Chipmärkning och pass 2006

C

Chippen88

Ja måste bara kolla så att jag har förstått det här rätt. Från och med 2006 så måste alla hästar ha pass de har det ju pratats mycket om men nu upptäckte jag oxå att alla ponnyer som tävlar ska vara chipmärkta. Gäller detta bara ponny eller? :confused: Om man nu ska chipmärka sin ponny hur mycket kostar det och måste man vara ute i god tid om man tänker tävla ponnyn under våren? När vi köpte vår ponny för tre år sen så skaffade vi pass eftersom att vi hade hört att man skulle bli tvungen att ha det men vi chipmärkte honom inte för det hade jag inte hört nånting om.

Sv: Chipmärkning och pass 2006

Ja, det är bara ponnyer som måste chipmärkas. Vi betalade 280 kr på klinik när vi "ändå var där".

Man måste ha pass och chipmärkt sin ponny för att tävla 2006 och man har en karens på 96 timmar för tävling när man chipmärkt mvh Moe

okej då vet jag bästa att göra det då.

När jag pratade med ASVH så sa den jag pratade med att de rekommenderar att man chipmärker även stora hästar redan nu (om man ändå ska ta dit en ID-kontrollant för passet) eftersom det kommer att komma krav även på det i framtiden. Vet dock inte varför det är krav enbart på ponny nu (eller fr o m 2006 då).

Och är det meningen att detta ska kontrolleras på tävlingsplatser i framtiden?

Konstigt. Jag pratade nämligen med dem för ett antal månader sedan angående pass till min häst. Och då sa de att jag var tvungen att chipmärka honom. Var det för att han är okänd?

Inte för att det spelar någon roll för det är redan gjort och passet har jag fått men kan vara kul att veta.

LitenIsa skrev:
Konstigt. Jag pratade nämligen med dem för ett antal månader sedan angående pass till min häst. Och då sa de att jag var tvungen att chipmärka honom. Var det för att han är okänd?

Inte för att det spelar någon roll för det är redan gjort och passet har jag fått men kan vara kul att veta.

Ja, enligt Svenska Hästavelsförbundet ska hästar med okänd härstamning ska chipmärkas.
Hästar med känd härstamning behöver inte chipmärkas (än) men ASVH rekommenderar detta.
Så fick jag det förklarat för mig efter diverse rundringningar. :smirk:

Jag har chipmärkt alla mina hästar i flera år, och det har aldrig krånglat, flyttat på sig eller andra skräckscenarior!!!

det är väl bra att alla hästar får sitt eget Id nummer!!!

var glad att vi sätter ett chip i halsen, så dom ej fick för sig att våra hästar skulle ha gula Id lappar i öronen som alla klövdjur har!!! :D

det hade sett någonting ut det!!!

Okej. Då var det därför jag var tvungen att göra det.

det var inga större utgifter. Var värre för Pållen som lyckades bryta av nålen vid första försöket (han är rätt harig av sig) så det rann blod och min stackars häst såg nästan döende ut :eek: ;)

Okej så då är det inte så bråttom. Men jag vet att de måste vara chippade för att kunna slutmätas nästa år. Måste ändå göra det då lilla hästen är dräktig :love: , måste ju göra Dna prov också. Det är mycket.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 323
Senast: lizzie
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 610
Senast: Cambrie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag förstår verkligen inte det här med “dolda fel” vid husaffärer. Det funkar ju inte i praktiken. Som jag har förstått det så är...
2
Svar
39
· Visningar
3 679
Senast: cewe
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 765
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar