Chia frön till häst med sommareksem. Någon som testat?

Polle

Trådstartare
Som rubriken säger, någon som testat chia frön till häst med sommareksem?
Hjälpte det? Fick du något positivt resultat alls? Eller är det bara ännu ett försäljningsknep?

Sv: Chia frön till häst med sommareksem. Någon som testat?

Det här låter som något nytt i mängden, det är få tillskott som faktiskt lindrar symptom på eksem. Har levt med eksemhäst i nästan 20 år tid och gått på det mesta i princip då hoppet är det man lever på.

Det jag vet fungerar, och som har dokumenterade studier är omega fetter. I vårt fall gav vi linfröolja, genom det fick vår häst tydligt förbättrad symptombild och gick sedan ute dygnet runt på sommaren täckad.

För det är A och O för en eksemhäst att de täckas, gör man inte det så spelar det i princip ingen roll vad man ger för symptom kvarstår då man inte skyddat hästen mot det den verkligen reagerar på och det är bitande insekter.

Fast hur är förhållandet med omega-6?
Fel förhållande kan skapa en inflammatorisk reaktion istället för att mildra den.

Kan inget om chiafrön, men en hel del om eksem. Precis som Boj säger går det inte bota, bara lindra.
Kanske är chiafrön ett sätt att tillföra lite essentiella fettsyror och ger samma effekt som linfröolja. Jag håller mej nog till oljan ändå, behövs så lite och har dokumenterad effekt.

Chiafrön innehåller en del omega-3 fettsyror (ca. 17%) och dessa fettsyror är inflammationshämmande och hjälper därför ofta hästar med eksemproblem. Förhållandet omega-3:omega-6 är ca. 3:1 i chiafrön.
Det finns vetenskapliga studier med linfrö som också innehåller omega-3 fettsyror som visar på en positiv effekt. Problemet är att man måste ge rätt stora mängder för att erhålla en påtaglig förbättring. Om jag minns rätt gav man mellan ½ och 1 pound (227 - 455 g) linfrö till hästarna i den studie jag läste. Linfrö innehåller ca. 22% omega-3 så man skulle behöva ge mellan 300 - 600 g chiafrön per dag för att få någon påtaglig effekt.
Ett bättre alternativ är att ge kallpressad linfröolja som innehåller ca. 60% omega-3 fettsyror.
Ett annat tillskott som också har visat sig ha positiv effekt mot sommareksem är kondroitinsulfat som hämmar frisättning av histamin. Spirulina har en liknande effekt.
Vad som också är viktigt men som många tyvärr glömmer bort är den positiva effekten av en balanserad foderstat. Se till så att hästens magnesium- och E-vitaminbehov är täckta och att mikromineralerna är i balans.
Sen får man naturligtvis komplettera med att täcka hästen vid behov och/eller använda utvändiga smöljmedel. Vissa oljor brukar ha rätt god effekt.

Hur ska förhållandet vara för att det ska vara "rätt" till hästar? Och hur mycket ska dom få i sig per dag av omega-3 och omega-6 för att det ska ha någon effekt?

@spaderÄss
Lika bra som alltid :bow:

Spirulina kanske kan vara värt att prova på en häst med svåra eksem? Aldrig hört om innan. Kanske ska prova på mig själv också för den delen

Chiafrön låter väldigt dyrt att ge i de mängderna spaderÄss nämner! Då finns det nog mer ekonomiska foder/tillskott att ge.

Äter själv chiafrön i müslin varje morgon, jättegott o kanske är dom en del i att jag inte haft ens en förkylning under det året jag ätit det?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 929
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 106
  • Låst
IT & mobiler För en tid sedan fick jag veta att reels var det man skulle lägga upp på instagram för att de var populära. Så jag har lagt upp reels...
13 14 15
Svar
288
· Visningar
15 654
Senast: Gunnar
·
L
  • Låst
Kropp & Själ Alla här vet nog att såna här iq tester är gjorda för väster ländska tanke sätt och hur man lär sig i skolan här och så. Och dethär är...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
16 801
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023