Cheik & Cashman

QuickStar

Trådstartare
Önskar resultalt och lite info, nedärvning etc om hingstarna Chiek 316705698 och Cashman 310278689, båda hannoveranare..

Gärna bilder om någon har!

Sv: Cheik & Cashman

Cyllene kommer hoppa upp och ned av glädje när hon ser detta, eftersom hon ridit Cashman och har honom som favorit. :D

Underbart! Då får man ju verkligen fakta om hästen istället för massa rykten!

Jag väntar med spänning!

Trassla har såklart rätt! :D

Vad vill du veta??

Jag red honom en del som 6-åring och sen har jag ridit honom mycket nu. Han är min personliga favorit! :love:

Stammen vet du kanske? Contender - Argentan - Wicht. Född 89. Jag träffad honom som sagt var för första gången 95. Den hösten reds han av Hans- Jörn Ottens som red honom på unghäst-VM i Zangersheide.

Sedan dess har han gått Svår hoppning i 9 år med sex olika ryttare! Han är oerhört stabil vad gäller hoppningen. Han är stor och långbent och nedärver det. Han nedärver också väldigt ofta den roliga konstiga bläsen och de vita höga benen. Han har väldigt stora rejäla hovar och ledgångar.

Som unghäst var han vidrig. Han var hemsk att ha med på tävlingar - den värsta modellen för hur en hingst kan bete sig. Då betäckte han naturligt. Men samtidigt så får man ha i bakhuvudet att han inte gått i en hage sedan han var 2 år. 99% av sitt liv är han alltså bara riden i ridhus och på ridbanor kanske 40 min/dag.

Nu är han en gammal gentleman, en snäll stor björn. :) Han gick 1,50 hoppningar så sent som i somras med en young rider, just nu går han dock mest och luffsar i ridhuset. Jag ska ner till Tyskland den 10 februari och rida lite!

Flera av hans avkommor har exporterats över världen och i höstas såldes en av de jag ridit till Italien för 150 000 Euro, ett sto -99.

Jag har en del bilder på honom här! Lade även två bilder på avkommor där.

Hemsidan för hingststationen är här!

Säg till om du har fler frågor! :)

Senast ändrad:

Just det ja! Nu blir jag ju nyfiken och undrar vad du har för häst som har honom i stammen? :smirk:

Tänkte bara jag skulle lägga till en sak vad gäller temperamentet. "It's a Cashman" är liksom lite vedertaget.

De är generellt sett ansedda som vassa och jag håller med. De är inte helt okomplicerade. Killen på bilden som hoppar (Capucho) och det stoet som gick till Italien (Colina) har varit riktigt snälla och okomplicerade, men de flesta andra har varit rätt svåra.

Förtillfället finns det tre helsyskon (Cashman - Landadel) och alla är lite kluriga, men så är det ston också... Stoet på bilden (Cashman - Götz) är en av de konstigaste hästar jag ridit. Hetsig, stirrig och nervig - men helt fokuserad på att hoppa!

Grejen är den att de är så explosiva. De är stora rejäla gummibollar som verkligen kan vända ut och in på kroppen, med resultat att man sitter rätt löst ibland. Men OJ OJ OJ vad de hoppar sen.

"Vi" hade en hingst i somras e Cashman-Ecuador som gick 1,40 som 7-åring som var som en död sill i stallet. Det gick knappt få honom att trava när man sen skulle rida, men när man väl fått honom att galoppera var han en hoppjärka åt alla de håll. Satans vilket tryck i hans språng!!! Det var mer undantag än regel att han hoppade av sig skorna...

Samtidigt så kan jag ju inte låta bli att undra hur dessa unghästar varit om de fått gå ut i hagar, ridas i varierande terräng osv. Tro fasen att de vänder ut och in på sig själva när de inte varit ur boxen på tre dagar osv... Ingen av dem har gått i en hage på flera år!

Som sagt var - den här hingsten (och avkommorna) ligger mig varmt om hjärtat!!! :)

Hej!

Såg din gamla tråd om Cheik, har du en avkomma? Jag är spekulant på en valack som är 6 år gammal, vore intressant att höra om syskon!

Mvh Annica

Det blev aldrig av att jag köpte den, kommer dock inte ihåg varför jag inte gjorde det heller, var inte ens o tittade på den :confused:

Så tyvärr kan jag inte hjälpa dig..

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 137
Senast: Piaff
·
Avel Nu är det väl dags för en tråd om föl som väntas 2025? Vilka ston har ni betäckt? Med vilka hingstar? Beräknat födelsedatum? Skriv gärna...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
6 141
Senast: cili
·
Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
751
Senast: Roheryn
·
Avel Hej! Jag har ett nystartat företag och ska företaga inom avel och har nu två unga lovande hingstar jag vill använda inom avel för både...
Svar
18
· Visningar
1 988

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna
  • Mata småfåglarna

Hästrelaterat

Tillbaka