Chinese Crested

Minerva

Trådstartare
Träffade en CC naken vovve häromdagen, har alltid undrat hur de känns som då de är naken, men ha aldrig vågat gå fram på utställningar för att få klappa ^^
Så häromdagen åkte jag o en kompis till hennes bekanta som hade en liten nakenhanne, hur go o trevlig som helst! o va ju hur frän som helst att klappa :p

Jag har alltdi tyckt att spec den nakna varianten är skitfrän o hur snygg som helst!
Men har aldrig funderat på att skaffa en då jag inte vetat hur de är som.
Nu ska jag inte ha någon fler hund på några år, men det skadar ju inte att kolla runt och lära sig lite mer om andra raser :)

SÅ ni som har en CC båda naken o puff, berätta allt ni vet o kan om dom :bump:
hur är de psykiskt o fysiskt.

O lägg gärna in lite bilder ;)

Sv: Chinese Crested

jag har en naken hane så är 11 år nu.

Personligen tycker jag att rasen är trevlig för det mesta. En mycket personlig ras med en hel del humor och åsikter. Men jag tycker även att hälsas är ganska tveksam många gånger.

hinner inte skriva mycket mer just nu

Jag går inte fram till de tälten på utställningar då jag fått uppfattningen om att deras temperament inte alltid är den bästa... :angel:

Men hälsan kan ju diskuteras, helt klart. Bland annat är ju nakenheten synonymt med saknade tänder om jag inte är helt fel ute.

Jag har en liten naken hane som blir ett år i oktober..

Han är den gulligaste och mysigaste lilla hund jag mött - här hemma.
Utanför lägenhetsdörren är han en helt annan hund, tyvärr.

Han är väldigt misstänksam mot alla nya männsikor, man kan inte lita på honom.
Det är så otroligt synd eftersom han är så underbart snäll och go, innerst inne.

Han har väldigt lätt för att lära sig nya trix och är super lydig och uppmärksam.

Iallafall min hund- är en enmanshund. Det är oftast bara matte som gäller.

Vad det gäller saknaden av tänder så har han istället "dubbeltänder" på nederkäken. Dock inga problem av dessa, och jag räknar med att han ska tappa några fler iallafall.

Man älskar ju det barn man får, och för mig är han den bästa:love:

Orakad liten krabat

omgjordc3_156578671.jpg

omgjordc_156578563.jpg

Och liten bäbis och nyfrissad
imag0012_148609596.jpg

Jag har inte tejpat öronen på honom, därav hängöron. Det är en äkta stallhund, om något opraktisk :angel:

Jag har en puff hane som snart blir ett år. Puffarna har normal tanduppsättning och hans föräldrar är DNA testade och ögonlysta och alla är friska. Är nog viktigt att välja uppfödare noga men så är det ju med alla raser.

Min puff är nerklippt nu för det blir mycket pälsvård annars och just i den här åldern tovar det sig lätt trots att man är noga med pälsen. Han är så söt i kort päls :)

Han är en helt fantastisk hund och vi får mycket uppskattande kommentarer av folk både när vi är på promenad, hemma och på kurs. Har fått höra flera gånger att han är den perfekta hunden och att många vill ha en hund som honom :) Vi har tränat lite lydnad och han är jätte duktig, nu har vi börjat lite med agility (inga hopphinder än eftersom han är så ung) och han lär sig snabbt och tycker det är roligt.

Han är busig och vill leka mycket,han är snäll mot andra hundar och människor och super super gosig! Vill helst ligga på mig ;) Han gillar andra människor, speciellt dom han känner men matte går alltid först, och så vill jag ha det också :) Han har massor av energi och kan gå långa promenader utan att bli trött. Han går i princip alltid lös och går precis bredvid mig tills han får ett varsågod att gå i väg, kommer alltid på inkallning, avbryter t.ex. om han jagar något och jag säger ifrån, stannar vid alla trottoarkanter och om jag säger till osv osv... För mig är han helt perfekt!

Enda nackdelen är att han ibland (olika mkt olika dagar men kan inte se något mönster riktigt) kan vara lite vaktig hemma om folk går i trappuppgången eller när posten kommer.

Sen är han så klart som alla hundar och speciellt unghundar, han har sina perioder när han testar mig och liksom "glömmer" vad jag lärt honom och vill gärna springa fram till löptikar om jag inte är helt med på noterna vilket jag inte tycker om alls. Men det går över snabbt om jag bara fortsätter jobba med honom och han är ju fortfarande ung...

Sen fäller han inget heller vilket är jätte skönt!

Jag har ingen större erfarenhet av rasen men nakengenen ger tandproblem, ju naknare desto sämre tänder och det är helt genetiskt.

Den enda puffen jag träffat (CC öht) har haft problem med att markera inne, överallt. I skor, på mattan osv. Ägaren har försökt allt och funderat på att avliva, jag tror inte hon gjorde det. Det är inte bara den som haft problem med att gå o pinka överallt, det gäller även andra individer har jag hört.

Jag personligen tycker att de nakna ser coola ut, verkligen, men det är inte något jag kommer skaffa på grund av hälsoproblemen, dessa måste vara påklädda på vintrar och ha solkräm på sommaren då de bränner sig, skulle huden torka ut så får man smörja in huden.

Min puff markerar inte inne alls, när han var yngre och precis blivit könsmogen gjorde han det ett par gånger på ställen där det var mycket hundar typ som på en kennel eller djuraffären men jag sa till honom då och sen dess är det inget problem alls... Han lärde sig redan första veckan att säga till om han behöver gå ut och göra sina behov så jag tycker han är väldigt duktig.

Sen med hälsan, ja det finns vissa problem med rasen men dom jag stött på på träffar och hos uppfödare har varit friska om man bortser från att de nakna har dåligt med tänder. Jag är visserligen mest intresserad av puffar och vill helst ha en sån med tanke på de naknas tandproblem och att de är så känsliga för alla sorters väder.

Vad jag förstått lever puffarna länge och brukar vara ganska friska, har inte hört att det är mycket problem med dom men jag känner ju inte till alla puffar så klart. Någon annan som har en puff här och kan berätta lite? Min är ju så ung och har liksom inte "hunnit" få några problem vilket jag hoppas han inte får heller... Eller jo, han har svårt att tömma analsäckarna ibland men har förstått att det är vanligt bland många småhundar?

När jag var barn hade vi en puff-tjej hemma. Jag älskade henne självklart av hela mitt hjära, men hon var allt annat än perfekt. Hon blev aldrig rumsren. Hon var väldigt osäker ute och mot främlingar och gjorde utfall mot allt och alla, så vi kunde aldrg ta med henne någonsans där det fanns folk/andra djur vilket var jättetråkigt då vi var en så aktiv familj. Hon var över huvudtaget väldigt skällig. Det gick inte att ha henne lös heller och hon rymde alltid om hon kom lös, lyssnade aldrig på inkallning om hon var mer än tio meter från oss. Hon hatade barn och har nafsat till några barn, så när hon var 7 år och mamma gifte om sig och skaffade fler barn så var vi tvungna att omplacera henne :(

Nu som vuxen inser jag att hon var lite av en problemhund, men som barn ville jag absolut inte ha en annan hund, tyckte hon var underbar ändå..och jag försökte överbevisa mamma och rätta till hundens problem och gick några kurser men det blev inte bättre...hon var en vääldigt envis liten dam och gjorde allt för att få som hon ville. Men hon var ändå underbar på sitt sätt, familjens clown, vilka konster hon gjorde, och såå mysig att sova bredvid :)

Hon var dock alltid frisk hos oss, fast hon hade alltid återkommande tandsten så 2 ggr per år var jag och rensade den, men förutom det var han aldrig sjuk.

Det är den enda erfaenheten jag har av CC.

har ingen egen erfarenhet av cc tyvärr, mer än stallhunden hamlet, nakenvariant, som var på min ridskola när jag var liten.

kl
är det någon som har koll på om de nakna har "dåligt med tänder" eller "dåliga tänder"? jag har fått för mig att det blir för få tänder, men är de som finns där av sämre kvalitet än hos andra hundar?

KL

Min nakenfis markerar inte heller, han är helt 100% rumsren överallt, och säger till när han vill gå ut :)

De enda problemet vi haft med "kisseriet och bajseriet" är när han var valp, det var för kallt för honom att ha alla benen i snön, vilket resulterade i att han inte bajsade alls.. Efter 3 dagar var han ju så hård i magen att han skrek... Då blev det - hellre bajsa inne, än att inte bajsa alls :grin:

Nu är det inga problem :)

Han har sol-linne på sommaren så han inte bränner sig, och regnjackor när det regnar. På vintern har han rejäla fodrade overaller.
Jag är så van med alla kläder, då våra nakenkatter tycker om att ha goströjor på, när det börjar bli kyligare ute... :)

Har två stycken här hemma :))
båda två nakna tikar.

Först ut är Luna, snart 7 år nakenfis med hjärtat på rätta stället, tog henne som omplacering när hon var 2½ vid det laget var hon "odräglig" närmare bestämt, grymt understimulerad och osäker på det mesta, men lite jobb så är hon idag en underbar hund, hon har dock svårt vid hundmöten fortfarande. men samtidigt så ser hon dåligt vilket jag tror har en bidragande orsak. hon är även allergisk och kn andast äta lamm som proteinkälla.
Men annars en glad ljuvlig hund med humor <3 min ögonsten <3

därefter har vi Kaia, en 3år gammal tik som jag haft sedan hon var valp - hon är var man deffinerar som "äkta naken" en störtskön hund att leva med! hon älskar änniskor o ffa småbarn :)
Med henne har jag tränat o provat på att tävla lydnad, hon skulle klara det med glans men det är jag som fegar, så har inte blivit nån tävling på typ 1år.. bara träning :)
EN oerhört energisk o glad hund som vill mycket! helt underbar <3

ang hälsan, JA det finns mkt bekymmer inom rasen med hälsa, allt från CLP, Patella, Ögonproblematik, allergier mm.
MEN då vill jag påpeka att klubben och crestednetwork jobbar stenhårt med att utveckla fler hälsotester, dnaprov mm, ällt för att göra det bättre :)
En vanlig myt ang tänderna är att "Ju naknare desto sämre tänder" FEL allt beror på avelslinjer. Min naknaste tex har två jättenakna föräldrar som båda har fina och mkt tänder, hon själv var fulltandad tills terriern flyttade in o slog ut 3st på henne >.<

ang temperament så finns det en del problematik med mkt (medfödda) rädslor där, samt översexualitet =STRESS.
men kineser är även en urhund o inte bara en gullig sällskapshund. DOm blir otroligt trevliga sällskapshundar med rättförutsättningar, en kines behöver man miljö och socialträna mkt och tidigt - självklart med måtta. Med ett bra "grundpsyke" o rätt förutsättningar blir det inte mkt roligare :)
Att äga kines blir som ettberoende då, har du en gång haft en, kan du inte vara utan :D

Har ni frågor ang rasen så fråga på, så besvarar jag så gott jag kan :)

Alla mina vovvar <3 Kaia, Luna och bedlingtonterriern Ninja
trion.jpg

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
1
· Visningar
865
Senast: Haruka
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 132
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Det finns ju så otroligt många hundraser. Hur valde ni vilken ras ni skulle skaffa? Hur gick tankarna? Fördelar/nackdelar? Stämde...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 766
Senast: Tiger tok
·
Hundavel & Ras Detta året ska familjen utökas med en hund. Har tidigare haft Cocker men pga lite tråkigheter inom rasen funderar jag nu på lite andra...
2
Svar
36
· Visningar
5 291
Senast: Qelina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka