Sv: Chipmärkning eller tattuering?
Jag har tatuerat. Det ser inte slugt ut med en siames med örontatuering, men 'Lisa i busken' vet troligen att katter kan vara märkta i örat, men VET hon ens att de kan ha ett chip under huden? Jag tvivlar. Och dör katten så vill jag iaf veta det, och chansen känns större med en örontatuerad katt än en chippad.
Fördelen med tatuering är alltså att den är synbar förblotta ögat för vem som helst.
nackdelen är att de kan bli oläsliga med tiden.
Fördelen med chip är att det inte syns så det 'förfular' inte. Nackdelen är att katten måste till någon med chipläsare för att identifieras, och 'Svensson' kanske inte vet det finns chip. Dvs om den blir påkörd t ex (om den är ute) eller om den springer bort så minskar risken att folk fattar att det ÄR en märkt katt.
Iofs borde en raskatt mer signalera att 'hallå, jag är på vift, hjälp mig komma hem', men hemska, elaka jag är lite rädd att folk har 'lättare' att behålla en raskatt än en bondkatt. Dvs ser den omärkt ut, kanske varit borta ett tag och ser lite emlig ut så tror jag det finns mer än en person som bara tar in den och behåller den. Men inte om den är synbart märkt.
Så, jag har både bondkatten och siamesen örontatuerad - utan tvekan.