Chipmärkning eller tattuering?

psychogrrl

Trådstartare
På torsdag ska Baghera in till veterinären för kastration, vaccination och märkning. De frågade mig idag när jag bokade tid om jag ville chipmärka eller tattuera, men jag kunde inte ge något bra svar...

Fördelar och nackdelar med de båda..?

Sv: Chipmärkning eller tattuering?

Raskatter brukar levereras chippade numera.
Därför är 5 av våra 6 katter chippade.

Men har man en katt som är tänkt att vara utekatt, då är det tatuering som gäller eftersom varken polisen eller privatpersoner brukar gå omkring med en chipavläsare i "fickan".

Vissa raskattuppförade/ägare tycker att tatueringarna SER fula ut :confused:

Men ännu har jag inte fårr någon negativkritik på Pluttens bedömningar om att han är örontatuerad, tvärtom :)

Visst syns hans gröna tatuering SÅÅÅÅÅ tydligt, eller :angel:
5130249.jpg

Och den syntes inte mycket mer på min gamla bonnis
5085507.jpg

Tatuering görs på sövda katter oftast i samband med kastreringen.

Chips sätter man oftast in i samband med en vaccinering.

Jag har tatuerat. Det ser inte slugt ut med en siames med örontatuering, men 'Lisa i busken' vet troligen att katter kan vara märkta i örat, men VET hon ens att de kan ha ett chip under huden? Jag tvivlar. Och dör katten så vill jag iaf veta det, och chansen känns större med en örontatuerad katt än en chippad.

Fördelen med tatuering är alltså att den är synbar förblotta ögat för vem som helst.

nackdelen är att de kan bli oläsliga med tiden.

Fördelen med chip är att det inte syns så det 'förfular' inte. Nackdelen är att katten måste till någon med chipläsare för att identifieras, och 'Svensson' kanske inte vet det finns chip. Dvs om den blir påkörd t ex (om den är ute) eller om den springer bort så minskar risken att folk fattar att det ÄR en märkt katt.

Iofs borde en raskatt mer signalera att 'hallå, jag är på vift, hjälp mig komma hem', men hemska, elaka jag är lite rädd att folk har 'lättare' att behålla en raskatt än en bondkatt. Dvs ser den omärkt ut, kanske varit borta ett tag och ser lite emlig ut så tror jag det finns mer än en person som bara tar in den och behåller den. Men inte om den är synbart märkt.

Så, jag har både bondkatten och siamesen örontatuerad - utan tvekan.

Tja, vi hade exakt samma fundering för snart två veckor sedan. Dessa sakerna identiferade vi...

Positivt öronmärkning
- Synligt för alla att katten är märkt

Negativt öronmärkning
- Ofta gansa oläsligt efter ett tag, på min gammla katt går det inte ens att läsa när man vet nummret.

Positivt chipmärkning
- Läser man av är det superunikt, ingen tveksamhet om vilket nummer

Negativt chipmärkning
- Inte synligt för alla att katten är märkt.

Så vi velade lite och bestämde oss sedan för att göra både och :-) Tror det blev 200 kr extra. Men vi tyckte att det var helt klart värt att slippa ta beslutet *s*. Så totalt blev det 1050 kr (hankatt).

Det är också en variant :) Eller så öronmärker jag nu och när den börjar bli oläslig chippar jag, för då ser man ju han är märkt iaf.

Jag hade valt båda om katten ska gå ute! Tatueringen syns, chippet är säkert.

Hade jag haft utekatt hade jag gjort båda delarna.
Min är Chippad..

Men vad jag inte begriper är att jag har haft flera olika tatuerade katter som blivit runt 13-14 år, plutten är nu 15.5 år, och alla har haft/har kristallklara och lättlästa tatueringar :confused:

Men vad jag inte begriper är att jag har haft flera olika tatuerade katter som blivit runt 13-14 år, plutten är nu 15.5 år, och alla har haft/har kristallklara och lättlästa tatueringar :confused:
Det är kanske jag som har haft otur men våran äldre (17) katts nummer är iallafall inte läsligt.

Det är nog den enda kattöronmärkningsreferens jag har så om det var en ovanligt misslyckas tatuering eller om du har haft tur vet jag inte.

Jag baserade min "öronmärkning syns inte" mest på hundöronmärkning. Där har jag sett många och ytterst få tydligt läsbara.

De få hundralappar det kostade att göra det dubbelt tyckte jag det var värt att inte behöva välja.
Nu har hans färg lossnat och nu syns märkningen ganska bra, inga större problem att läsa av den.

Ni andra med katter är det bara jag som haft otur men min gammel katts tatuering?

Elsa är chippad, trots att hon varken är raskatt eller utekatt... Men det ingick i erbjudandet, och vi tänkte varför inte liksom. Dessutom tror jag inte man kan försäkra utan nummer?
Jag vill gärna tatuera också, för även om hon är innekatt så kvarstår faktum: kommer hon bort så kommer hon bort! Vi är på promenader ibland i koppel, hos farmor går hon ute på somrarna både med och utan koppel (dock under uppsikt och bara i trädgården, men olyckan KAN vara framme när man minst anar det)
Elvis är ingetdera ännu, men vi får se vad det kan kosta i samband med kastreringen, så får vi se vad det blir för metod först. Men vi eftersträvar som sagt båda metoderna på båda katterna.
De är våra ögonstenar, och man kan aldrig vara säker nog!

Jag valde tattuering och om den blir oläslig chippar jag. Veterinären tyckte det var ett smart val. Bara hoppas min lilla ögonsten får det bra idag och allt går som förväntat :)

Till mig sa de att en oregistrerad katt inte kan försäkras utan id-märkning.

Id-rabatten är på 10% och den har man hela tiden, inte bara första året.

Agria har skärpt upp sina regler rätt rejält på senaste tiden, så det kan nog stämma....

Liknande trådar

Övr. Katt Hej. jag har en fråga gällande mina 2 katter som helt plötsligt inte kommer överrens. Dom är båda hanar och kastrerade. Den ena hanen är...
Svar
3
· Visningar
615
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Hej, Letat bland andra trådar, men försöker med en ny fråga. Katten kom in i går morse och var förlamad i svansen. Akutbesök till...
Svar
19
· Visningar
1 146
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Hundhälsa Jag har min hund inlagd sen i torsdags morse. Dvärgscnauzer 14 månader. Det började i onsdags kväll med lite halvmjukt bajs. Inget jag...
Svar
9
· Visningar
1 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka