Chinese Crested / Powder Puff

Sv: Chinese Crested / Powder Puff

Jag sade aldrig att alla små hundar har dålig kondition etc.

Min moster födde upp kineser i tio år och var ett stort namn inom uppfödningen. Jag har under den perioden aldrig träffat en kines som tyckt att det var roligt att springa omkring i skogen, och dessa hundar levde strax intill en så det var inte så att de inte fick. Jag vet inte hur de moderna är konditionsmässigt men på tiden innan Paris Hilton (då folk fortfarande BARA tyckte att de var äckliga, och att chihuahuor var fula och tråkiga...) var de knähundar som inte "skulle" promeneras mer än dagliga rastningar.

Då har du aldrig sett mina två puffar. Mina är aldrig så lyckliga som just när vi e ute i skogen och de bara älskar det.

kan ni inte pm:a mig tips på bra uppfödare, som föder upp bra nakenfisar med mycket hår och stora ögon?
och även då var jag kan hitta en med den färg jag vill ha... vad är för skillnad mellan mahogany och blue?

och även varningar för vilka uppfödare som inte har bra djur.

Bäst är ju om du går in på deras rasförenings hemsida. Den är riktigt bra. Jag har varit mycket inne på denna ras och det är jag fortfarande, om det inte hade varit för vissa småproblem. Chinese Crested har ett (stort?) problem med tappande tänder som ett resultat av avlandet på den hårlösa genen om jag förstått det rätt. Hålla efter huden är väldigt viktigt, den måste smörjas in efter bad och vid sol, de kan dessutom få som finnar i huden som man måste sitta och pilla med.

nja mina saknar 4 tänder var och det märker knappast hunden av. de käkar torrfoder som alla andra hundar och tuggar på märgben.

mina har aldrig solskyddsfaktor - dom behöver inte det. alla jag känner som har nakna smörjer aldrig in dem med solskyddsfaktor. det är oftast bara dom som är dåligt pigmenterade eller mycket spottade som behöver det. de mörkare har ju skydd.

mina hundar smörjer jag aldrig in efter bad heller. deras hud är precis som våran. om men inte smörjer så håller sig huden mjuk av sig själv, men börjar man smörja så måste man fortsätta för att man rubbar kroppen egen funktion.

sen finnar och dyligt - det är ju precis som med oss. vissa har aldrig en finne, vissa får två och enstaka fall har många. alla hundar även pälsade har finnar, men det märks inte lika väl på pälsade.

Temperament?
Liksom många andra hundar är de ganska egensinnade. De är ganska sköra och veka i psyket, dvs har lätt för att bli aggressiva, jätterädda eller rädda för att vara ensamma. Man får ge dem mycket trygghet för att motverka detta...
vaaa???? det är garanterat inget som är generellt för denna ras! jag vet en kies som är sådan, av flera hundra!! så jag tycker odm är som alla andra hundar, inget sämre på deras mentalitet.
jag har aldrig träffat en aggressiv kines. enbart en rädd. den som jag nämnde ovan.
och dom har knappast nån sämre förmåga att bli lämnade ensamma. det är ju som alla andra hundar att du måste ju såklart ensamhetsträna dem innan du lämnar dem.
Motions-behov?
Normalt. Kiss- och bajspromenader varje dag. De är små, alltså blir de lätt trötta.
vaaa?? igen! jag vet ingen hund som har så mycket energi som kineserna! nog för att dom 'lskar att ligga å slöa på soffan hela dagen en regning dag - men jag kan lova dig att dom tycker det är desto roligare att springa i skogen dan efter.
mina två är med när jag rider i skogen. då rider jag 1.5 mil i mycket trav och snabb galopp. jag kan lova att jag och hästen är tröttare än vad dom är. sen de dagar jag inte rider så cyklar jag 8 km med dem. det märks inte ens. dom flåsar inte en med tungan. oj vad trött dom blir?? :crazy:

att säga att en liten hund blir trött fort tycke rjag är ett bevis på okunskap!!!

Social mot alla eller enmanshund?
Enmanshund. Blir lätt svartsjuk.
ja det är en familje hund. men åter igen kan jag hänvisa till mina hundar och mina kompisars hundar (som inte är några som helst undantag utan bra representanter för rasen), dom älskar när vi får besök. dom vill inte ens vara med mig och min sambo - dom sitter hellre i knä på våra gäster. dom ÄLSKAR uppmärksamhet!
om det kommer en annan hund och hälsar på som vill gosa med mig så är det inga problem - dom vill bara busa med hunden.

Speciella sjukdomar / skador som lätt drabbar rasen?
Hudsjukdomar florerar bland CC (eller kinesisk nakenhund som de ju faktiskt heter egentligen). Det är mycket som behöver göras för att de inte skall få svamp, brännas av solen, få finnar... Som ovan nämnt är det också vanligt med tandlossning.
svamp är inte så vanligt på de nakna - dom har ju inte så mycket behåring och sockarna är ofta tunna så dom torkar fort. en aken kines behöver aldrig vara fuktig efetrsom dom har så tunn och fin behåring.
brännas av solöen skulle jag inte heller vilja säga att de gör. de som är dåligt pigmenterade och de som är mycket spottade kan behöva smörjas i början av sommaren. men de som har mycket pigment fungerar precis som en mörkhyad människa. som klarar av solen väldigt bra. men det kan hända at man kanse inte ska låta dem ligga i solen allt för länge på våren tills dom fått en fin solbränna.
jag smörjer aldrig mina med solfaktor - dom behöver inte det och har aldrig bränt sig.
sen finnarna slipper man om man ger ett kvalitetsfoder. och det finns föresten ingen annledning att ge sin hund ett dåligt foder. så det är inget problem tycker jag. om man är så snål att man köper foder på ica så kanske man ska fundera över hundköpet. ett kvalitetsfoder är a och o för mig. bara man sköter fodert så fungerar huden som den skall åxå.
det verkar vara självklart att man ger hästar foder som är lämpat åt dem, emn en hund struntar man i vad man ger. varför?? :crazy: dom är ännu känsligare än vad hästar är.
sen tandstatusen är ju som den är. de allra naknaste saknar fler tänder och de hårigare saknar färre. men jag har aldrig sett en hund som är tandlös som många har förmågan att uttrycka sig. tandlossningen är inget som fortgår under livet heller. utan dom föds med ett färre antal tänder, thats it! dom tappar inte tänderna sen! så om dom förds med 4 för lite tänder så kommer dom inte vara tandlös vid 5 års ålder.
sen hur dom lider av det eller ej kan inte vi veta rakt av. men jag vet att alla kineser lever lika bra som alla andra hundar. tuggar vilket torrfoder som helst och tuggar gläderligen på märgben.

Nåt mer ni vill berätta?
Tycker i ärlighetens namn att rasen är ganska ointressant, efter att ha umgåtts så mycket med den som jag gjort. Dessutom har den på senare år blivit helt sönderavlad - psyket är ANNU sämre och dessutom har de blivit helt stört fula.

Jämför den klassiska kinesen:
http://www.absk.fi/images/sessan.jpg

Med den moderna:
http://www.ccclub.se/bilder/maj_07.jpg

Man har avlat bort de stora, oerhört vackra ögonen och gjort hela hunden plattare i ansiktet. Dessutom är den moderna klippningen kräkreflexretande, enligt mig... Nej, tacka vet jag de gamla, sammetsögonbärande nakisarna...

tråkigt att du tycker att de blivit ointressanta! verkligen. jag som tycker att detta är en absolut ljuvligaste rasen som finns. och så vacker! med ett sånt hjärta! :love:

men jag kan inte hålla med om sönderavlad - i vilket syfte menar du då? det enda som framkommit med aveln är PRA, och den håller man på att kartlägga så bra det bara går. och anledningen till att den kommit fram nu är för att man inte "vetat" att den funnits i rasen på det sätt det gör. men nu när man uppmärksammat ny fall (det finns faktiskt bara 7 fall i sverige - jämför det med tex golden och höfter/armbågar - det lär vara betydligt fler) så har man direkt gett avelsförbud för djur som har åkomman och dom som lämnat avkommor med avkomman. så jag hoppas att arbetet går frammåt med avelsåprogrammet och kartläggningen på sjukdomen.

eller menar du sönderavlad i utseende?? det kan jag till visso hålla med om. men inte att den så kallade morderna varianten blivit fulare, utan mer att dom blivit hårigare, STÖRRE!!, börjar bli lite "dragstertyp" som vissa uttrycker det etc etc. men inte att de blivit fulare! det kan ligga lite i det att dom blivit grövre efetrsom dom blivit större. själv gillar jag gracila hundar.

den morderna klippningen??? vad är det för något?? vad jag vet så har kinesen trimmats lika dant väldigt länge. men det ser ju inte ut som dom jättenakna - för dom har ju mindre crest osv. det som är lite tråkigt är att många sparar cresten långt ner över skuldran, det är tvärt om vad rasstandarden säger.
det enda jag skulle vilja ändra med "den morderna klippningen" som du uttrycker det är; sänka sockorna lite och trimma av cresten närmare nacken.

plattare ansikte?? kan du ge en jämförande bild där du ser en kines med plattare ansikte? och då vill jag inte ha en undantagsbild - utan en bild som representerar den nutida rasen.

annars vill jag bara tillägga att det är en underbar ras som passar till allt!! och dom har ett hjärta av guld! bättre ras finns inte.

Försök hitta en valp med 0% inavelsgrad, större uppfödare verkar ha svårare för detta av någon anledning :angel::smirk:

Sedan finns det andra som inte tänker alls när dom avlar och tar "kompisens hane"... som kanske inte är utställda varken tik eller hane.
PRA har upptäckts nyligen i rasen så kolla att båda förräldradjuren är ögonlysta U.A. sedan max 1 år tillbaka.

Finns en bra sida (norsk?) där alla reggade kineser finns med och de flesta med bilder också... Där kan man söka på hundar och få upp hela stamtavlan och se precis hur inavlade eller icke-inavlade dom är...

Jag kan inte säga att jag suttit och granskat varenda uppfödares hundar men det är speciellt ett uppfödarprefix som jag avstår ifrån, dock dessa som tar 9 vinster av 10 på utställningarna...
Men jag är varken utställnings- eller avelsfreak, jag vill mest ha en sällskapshund som kan vara med på allting..

Min hund gillar i alla fall att både springa i solen om man leker med honom eller bara ligga och sola bredvid om man själv solar...
Vi går 1-milaspåret ett par gånger i veckan och då springer han lös så springer han minst det dubbla!

Jag har inte kollat tandstatusen på min hund på ett tag nu men har inte märkt nåt problem. Sist fick vi dra ut 4 tänder som han hade FÖR MYCKET i munnen :crazy:

Men sant som någon sa, nakengenen går hand i hand med tandlossning och tandsaknad MEN jag upplever själv att den trotts allt blivit bättre på senare år även om man aldrig kan komma helt ifrån den.

Det finns ju många andra hundar som är minst lika bra som kinesen och varje ras har sina för och nackdelar.
Man får tänka till vad det är för typ av hund man är ute efter och hur mycket tid man kan avsätta för den...

Min hunds hud blir dålig om jag inte håller honom trimmad, men det tar ju typ 10 min att trimma igenom hela hunden med en bra maskin, inte för jobbigt enligt mig ;)

Den nakna kinesen vill ju även ha kläder på sig på vintern om dom är ute mycket. Min hund fryser lätt om det är blött! Så höstregn och snöslask är det värsta!
Är det torr fin luft, sol och snö så kan han gå ut utan kläder också! Blir ju dock inte för kallt här i 08-trakterna heller...

Senast ändrad:

Jag har en 3 årig puff hane

Temperament?
Väldigt glad och framåt, hoppar gärna upp i knäet på dom som hälsar på. Dock lite för tuff för sitt eget bästa ibland..

Motions-behov?
Kan busa dagarna i ända, lätt följa med på 1 mils skogspromenader och är gärna med en hela dagarna i stallet.
Men trivs även väldigt bra i soffan och kan ligga där en hel dag också.
Han går även bra att cykla med.

Social mot alla eller enmanshund?
Våran är väldigt social, lite rädd när han träffar andra hundar men det skyller jag helt och håller på oss för att han inte är nog miljötränad med andra hundar, men får han lite tid på sig så blir det kanon.

Speciella sjukdomar / skador som lätt drabbar rasen?
Har ärligt inte så jätte stor koll, men våran har någon tand borta här och där, inget som är problem för just honom, men jag har fått höra att det är ett rasproblem.

Nåt mer ni vill berätta?.
Min mor har alltid haft stora hundar och har sagt att hon aldrig skulle kunna tänka sig en liten hund.
Hon har nu ändrat sig och säger hädan efter blir det bara kineser.

Tackar ödmjukast för alla informativa svar! Ju fler som svarat desto lättare är det ju att ringa in vad som verkar vara allmänt och vad som är mer subjektivt. Nu hoppas jag bara att jag en dag har ekonomin, är tillräckligt påläst och har planerat mitt liv så att jag vågar köpa en valp. Och när den dagen kommer gäller det ju att hitta RÄTT valp också...

Här har du en vovve som är reggad mahogny (dock lite vinterblek):
Totti

och här har du två olika som är som är reggade som blå:
Utställning
Nicke

(bilderna är privata och alltså © copyright på)

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Detta året ska familjen utökas med en hund. Har tidigare haft Cocker men pga lite tråkigheter inom rasen funderar jag nu på lite andra...
2
Svar
36
· Visningar
5 270
Senast: Qelina
·
Hundhälsa Vi håller på att leta en valp, och har fastnat för Chinese crested. Har tittat runt lite och träffat på ett par valpar som känns mycket...
Svar
17
· Visningar
4 659
Senast: skuggi
·
  • Låst
Hundavel & Ras Chansar och skriver in detta här och ser vilken respons jag får (misstänker dock att tråden inte ens får vara kvar men tänkte prova)...
2
Svar
29
· Visningar
5 855
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Inte så vetenskapligt kanske, men nog så kul :P Man får väl ta det med en nypa salt! VÄDUREN 21 mars-20 april = impulsiv...
2
Svar
34
· Visningar
3 009
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar