cheval liberté GT2

Peerless

Trådstartare
Är det någon som har ett sådant släp?

Har inte kommit iväg för att kolla på något släp ännu, men letar efter ett släp till min 3åriga polle.

Har några krav och det är:
Combiramp
Mjuk mellanvägg
Ställbara bommar
Boggi

Övriga Plus är ju Fronturlastning då hon kan vara aningen svårlastad, men hon är ju bara 3 så får man henne bara att trivas i släpet så ska det nog inte vara några problem.

Dessutom finns ju GT2 som aluline och aluminium ska väl vara bra??? Dessutom är det ju ganska billiga vagnar. 49900 för GT2 och 59900 för aluline nya 2010 års modell.

Har lånat Värmlandsvagnar, men hon verkar inte gilla dom alls och har läst här på forumet att dom tydligen ska vara ganska skramliga och så. Så nu blir det att införskaffa en egen ist.

Ursäktar om det finns annan tråd om detta då får ni gärna länka mig dit=)

Sv: cheval liberté GT2

Har även sett annonser på

Rausch -05 för 43000
Christ Concorde -05 för 45000
Ifor Williams -06 för 59000

Är det bra priser för den årsmodellen vagnar??
Vad vet ni om just dom vagnarna?

Står inget om de har Combiramp eller mjuk mellanvägg.
Alla säljs av samma företag.

Har lånat en annan modell av Cheval och jag fick känslan av billigt och låg kvalite. Step upp på Chevalen är mycket hög tycket jag. Combirampen var hela baklämmen som öppnades åt sidan. Det var lite segt att få den på plats när vi skulle stänga då det blåste ordentligt. Fick en person att hålla i rampen som var öppnad då den blåste igen annars. Men priset är lågt och pullamn draget är underbart!

Kolla på alternativ så du kan jämföra. Behöver du ramp/lämm? Om inte så titta på beg Fautras. Inget trä som blir dåligt och behöver bytas.
Fautras har urlasting fram, låg sep upp, dörrar bak, bommar i olika höjd lägen, fram bommar som utlöses vid tryck (250kg) ovanifrån exempel om hästen får för sig att komma över fram bommarna så blir inte hästen hängades över bommen, boggi, går att ha hela bommar om man vill, mjuk mellanvägg.
Jag är helnöjd mid min Provan.

Inget trä i den modellen jag kollar på då det är aluminium.
Hade inte Fautras varit så dyra och kanske haft återförsäljare eller funnits begagnade i södra sverige så hade det nog varit mer aktuellt, men de jag hittat på nätet från -99 kostar lika mycke som cheval från -10.

Bor i Helsingborg så vill gärna kunna åka och kolla;)

Fast att jämföra Fautras med Cheval prismässigt tycker jag inte går. Det är ju ungefär 20 års skillnad i kvalité. Cheval hade jag inte transporterat häst i om jag så hade fått den.

Finns inga Fautras i den prisklassen jag är intresserad av och då måste jag tyvärr jämföra. Har ju även kollat på en Ifor Williams som jag har hört ska påminna om Fautras i stilen.

Vill gärna höra varför inte bara att man inte vill transportera hästen i den. Har en tjej i stallet som har en cheval 2000 som hon köpte begagnad och hennes oroliga hästar står lugnt i den.

Nu är det en helt ny vagn årsmodell 10 som ska kollas så vad dom haft innan finns kanske inte på denna. Så är intresserad av er som vet något om vagnen.

Vi har en Cheval Liberté. Modellen heter 2004, som jag fattar det. Vi köpte det helt nytt -05.
Vi har nu användt det i 5 år, och vi kör MYCKET. Runt i Sverige och även utomlands.
Kombirampen är inte helt genomtänkt, just för att man öppnar hela rampen som en dörr. Vi använder den inte så ofta på det sättet, utan fäller ner som en "vanlig" ramp. Annars är vi väldigt nöjda med släpet med tanke på priset. Det är inget lyxsläp, men hästarna åker bra, det ligger mycket stadigt och bra på vägen.

Kollat på Boj? Dom har combi ramp/lämm Har bara sett äldre Iforwilliams och det var mycket splintar på allt. Men vet inte hur dom nyare är. Men som sagt kolla och jämför. Du får gäran kolla på min Fautras men det är kanske väl långt? Kolla med ÅF dom får int beg vagnar i mellanåt.

Jag gillade vår och den var bra att köra i. Men kvalitén är inget fantastiskt. Vatten läckte in genom dörren, gummimattan reste sig, vi hittade en grop i taket. Vi hade en 02 sålde den förra året.
Har nu en ifor som är så mycket bättre även om jag tycker den är stenful :D

Den närmsta återförsäljaren av Fautras för min del ligger på Öland och det är en bit från Helsingborg dit. Sökt på internet och får inte upp många begagnade.
Boj ligger även dom i en helt annan prisklass. Ett 07 med combiramp för över 100 000... Ska kolla på en Ifor imorgon en 06a, men som sagt så sägs det vara mycke sprintar som är svåra att nå om man e kort... är bara 164...
Ska även iväg och kolla på nya Cheval och se vad jag tycker om dom. Har oxå hört många som skriver att dom läcker in vatten, men även hört sådana som inte haft några problem.
Hur tungt är det när man använder hela lämmen som dörr??
Hur står era hästar i Ifor WIlliams resp Cheval???

Jag gillade vår och den var bra att köra i. Men kvalitén är inget fantastiskt. Vatten läckte in genom dörren, gummimattan reste sig, vi hittade en grop i taket. Vi hade en 02 sålde den förra året.
Har nu en ifor som är så mycket bättre även om jag tycker den är stenful :D

Hur gillade dina hästar Ifor i förhållande med Cheval??
Vilken årsmodell av Ifor har du och vad är den i för material och modell??

ja fasst ja skulle nog lägga lite extra på en ny vagn och skaffa typ läckö,boj,ume eller thule. om man nu ska köpa nytt. jag är rädd för kina kopior när det gäller sånna viktiga saker som hästsläp. jag vill nog ha riktig kvalite då.

Jag och min sambo var och kollade på en ny cheval GT2 -10 häromdagen och jag tyckte att den verkade vettig. Det kändes som kvalitét och jag tyckte att man fick mycket för pengarna.
Dagen efter kollade vi på Thule och Boj och visst finns det lite saker och inredning i en transport som man saknar i en annan och tvärt om.
Helst av allt skulle man ju vilja välja och designa transporten själv, men tyvärr skriker ju plånboken.

Jag tror inte att Chevalen är dålig. Då skulle den nog inte få säljas på den svenska marknaden. Det sämsta med den var dock att man måste ha an extra kopplingsdosa då elkontakten inte är anpassad till svenska bilkontakter. Den följde förstås med, men ändå, tänk om man tappar den.

Hittade en annan tråd om transporter:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1037506

Det sämsta med den var dock att man måste ha an extra kopplingsdosa då elkontakten inte är anpassad till svenska bilkontakter. Den följde förstås med, men ändå, tänk om man tappar den.

Tappar man den, så kan man köpa en ny på t ex Biltema. :)

Det finns ju flera stycken här inne som inte är helnöjda med Cheval, och andra som har vänner som inte är nöjda. Självklart får den säljas även om den är kass, vilken lag skulle förbjuda det menar du?

Det är ett budgetsläp, man får vad man betalar för. Det man kan spara in pengar på är materialval, konstruktion och arbete. Och det har de gjort. Det är så enkelt.

vad gäller adaptern så finns de att köpa på diverse ställen. vill man inte ha detta så kan man antingen byta ut kontakten på släpet eller kontakten på släpet.
Bara för att släpen kanske är av sämre kvbalité så finns det överhuvudtaget ingen lag som säger att de inte får säljas.
Så länge vi konsumenter köper dessa släp bara för att de är billiga så länge kommer de att säljas.
Har själv sett en hel del av dessa släp och jag personligen skulle aldrig köpa dessa släp, vad gäller kvalite på både golv och mer.

Man får vad man betalar för. Man har precis som lovis skriver sparat in på kvalite på delar.

Det är bara en som åkt i bägge regelbundet och han är okomplicerad.
Har en ifor 510 en 05 (tror jag :o) Det är aluminiumgolv. Men extra hög och extra bred.
Ett till "fel" på chevalen är att det är tätat överallt med silikon. Tex mellan taket och sidorna. Så det är ju lite extra pyssel med tiden.

Ser att jag ska förtydliga min mening lite.

Jag tror inte att Chevalen är dålig. Då skulle den nog inte få säljas på den svenska marknaden

Jag tror inte att Chevalen är dålig. Tydligen går den igenom besiktningar och skulle den inte göra det skulle det bli körförbud på vagnarna och där med skulle den inte köpas utav någon. Och vad jag vet är det olagligt att framföra ett fordon med körförbud.

Men samtidigt, svenskt är svenskt och det betyder ofta DYRT! Det behöver inte heller betyda att svenskt alltid är bättre.

Detta tror jag och upplever jag att många inom hästbranchen tycker!
Dyrt = Bäst. Ju dyrare grejer och utrustning man har desto bättre status får man!

Nu menar jag inte att alla här tycker det men jag upplever många gånger det när man kommer till stora stall eller tävlingar.
Tyvärr tror jag också att säljarpacket ;) utnyttjar oss hästfolk rätt mycket på detta sätt och ofta tar ut överpriser bara för att ordet "häst" finns med i rubriken.

Nu blev det visst lite OT...

:)

Jag skulle gärna vilja ha en BOJ pga att den har de finesser jag egentligen skulle vilja ha på en transport. Men är den så himla mycket bättre kvalitetsmässigt att det är vettigt att betala nästan dubbelt så mycket som tex en Cheval? Inte enligt mig iallafall.

Angående dosorna så fick jag höra idag att det var EU-standard på alla bilar i Europa, förutom Sverige (med sina special, special) , men att nya bilar säljs med denna koppling. DEtta pga att alla nya släp numera ska ha backljus, dimljus och dylikt. Så om 10-20 år när jag kanske har råd att köpa en ny bil , eller bättre begagnad så slipper jag ju springa till Biltema stup i ett :D

Att jämföra Boj på samma dag som CL är att häda enligt mig, som faktiskt gjort just detta. Kvalitén på grejorna är så milsvitt skilda från varandra, att det går helt enkelt inte att jämföra. Idag har vi Boj, men jag har vid varje släpinköp valt bort CL just för den otroligt låga kvalitén på både arbete och material.

Att den går igenom besiktningen tycker jag inte säger så himla mycket, det gör vårt släp från 1996 också, trots genomruttet golv och skev axel. Bilprovningen säger inget om lämpligheten (i det här fallet frakta häst), bara trafiksäkerhetsaspekten.

Att jämföra Boj på samma dag som CL är att häda enligt mig, som faktiskt gjort just detta. Kvalitén på grejorna är så milsvitt skilda från varandra, att det går helt enkelt inte att jämföra. Idag har vi Boj, men jag har vid varje släpinköp valt bort CL just för den otroligt låga kvalitén på både arbete och material.

Att den går igenom besiktningen tycker jag inte säger så himla mycket, det gör vårt släp från 1996 också, trots genomruttet golv och skev axel. Bilprovningen säger inget om lämpligheten (i det här fallet frakta häst), bara trafiksäkerhetsaspekten.

ja du har så rätt. Det är nämligen så att besiktningen tittar inte på golvet. konstigt nog. men bara lampor och bromsar funkar så är släpet godkänt.

Liknande trådar

Utrustning Jag funderar på att byta hästtransport och har kikat runt lite. De önskemål jag har är i nämnd ordning; boggi, kombiramp eller möjligen...
2
Svar
23
· Visningar
4 292
Senast: ylvalill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025