chinese crested dog

Sv: chinese crested dog

Vet inte så mkt om dem, mer än att de är lite pyssel med att "klä" på hunden inför vinterpromenaderna.

Smörja in torr hud under vinterhalvåret och solskyddskräm under sommarhalvåret. Men jag har ingen erfarenhet av dem, utan de är två grannar jag vet som pysslar med detta insmörjande hela tiden. Om det är hundarna det är fel på eller om det är en vanlig "åtgärd" vet jag inte.

Hade även en sådan på valpkurs i vintras, men kan säga att den fick inte ut något av det då den fick sitta innanför mattes dunjacka under hela kursen. :smirk: Men matte fick ju tid att lyssna desto mer. :D

jag är "faster" till en :p ...och snart en till! Hehe jag tror inte de är djur, de är varelser av ngn sort som jag inte har listat ut än. En korsning mellan: fladdermus, bäbis, hund, katt, vårtsvin, rabiessmittad råtta, gammal gubbe. Kommer inte på ngt mer just nu.
Väldigt söta och goa, och intelligenta! "Min" är snart 1 år och kan redan mer än vad de flesta kan på en hel livstid (skryyyyyyyyt :angel: ): sitt, ligg, tass, slicka sin nos, gå på bakben (ser fruktansvärt kul ut, han är lika stadig på fyra som två ben), dansa, sitta (husse går bort flera meter) få kommando att ligga och sen sitta igen och sen på "hit" komma och sätta sig bredvid husses vänstra ben, kan sätta honom på en stol och han hoppar inte ner förrän man säger "ok" hur livat det än är i rummet osv osv Det är helt enkelt en mycket smart ras.

Det beror mycket på vilken färg de har om de är känsliga mot sol osv. Mörka behöver inte smörjas speciellt mycket. Men oftast upplever man inte smörjandet som ngn direkt nackdel då de flesta gärna pysslar med dem ändå. Angående kylan så klarar de sig rätt så bra så länge de får röra på sig och slipper pulsa snö. Isig vind är inte heller populärt , men det löser man med plagg.

Senast ändrad av en moderator:

Jag har 2 stycken nakenfisar, olika både till utseende och sätt,
en Chinese Crested är de mest personliga hundar jag träffat.

"Spike" är en supernaken kille på 8 månader, lite blyg och otroligt lättlärd, sitt, ligg, dansa, vinka
n50.gif
, gå på bakbenen är något som han är jätteduktig på.
supertrtt.jpg

"Conny" är vårat nya tillskott i familjen, (1 år och 2 månader) även han räknas till den nakna varianten, men har en crest och behåring som måste skötas om, klippas och rakas. Till temperamentet är han bland det gladaste och clownigaste
n42.gif
. Älskar allt och alla.
Conny6.jpg

Angående smörjningen så använder jag inte någon solkräm på mina då de har en mörk färg men ju ljusare ju känsligare hy.
Mjukgörande kräm använder jag då de lätt blir torra.
Angående kläder är det väldigt individuellt, Conny fryser lättare än Spike. Och jag ser inget hinder med att klä på dem det går på ett ögonblick då de är så vana.
u188.gif

Kan prata hur mycket som helst om denna underbara ras, men lämnar adressen till rassidan samt ett forum som bara handlar om Chinese cresteds.
http://www.ccclub.se/
http://chinesecrested.no-ip.com/index.php

En bild på båda för att se hur olika de är. Och ändå samma ras.
snyggisar.jpg

Macke skrev:
En bild på båda för att se hur olika de är. Och ändå samma ras.
snyggisar.jpg

Hjälp! Man kan knappt se attt de är samma ras :p

Du får hålla Spike inlåst annars kanske han får en enkelbiljett till Göteborg :angel: (*ironi*)

Skulle bara skriva detta... :D

Åh tack för svaren :bow:

Det blir nog en liten naken kines till sommaren för min del :love:

Vi har en.. skaffade våran första för lite mer än 1 månad sen. Och voi letar nu en till.

Här har du bild på våran lilla "Böna"..Men socker söt i alla fall *le*

Bild_002.jpg
Inte så nyrakad kanske.. *le*

bonanko.jpg

Kika gärna in på hennes hemsida

Ferrari skrev:
Hjälp! Man kan knappt se attt de är samma ras :p

Du får hålla Spike inlåst annars kanske han får en enkelbiljett till Göteborg :angel: (*ironi*)

Skulle bara skriva detta... :D

Ja han är speciell lille Spike, har lite "konstiga" sovstilar oxå:
nallemys4.jpg

nerkrypen.jpg

soverifnstret.jpg

Och här är vi ute och tränar i joggingdressen:
vrbild2.bmp

En fråga!

Om en naken kines är "lite hårig", vad är det för "fel" då?
Om den är lite för hårig på kroppen?
Är det glesa hårstrån över hela kroppen eller små tussar med hår eller?

Alltså hår där den egentligen ska vara naken...

Jag blir verkligen ledsen när jag ser dessa hundar. Min systers granntant köpte en sådan hund till sin förståndshandikappade dotter. Hunden finns inte mer för tanten fick för sig att den "var ett psykfall". Enligt min syster var den bara understimulerad och lite bortskämd. Tanten avlivade iaf hunden, trots att veterinären föreslog omplacering :cry: . Den var bara 1-2 år. Min syrra misstänker att det var pengarna tanten var ute efter :mad:

Sv: En fråga!

Seabaz skrev:
Om en naken kines är "lite hårig", vad är det för "fel" då?
Om den är lite för hårig på kroppen?
Är det glesa hårstrån över hela kroppen eller små tussar med hår eller?

Alltså hår där den egentligen ska vara naken...
Det kan vara allt från några fjun till ett litet "hårmonster".
Spike är riktigt, riktigt naken medans Conny har hår på ryggen som behöver rakas, en gång i veckan. Annars ser han ut som en blandning mellan Puff och naken.
Båda mina hundar är extremiteter åt båda hållen.
Spike för lite "crest" och Conny är av den överbehårade sorten,
men vid en utställning så föredrar många domare den håriga varianten vilket har lett till att man kommit lite på villovägar gällande den hårlösa.
Conny ska säkert kunna ta en del poäng men Spike brister pga sin äkta nakenhet.
Rätt eller fel fråga domarna.
Får se hur det går i ringen till sommaren, ska bli roligt att ställa dem mot varandra.

Citat från rasstandarden:
Hos den hårlösa skall den typiska huvudtofsen ("crest") helst börja vid stopet och smalna av mot nacken. En lång och ymnig huvudtofs är att föredra, men en gles kan accepteras.
Hos den hårlösa får inga större hårförsedda fläckar förekomma någonstans på kroppen.

En bild på en Powder Puff
http://www.hunde.com/img/img197000.jpg

Jag har också en nakenfis hemma :love:

050325-liggaisolen2.jpg

050318-nikita.jpg

Nikita som liiiten valp

050126-rattan.jpg

050126-bus.jpg

050124-nikitaisoffan.jpg

050124-bitboll.jpg

Är det inte så att tandanlag för hunden får stryka med på bekostnad av nakenheten??? Jag tycker det är hemskt att avla fram såna hundar...även om dom är söta .....

Jag tycker vi ska köpa en, döpa den till Naken-Janne och ge den till Snuffsan :idea:

nakenhundar har funnits sedan urminnes tider, det är inte något nytt framavlat. att fortsätta avla på nakna hundar är väl inte någon katastrof? och när det gäller tänder så lider inte hunden av att ha en eller ett par tänder för lite (jag saknar själv en och mamma saknar fyra. inget som märks alls). då är det 100 ggr värre med riktigt trubbnosiga raser där näsan nästan försvinner in i ansiktet. senaste hundsport hade en gammal teckning av hur en bulldogg skulle se ut och under stod det något i stil med "precis såhär ska de se ut än idag". visst, men med nostryffeln ett par tre cm närmare ögonen...

Det är OCKSÅ hemskt....jag tycker ändå inte att det är fair att avla en naken hund...vilket det är gammalt eller inte...vad gör man om det är minus 15 i 10 dar på sträcken t ex??? Det är mycket som inte är normalt i renrasaveln.....

Nu vill jag inte göra mig osams med nakenägarna..för visst är dom söta och visst överlever dom, men allt annat då?? typ......

Men vart ska gränsen gå? En eller två saknade tänder kan bli fler...
Och bara för en ras har det värre, så säger inte det att någon kan ha det bara lite bättre och acceptera det.
Visst är de söta, jag känner en som har en sån. Men som Martha säger, det är inte roligt för hundarna om det blir en riktigt kall vinter..

På andra raser får du en 2:a eller 3:a på en utställning, eftersom det är ett fel med tandfel och inte ska avlas på. Men på nakenhundarna ser man mellan fingrarna..

de behöver ju faktiskt inte ha full tanduppsättning för att kunna klara sig. en tand mer eller mindre orsakar inte obehag eller smärta. och jag tror att även uppfödare av nakenhundar börjar bli mer noggranna om utseendet påverkas av för lite tänder (vilket det ju gör om det inte finns några tänder i underkäken). blir det en riktigt kall vinter får man klä på dom. samma sak gäller riktigt korthåriga hundar. kanske är det lite i överkant att ha en nakenhund om man bor i norrland, men eftersom de funkar i varmare klimat så behöver inte rasen utrotas av den anledningen (att den saknar päls).

det jag vill ha fram att av alla osunda raser som finns så är det knappast i nakenhundsänden man ska börja rensa.

martha; det är inte ett RENrasproblem med osunda raser, korsar du en mops med en bulldogg får du en blandras med trubbnäsa och förutsättningar för hudproblem.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
1
· Visningar
865
Senast: Haruka
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 972
Senast: Sel
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
883
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka