Carina

Cesam skrev:
... hingstägaren vägrar lämna ut betäckningsrapporten p.g.a. att hingsten ifråga ej är godkänd.
Han är s.k. buskavlad av uppfödaren.

Hur kan det komma sig att det finns en betäckningsrapport om hingsten i fråga inte är avelsgodkänd?

Lukas skrev:
Hur kan det komma sig att det finns en betäckningsrapport om hingsten i fråga inte är avelsgodkänd?
Nej, det finns ju inte....men han vägrar lämna ut några papper som helst....att betäckning skett och att ett föl blev resultatet....

Cesam skrev:
... han vägrar lämna ut några papper som helst....att betäckning skett och att ett föl blev resultatet....

Menar du att han skulle skriva på en vanlig papperslapp att hingst X har betäckt stoet X och fölet X har fötts? För registreringsändamål är du nog knappast hjälpt med det...

Eller godtar ASRP den typen av härstamningsverifiering?

Lukas skrev:
Menar du att han skulle skriva på en vanlig papperslapp att hingst X har betäckt stoet X och fölet X har fötts? För registreringsändamål är du nog knappast hjälpt med det...

Eller godtar ASRP den typen av härstamningsverifiering?

Nej jag menar inte att han skulle skriva typ ett papper.....Är inte dum i huvudet....faktiskt..... :crazy: :mad: Har själv avelshingst (arab) och vet hur allt pappersarbete fungerar..... :eek:

Men när jag "köpt" denna Mini-Shettis av min f.d. hösäljare för 1:- eftersom h*n ändå skulle skicka honom till slakt, eftersom h*n (uppfödaren så kallt) sysslar med "buskavel" av shettisar (d.v.s använder närmaste grannes hingst, för den är nära och billig) så ringde jag hingstäg. när jag köpt denna lille kille för jag ville regga honom. Då fick jag reda på att h*ns hingst ej var godkänd och han kunde ej skriva ut en bet. rapport eller språngsedel.
Därför kräver ASRP chippning, eftersom han då får ha en okänd stam ist. för att få verifierat den stam han verkligen har......

Det är möjligt att jag skrev "felaktigt" så att Du misstolkade eller något, men.....ja, jag vet hur saker och ting fungerar.....

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 506
Senast: Freazer
·
Avel Tidigt på säsongen men jag tittar och följer hingstarna som visas nu utomlands. Har ögonen på flera st som visat sig lite extra men såg... 2
Svar
34
· Visningar
2 226
Senast: Bee
·
Avel Hej ni hästkloka! Har precis fått ett friskt och påhittigt föl här hemma. Men av ren nyfikenhet och även en del okunskap så undrar jag...
Svar
3
· Visningar
529
Senast: Görel
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
944
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dödfödda kaninungar
  • Uppdateringstråd 31
  • Shop to you drop, del 4