Chinchilla!

I

Isis

Någon som har chinchilla här?
Behöver prata chilla med folk för jag kanske ska få hem en men kan inte mycket alls om dom. :o
Nån som vet hur dom är mot andra djur? typ råttor?

Åh haha. Här hemma finns inga cigg så. :)

har hört att de gillar att gnaga och tugga på det mesta. :eek: Som om det inte räcker med råttorna....

Ok :)

Hmm, undrar just om det bara är mina råttor som är någorlunda snälla och skippar tuggande utanför buren :angel:

Kan du inte berätta lite som tex vad du ger dom för mat och hur svårt det är att få chinchilla tam. Den chillan jag ska titta på ikväll biter folk han inte känner... :crazy:

Jag har faktiskt haft flera som aldrig gnagt på något. Men några av omplaceringsgubbarna har dille på att gnaga på allt. Känns hopplöst :(

vi har bara en för tillfället. Hon får chinchillapellets och hö att äta. Som godis får hon knäckebröd och en och annan nöt :d

Den här vi har nu är inte speciellt tam men så var hon ganska gammal vid inköpet. Man kan klappa henne när hon vill.

De är mycket nyfikna djur och kommer skuttandes, upp på en och överallt :love: (men de gnager på precis allt och överallt)

Hanen vi hade tidigare hade min sambo haft sen den var liten och den var väldigt tam och kelig, så jag antar att det är som med andra djur att det beror på hur man hanterar dem och på deras personlighet. Hanen vi hade bet också personer som han inte kände...

Vi har katter och det fungerar bra, men vi brukar inte låta chillan och katterna vara lösa tillsammans ensamma.

Har haft chinchilla, otroligt socilala krabater, iaf min varje gång man kom in i rummet där han var hoppade han upp till öppningen på buren för att bli kelad me:love:

Ok, har ju läst att man måste vara väldigt noga med kosten så att de inte får diarré. En annan sak jag fick lära mig igår var att man måste hålla den i svansen och inte runt ryggen som man lyfter upp en råtta. Gjorde man de kunde den släppa sin päls i självförsvar. :o Verkar vara känsliga djur?
Fick iaf hålla i lilla Totte igår och han nafsade mig lite men inte så hårt. Fick se när han skuttade på golvet och då gick det inte alls att få ta i honom. Så fort man sträckte fram handen så for han iväg :p Men han var ju bara 3 år så tid finns ju till att få honom tam.

Aj de måste vara jobbigt. De hängmattor jag har har jag haft i fyra år så de håller. Vissa är lite kantslitna men de går fortfarande att ligga i :)

Åh så gulligt :bump: Lilla Totte som jag tittade på igår fick man hålla ett ordentligt tag i svansen för annars drog han. Men känns skönt att höra att de är sociala utav sig för då borde det ju bli bättre om han får lära känna mig ordentligt.

Maten är väldigt viktig! Hö är basen och så ska de ha speciella chinchillapellets, de blir sjuka av vanlig gnagarmat för de är inte byggda för att äta så fet mat. De kommer ju ursprungligen från anderna. Kvistar från fruktträd är bra att gnaga på.

jodå de släpper en himla massa päls när de blir stressade, och om de känner sig hotade kan de ställa sig på bakbenen och pissa på en. ;)

Prova att sitta på golvet, helt stilla med en godbit så ska du se att han snart nyfiket kommer skuttandes, för de är ruskigt nyfikna av sig.

Tamheten befäster man ju lättast när de är unga men det är inte omöjligt att få dem tama senare i livet heller, men de flesta chillor är inte så keliga av sig.

De lever ju länge, 15-20 år så om man får sin chilla riktigt tam så är det ju en jättehärlig kompis! :love:

Så det är speciella chinchillapellets? trodde de var samma pellets som kaniner käkar. Tur att du sa det så jag vet vad jag ska fråga efter...
Ohh vad spännande det här ska bli. Hoppas att råttorna kommer gilla honom lika mycket som jag. :love:

Men är det verkligen bra att hålla dom så hårt i svansen?

Det beror väl på hur hur du håller :p
ett ganska bra grepp är om du håller ena handen under dess bakdel och håller din tumme på den handen över svansroten och sen håller den andra handen vid framdelen. (Dålig på att förklara :p )

De behöver sandbada varje dag, för att hålla sig fräscha. Och de är ju nattaktiva djur så att ha dem i sovrummet är inte att rekomendera. Det är viktigt att de får lugn och ro på dagen när de ska sova.

Lyx! :eek: Mina tuggar av fästena efter 10 minuter ibland :p Det är ett mirakel att en av de fortfarande går att ligga i, totalt söndertuggad men den får duga sålänge den inte brakar... Fundera starkt på att sätta in tygtunnel Diva vann på utställningen till hooded-pojkarna, Diva tuggar ändå bara sönder. Men det vete sjutton, vet att de inte bryr sig men känns ändå lite taskigt att ge hennes pris till någon annan :p

Som det redan sagts så är bra anpassat foder jätteviktigt. Den vanligaste dödsorskaen för chillor är just magproblem av olika slag.
Chilla-pellets i olika prisklasser finns att köpa i zoo-affären, undvik de pelletsblandningar som innehåller 'godis' (frön, nötter, bananbitar etc.) deras fetthalt är alldeles för hög.

Jag har haft två st och det bet på ALLT! De lyckades t.o.m. gnaga sönder röret till vattenflaskan. Så det vara bara ställa in en skål i stället, med resultatet att den blev full med skit/burmaterial 180 ggr om dan! :crazy: Den ena köpte jag i en djuraffär när hon var liten och den andra från en privatperson när hon var vuxen, hon var även uppvuxen hos privatperson och de märktes- hon var mycket mer tillgiven, kelen och lugnare.

Ja ägaren till den chilla jag ska få råder mig till att inte ha vattenflaska. De håller tydligen inte mer än 4 timmar för han gnager sönder dom med en gång.
Tror den här chillan är från zoo med... :eek:

Jisses, vad ger jag mig in på, haha :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 977
Skola & Jobb Någon som har utbildat sig till djurvårdare/djurskötare (eller jobbar med djur på andra sätt) och vill berätta vad ni jobbar med, om ni...
Svar
6
· Visningar
641
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
1 745

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka