J
jaha ja
Sv: Chinese Crested / Powder Puff
hehehe, japp.
Ska gå fort ibland
=papillon?
hehehe, japp.
Ska gå fort ibland
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
=papillon?
Jag sade aldrig att alla små hundar har dålig kondition etc.
Min moster födde upp kineser i tio år och var ett stort namn inom uppfödningen. Jag har under den perioden aldrig träffat en kines som tyckt att det var roligt att springa omkring i skogen, och dessa hundar levde strax intill en så det var inte så att de inte fick. Jag vet inte hur de moderna är konditionsmässigt men på tiden innan Paris Hilton (då folk fortfarande BARA tyckte att de var äckliga, och att chihuahuor var fula och tråkiga...) var de knähundar som inte "skulle" promeneras mer än dagliga rastningar.
Bäst är ju om du går in på deras rasförenings hemsida. Den är riktigt bra. Jag har varit mycket inne på denna ras och det är jag fortfarande, om det inte hade varit för vissa småproblem. Chinese Crested har ett (stort?) problem med tappande tänder som ett resultat av avlandet på den hårlösa genen om jag förstått det rätt. Hålla efter huden är väldigt viktigt, den måste smörjas in efter bad och vid sol, de kan dessutom få som finnar i huden som man måste sitta och pilla med.
vaaa???? det är garanterat inget som är generellt för denna ras! jag vet en kies som är sådan, av flera hundra!! så jag tycker odm är som alla andra hundar, inget sämre på deras mentalitet.Temperament?
Liksom många andra hundar är de ganska egensinnade. De är ganska sköra och veka i psyket, dvs har lätt för att bli aggressiva, jätterädda eller rädda för att vara ensamma. Man får ge dem mycket trygghet för att motverka detta...
vaaa?? igen! jag vet ingen hund som har så mycket energi som kineserna! nog för att dom 'lskar att ligga å slöa på soffan hela dagen en regning dag - men jag kan lova dig att dom tycker det är desto roligare att springa i skogen dan efter.Motions-behov?
Normalt. Kiss- och bajspromenader varje dag. De är små, alltså blir de lätt trötta.
ja det är en familje hund. men åter igen kan jag hänvisa till mina hundar och mina kompisars hundar (som inte är några som helst undantag utan bra representanter för rasen), dom älskar när vi får besök. dom vill inte ens vara med mig och min sambo - dom sitter hellre i knä på våra gäster. dom ÄLSKAR uppmärksamhet!Social mot alla eller enmanshund?
Enmanshund. Blir lätt svartsjuk.
svamp är inte så vanligt på de nakna - dom har ju inte så mycket behåring och sockarna är ofta tunna så dom torkar fort. en aken kines behöver aldrig vara fuktig efetrsom dom har så tunn och fin behåring.Speciella sjukdomar / skador som lätt drabbar rasen?
Hudsjukdomar florerar bland CC (eller kinesisk nakenhund som de ju faktiskt heter egentligen). Det är mycket som behöver göras för att de inte skall få svamp, brännas av solen, få finnar... Som ovan nämnt är det också vanligt med tandlossning.
Nåt mer ni vill berätta?
Tycker i ärlighetens namn att rasen är ganska ointressant, efter att ha umgåtts så mycket med den som jag gjort. Dessutom har den på senare år blivit helt sönderavlad - psyket är ANNU sämre och dessutom har de blivit helt stört fula.
Jämför den klassiska kinesen:
http://www.absk.fi/images/sessan.jpg
Med den moderna:
http://www.ccclub.se/bilder/maj_07.jpg
Man har avlat bort de stora, oerhört vackra ögonen och gjort hela hunden plattare i ansiktet. Dessutom är den moderna klippningen kräkreflexretande, enligt mig... Nej, tacka vet jag de gamla, sammetsögonbärande nakisarna...