chinese crested dog

Sv: chinese crested dog

cillamuffins skrev:
de behöver ju faktiskt inte ha full tanduppsättning för att kunna klara sig. en tand mer eller mindre orsakar inte obehag eller smärta. och jag tror att även uppfödare av nakenhundar börjar bli mer noggranna om utseendet påverkas av för lite tänder (vilket det ju gör om det inte finns några tänder i underkäken).
Stämmer bra med tänderna, uppfödarna har god koll på det.
Och våran Spike som är så naken har precis fått sina nya tänder och alla finns där.
Conny saknar en.
När det gäller kläder är det olika från individ till individ.
Här är det Conny (den håriga) som är fryskycklingen.
n60.gif

Att ha hundarna i Norrland är inga problem, efter de jag pratat med som har dem där.
Upplever att denna snålblåsten vi har här nere i södern är värre.
Vi har en annan sorts kyla.....

Ja jag har inte fattat det riktigt än ;) :)

Nu är det i princip klart! Han kommer flytta hem till mig :love:

Nä, de kanske inte behöver ha full tanduppsättning för att klara sig. Men jag skrev vart ska man dra gränsen.. Förr eller senare kanske det fattas mer tänder än en. Och uppfödarna avlar på hundar som det fattas tänder på.

Kläder på, ja det är bra. Men de huttrar som tokar ändå. Har sett en i vinter som gått kurs, den hunden har bara tyckt det varit pest och pina fast den haft kläder på.

Om uppfödarna hade så god koll på tänderna skulle det inte födas några med tandfel. Iallafall inte avlas på dessa.

Grana skrev:
På andra raser får du en 2:a eller 3:a på en utställning, eftersom det är ett fel med tandfel och inte ska avlas på. Men på nakenhundarna ser man mellan fingrarna..

Det är ju en sanning med modifikation! Vi har en borzoitik som saknar en tand, något som inte är ovanligt i rasen. Och hon har tagit ett antal CK. På senaste utställningen fick hon sin första 2:a, vilket dock inte hade med tandbortfallet att göra. Det finns garanterat en och annan utställningschampion som saknar tänder (i flera raser!).

Vår gamla komondortik ställdes bara ut en gång och då fick hon en 3:a för att hon saknade SEX premolarer. Vi brydde oss efter detta inte om att ställa ut henne, men fick veta att tandbortfall var mycket vanligt inom rasen och rekommenderade att visa henne för ungerska domare eftersom de vanligen struntade i det. Vi pratade på en utställning till ägaren till en championhane som saknade fyra tänder.

Och vår komondor levde i nio år och konsumerade alla sorters ben med en anmärkningsvärd fart, trots att det alltså var ganska glest i käften :D .

Jag undrar ibland om inte detta med tandbortfall har att göra med att tamhundar faktiskt inte längre BEHÖVER alla tänder, men jag vet inte.

Men - att det ses genom fingrarna med tandbortfall gäller definitivt inte endast nakenhundar.

Indy

Nämen va praktiskt...då kan vi ju börja avla hundar UTAN tänder :idea: så slipper vi bitskador också..... :angel:

Jag vet faktiskt inte, jag är inte allergisk... Skulle vara kul att veta hur hundarna hårar OM dom gör det överhuvudtaget. dom har ju fortfarande päls på höve, ben o svans.. hmm

Seabaz skrev:
Jag vet faktiskt inte, jag är inte allergisk... Skulle vara kul att veta hur hundarna hårar OM dom gör det överhuvudtaget. dom har ju fortfarande päls på höve, ben o svans.. hmm
Kinesen hårar inte som andra hundar (fäller inte),
t254.gif
varken den nakna varianten eller puffen och anses som en allergihund.
Med risk för att få på huvudet
s19.gif
i även detta ämnet så badas
a1169.gif
även kinesen ca 1 ggr/ veckan.
Men...... det finns otaliga sorters allergier, är man allergisk mot hundens urin eller saliv spelar pälslaget ingen roll.
Är man allergisk är det bästa att leta upp en uppfödare eller någon som har kines för att känna hur just du reagerar.
Gå gärna in och registrera dig på forumssidan
r45.gif
jag länkade, där kan du få massor av tips och råd.
/Linda

Ja, det var verkligen illa. Men jag menade raser där man inte ser mellan fingrarna med tandfel, men tydligen gör man det med de raserna som har de felen, och det tycker jag är rent för jävligt.
Och ännu jävligare är det att folk uppmuntrar till "fusk" för att få en champion, för de vet att vissa domare struntar i tandfel, de domarna borde bli anmälda anser jag :mad:
Antar att de sen avlar på sina "fina" champions och säger till valpköparna att det gör inget med tandbortfall, för det är så i den här rasen :mad:

Är nu inte dig jag blir arg på :)

Lite om kinesens genetik, nu är jag ingen expert på detta då det är ganska invecklat. Det kan uppfödarna bättre.
Chinese Crested Club har en egen uppfödarutbildning där man bla ska svara på en massa frågor ang. detta för att bli godkänd.

Naken och Puff är samma ras men har olika gener.
Puffen har 2 Puffgener och den nakna 1 Puffgen och en nakengen.
(innebär inte att man inte kan avla naket-naket men i flera led blir det inga valpar.)
Nakengenen medför hårförlusten samt sämre tandanlag.

För uppfödarna har tandanlagen en betydande roll idag, tänderna har idag blivit mycket bättre än för några år sedan, men för att det riktigt ska bli bra tar många år.

På Puffen är det inte tillåtet med tandförluster, de står i rasstandarden (gäller båda):
"Käkarna skall vara starka med komplett och regelbundet saxbett."

Lite historia:
Redan under Han-Dynastin 200 f Kr - 200 e Kr hade Mandarinerna uppfödning av hårlösa hundar. Bland Aztekerna tillbads de hårlösa hundarna då de ansågs ha magisk och helande kraft på astmatiska och reumatiska sjukdomar.

Chinese Crested är alltså en mycket gammal ras och inte ett resultat av moderna tiders avel.

/ Linda

martha skrev:
Det är OCKSÅ hemskt....jag tycker ändå inte att det är fair att avla en naken hund...vilket det är gammalt eller inte...vad gör man om det är minus 15 i 10 dar på sträcken t ex??? Det är mycket som inte är normalt i renrasaveln.....

Nu vill jag inte göra mig osams med nakenägarna..för visst är dom söta och visst överlever dom, men allt annat då?? typ......

Kan vi inte bara sluta avla på alla hundraser isof för det är ju något fel på varje ras... eller inte fel men onaturlighet...

:love: Gud så vacker! din med mycket hår va ju helt sanslöst fin!
Vad kostar en sån där? *ha begär*

Reykur skrev:
:love: Gud så vacker! din med mycket hår va ju helt sanslöst fin!
Vad kostar en sån där? *ha begär*
Kostnaden är beroende av vad du vill ha men brukar ligga mellan
8000-14000.
De nakna är dyrare än Puffarna och en tik brukar ligga högre än hane.
Allt beror på tillgång och efterfrågan, just nu kan det kännas som "kinesen" är lite av en modefluga.
Därför ska man vara uppmärksam med från vilken uppfödare man köper, kolla gärna på ccc hemsida där finns uppfödare som har gått ccc uppfödarutbildning.
/ Linda

*lånar knapp*

I en tråd för inte så länge sen fanns en länk till en korsning chinese crested/bulldog tror jag det var. Jag kan inte hitta den igen, nån som vet? Hysteriskt rolig hund!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag hade tänkt starta en tråd för oss med chinese crested för längesen men tvekade lite om det är någon idé eller om det blir en helt...
Svar
1
· Visningar
865
Senast: Haruka
·
Övr. Hund Här kommer en jätte dum fråga från en extrem hypokondriker :’( Min granne har skaffat sig en valp som är sjövild, den är ett resultat...
2
Svar
20
· Visningar
1 972
Senast: Sel
·
Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
883
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Jag är ganska ny på det här med aktiveringsleksaker, men funderar på att införskaffa några stycken lite "bättre". Hur vet jag vilka som...
Svar
9
· Visningar
787
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka