Vi måste komma ihåg att vi har de allra dummaste versionerna just nu, men de lär sig.
Jag tycker att det är mycket användbart, jag gillar chatgpt bättre än copilot. Google har jag gett upp med, den sökmotorn har blivit förstörd av all försäljning.
Men jag håller med - söker jag ex på bokföringsfrågor så blir jag lite fundersam på svaren och där finns det andra källor som är bättre.
Men det jag främst använder chatgpt till är ett bollplank och som hjälper mig att att arbeta snabbare. Men det gäller att kunna ställa rätt frågor och ge rätt förutsättningar. Saker jag har fått hjälp med
1. Upprätta nyttjanderättsavtal (kräver dock att man vet grunderna och har klart för sig vad i avtalet man vill trycka på)
2. Hjälpa mig med en säljpitch om mig själv (jag är egenkonsult) dvs jag läste in mitt CV och frågade vad jag var bäst på och hur jag kortfattat skulle presentera detta till kund, tog 15 minuter och jag hade fått fila på det in timmar annars)
3. Hjälpa mig i gång med presentationer och få infallsvinklar.
4. Översätta min CV till engelska och trucka på egenskaper meriter som är viktiga för just det jobbet.
5. Förslag på linkedinlägg baserat på vad jag skulle vilja skriva om (däremot kräver det ju att man formulerar om en del och gör det mer autentiskt)
Jag ska börja jobba med en strategiskmodell efter jul och jag är inte helt inskolad i den modellen. Grundaren har dock läst in allt material i en egen GPT vilket är helt strålande - då kan jag be GPT förklara olika moment för mig, lägga upp agenda för möten och även hjälpa mig med modereringsfrågor
Jag bad till och med om hjälp att skapa en säljande presentation om modellen och kunde säkert minimera mitt jobb, eftersom jag ännu är så oinsatt i modellen, från typ 4 timmar till 1 timme - fantastiskt!