chinchilla

Nominous

Trådstartare
nån som har nån sån här??

jag e ju allergisk mot tamråttorna så jag fick göra mig av med dem för ett år sen. men jag saknar gnagarna så förbaskat mycket, så jag funderar på att ge mig på chinchillor istället. vad tror ni om de??

jag har fått tag i en hona med bur som är 150cm hög för 20kr. de ni :D hon är 3 år bara. men jag funderar på att om jag tar henne så ska jag skaffa en hane till henne. går det bra att para ihop dem fast hon är 3 år gammal - eller blir det bråk? det lär ju bli ungar, är det svårt att bli av med dem? jag vill ju inte att hon ska vara ensam och en hona har jag hört attd e inte går att ha med en annan hona om det inte är dotter och mor. så det måste ju vara en hane. köper djuraffärerna eller kan man skänka dem till dom?

om det är nåt man behöver tänka på så får ni gärna skriva det.

Sv: chinchilla

Du kan inte ha en kastrerad hane..? Så behöver det inte bli några ungar.

Det är väl inte så vanligt med chillor i djuraffärer? Tycker inte att dom passar där heller...

Håller med Nagelacksberoende om att det kanske vore smartare att köpa en kastrerad hane så du slipper ungar.
Det finns många omplaceringschillor, men har jag förstått allt rätt så behöver inte chillor nödvändigtvis ha sällskap. Dessutom ska de vara rätt kräsna med vem de ska bo ihop med. (Det här är inget jag är säker på, utan har bara läst det)

I en lokal djuraffär så har de chinchillor med jämna mellanrum, men jag tycker att det borde vara en stökig miljö för de att vistas i, det gäller de flesta sällskapsdjur egentligen.
De köper i alla fall in från uppfödare och folk som fått kullar på sina chillor utan att veta hur de ska bli av med dem.

Vill du avla så bör du läsa på om chinchilla-avel innan du parar honan. Det bör inte vara speciellt svårt att bli av med ungarna då det verkar vara ett sällskapsdjur som blir mer och mer populärt, men en fördel är ju att ha köpare åt de i tid.
(De ska gå med mamman i 6 månader för övrigt.)

Hoppas det går bra med chillandet. :D

Skaffa en kastrerad hane. Om du köper en okastrerad och vill kastrera själv, se till att en veterinär med kunskap om chinchillor gör det. Skaffa inte en fertil hane om du inte är 100% på att kunna behålla ungarna alt. att båda djuren har bra stam och utställningsmeriter. Det kan trots den ökande populariteten vara relativt svårt att bli av med ostammade djur och det finns alldeles för många "hemmabyggen" med diverse defekter, som ingen vill ha alt. fortsätter ta nya genetiskt dåliga ungar på. Ska man avla ska det vara på friska och bedömda djur.

Chillor i djuraffärer är i min mening big no no:s, har aldrig sett en butik där man kunnat ge djuren tillräckligt stora burar och framför allt lugn och ro. Två av mina är förvisso köpta via just zoobutiker, men där födde en av de anställda upp dem i hemmets lugna vrå, efter just meriterade föräldrar, och det är tyvärr inte speciellt vanligt.

Att sätta ihop henne med en hona är nog mer eller mindre omöjligt och inget jag skulle försöka med.
Jag vet inte hur det är med krav på artfränder till chinchillor, men jag tycker inte man ska hålla så pass sociala och sällskapliga djur en och en om man inte har möjlighet att lägga ner fler timmar på dem varje dag.

Senast ändrad:

tack för svar alla!!

nä det absolut bästa hade ju vart en kastrerad hane! absolut. men jag pratade med djursjukhuset och de säger att jag måste åka till stockholm å kastrera och att de kostar typ 8000. :eek: dom har en speciellt sövningsmasik so man måste ha till chillor tydligen..

och jag vill ju inte avla egentligen. bara ha sällskap till henne. och det verkar "omöjligt" att få tag på ett kastrat. :(

och de flesta tycker att man inte ska ha dem ensamma om man inte spenderar flera timmar om dan med dem efetrsom de är "flockdjur". lever väl med sina döttrar och sin partner. som violator sa..

usch vad mycket de blir att tänka på. hur hade ni löst det?

8000 låter ju inte klokt :eek: Har du inga andra djursjukhus i närheten som också söver med mask?
Senast jag kastrerade en hane (höstas) gick det på 2000, och det var med mask.

8000 låter ju inte klokt :eek: Har du inga andra djursjukhus i närheten som också söver med mask?
Senast jag kastrerade en hane (höstas) gick det på 2000, och det var med mask.

haha ja de sa jag med...
jag vet inte. de här sa att sthlm va enda alternativet. men de kanske får provision därifrån :D
dom skulle tydligen ha en speciell maskin som inte fanns nån annan stans i närheten. och dalarna borde ju räknas som närmare än sthlm. är det chilla du kastrerat??

Japp, det är en chilla. Har kastrerat tre stycken (1, 2 och 5 år gamla) de senaste åren, här i Falun, och det har inte varit komplikationer kring någon av dem. :)

jahaa.. men då kanske de är mer aktuellt att åka till falun då :D

vad tycker du om att ha chillor?? givetvis måste du ju tycka om det efetrsom du har dem men lite opartiskt tänkte jag :rofl:

Haha, ja, jag kan ju inte säga så mycket annat än att det är underbara djur, väldigt personliga, trevliga och helt underbara att gosa med (när de själva vill). Luktar inte och kräver ingen avancerad omvårdnad, och så är det ju ett stort plus att många allergiker tål dem.

Det mest obekväma skulle väl vara storleken på buren, har man en begränsad boyta kan det kännas som om den tar upp enormt mycket plats. Och är man väldigt lättväckt är det nog ingen bra idé att ha dem i sovrummet... de är ju nattdjur, och att vända deras dygnsrytm är inte heller någon garanti på att det inte kan låta som ett världskrig efter läggdags. :D

Den enda övriga risken är nog att man kan bli lite för fäst vid chillor i allmänhet. :angel: Från början hade jag två, och sa till både föräldrar och mig själv att det minsann skulle räcka med dem. Idag sitter det sex stycken pälsbollar här hemma och ytterligare två är på ingång. :D

:banana::banana: i morgon bitti anländer hon!! ska bli spännande!!

MEN jag behöver hjälp med namn!! nu heter hon snuttan :D jag vill ha ett fräckt namn. nån som har nån idé?? :bump:

Radon, vad roligt med den nya familjemedlemmen! :)

Mina två chinchillor hette Bubblan och Tosca! Chinchillor är alldeles underbara djur som kan bli riktigt tama om du pysslar och kelar mycket med dom. Mina fick skutta runt fritt i rummet varje kväll och satt ofta och tittade nyfiket på vad jag gjorde för något. Supersöta!!
Tänk på att de kan bli väldigt gamla också, Bubblan blev ca 15 år då jag tyvärr var tvungen att ta bort henne på grund av tandfel, annars hade hon nog fortfarande levt än idag tror jag, hon var en mycket seg och go' liten dam!

Tänk på att de är ganska ömtåliga kroppsligt. Nu vet jag inte om du har småbarn i närheten, men det är inte alls bra att greppa dom över revbenen för dessa kan lätt gå av vid för hårt handhavande. Blir dom riktigt tama så kommer dom gärna upp till din famn själva, men ett bra tips är annars ett stadigt grepp om svansen när du håller dom i famnen!

Låt dom inte stå i drag (fast det ska man ju inte låta något litet djur göra iofs) och håll koll på elsladdarna hemma. Oftast så biter dom inte av sladdarna helt, men man kan ju ändå vidta åtgärder för att förhindra olyckor.
Håller med Violator om nackdelen med storleken på buren, men så är det ju om dom ska må bra. Personligen tycker jag att dom pluttade ganska mycket lite överallt, och så är deras hårstrån otroligt tunna (ca 70 st i EN hårsäck), så dessa kan fastna lite här och var. För min del blev det ganska mycket städning för att hålla det riktigt rent. Sandbad brukar fungera superbra för att de ska kunna hålla pälsen i trim!

8000 för en kastration av en chinchillahane tycker jag låter helt ovettigt, t.ex. en kastration av en medelstor hundtik kostar i runda slängor i Stockholm runt 5000 kr. Ring och hör efter i Falun först, det priset låter vettigare! :)

Lycka till, ni kommer nog få jätteroligt tillsammans! :)

Ett litet PS- Tyvärr finns ingen försäkring som täcker för en sk. normalkastration eftersom detta anses vara en förebyggande åtgärd. (Om du däremot skulle behöva kastrera ditt djur för att den lider av någon sjukdom som kräver kastrering osv så är det en helt annan sak, då är oftast inte diagnosen kastration och operationen räknas då inte heller som en sådan i försäkringssynpunkt).

ne de var det jag tog för givet!

men jag tror jag har kommit på en lösning som för mig är den bästa! :idea: jag ska försöka få tag på nån här där jag bor som har en hane som jag kanske kan låna och para henne med och sen behålla en dotter så slipper hon vara ensam. vad tror ni om det? då får jag ju inte kull på kull utan då blir det max en unge som jag behöver "bli av med" och hon får sällskap. en dotter borde ju vara det bästa.

MEEEN namn tack! :D

Baltazar, Sylvester och Ferdinand var mina namn innan Bubblan visade sig vara en hona. Fast dom är ju inte så coola kanske...
Jag var ju bara drygt 10-12 år när jag fick min första.

var tvungen att ringa till djursjukhuset och höra idag för jag har ju haft tid för kastrering av min chilla men den blev aldrig av för jag var sjuk, och den uppfattningen jag fick var att de helst inte gjorde det utan hellre skickade vidare till roslagstull, men att det i slutändan var upp till ägaren och att de informerade om riskerna.
och den prisupgiften jag fick av tjejen jag pratade med var 750 för en hane, tror inte att de kastrerar honor för de verkade kinkigt nog med hanar, men som sagt hon sa att de gjorde det om ägaren insisterade på det!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 349
Senast: Juli0a
·
Övr. Djur Hejsan alla! Min lillasyster ska skaffa en dvärghamster. Men har läst att de eventuellt vill bo två. Stämmer det? Och om det stämmer vad...
Svar
9
· Visningar
1 511
Senast: Dopy
·
  • Artikel Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
2 069
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix