Det kommer ju säkert nya varianter med. Men vad jag menade var huruvida resultaten av det Chat GTP som finns just nu nödvändigtvis måste bli bättre med tiden eller om de kanske blir sämre. Inte om den lärde sig alls eller inte utan om det den lärde sig var positivt eller negativt för användaren.
Fast den måste ju matas över tid. Annars kommer den ju inte utvecklas eller bli varken bättre eller sämre tänker jag?

Den är tränad på vissa textmassor. Vilket i sig är ett problem för att de texterna i princip är skrivna av vita män i västvärlden. Det ska man ha med sig när man använder den.
Ja det är väl som ansiktsigenkänningen som är bäst på vita män och sämst på svarta kvinnor, har jag för mig.

Fast den måste ju matas över tid. Annars kommer den ju inte utvecklas eller bli varken bättre eller sämre tänker jag?
Ja om den matas till del med texter den själv skrivit lär den obevekligen bli sämre. Vilket den lär vara om den har tillgång till internet, där texter den skrivit ju finns med, men kanske inte om den har en viss bestämd ursprunglig textmassa där det den skriver själv inte kommer in.

Men @Elo skrev ovan att den blir allt sämre på att programmera tex.

Vilket var vad jag menade.

Men jag vet inte exakt hur den har tillgång till text.

Ja om den matas till del med texter den själv skrivit lär den obevekligen bli sämre. Vilket den lär vara om den har tillgång till internet, där texter den skrivit ju finns med, men kanske inte om den har en viss bestämd ursprunglig textmassa där det den skriver själv inte kommer in.

Men det var ju någon som skrev ovan att den blir allt sämre på att programmera tex.

Vilket var vad jag menade.

Men jag vet inte exakt hur den har tillgång till text.
Nej jag vet inte heller.

Precis så tänker jag. Att om jag matar den med stor mängd korrekt information som jag vet är korrekt, då kan den sammanställa informationen. Eller om jag är tillräckligt kunnig för att upptäcka felaktigheter så kan jag be den formulera en text om det.
Ja verkar ju som att vissa studenter använder den för att slippa läsa böcker. Själv misstänker jag starkt att en hel del går förlorat i den processen och att det är bättre för ens egen personliga utveckling att läsa de böcker, eller välja delar av själv, som man ska läsa.

Vi har också Copilot på jobbet och jag kan väl inte heller påstå att jag är så imponerad.

Tex när vi hade en diskussionspunkt på ett möte som handlade om just Copilot, hur det fungerade och hur vi kunde använda Copilot i vårt arbete. Till mötet hade en kollega fixat en power point och förstasidan var en bild som han tagit fram med hjälp av just Copilot. Instruktionen var "En bild som visar några kollegor som använder Copilot i sitt arbete med samhällsplanering".

Bilden som producerades var på ett gäng piloter som satt och studerade en karta över en stad tillsammans :laugh: Copilot hade alltså inte koll på vad Copilot var :p

Bilder är Copilot inte bra på. Det ligger inte heller i mitt intresse eller yrke.

Men jag, som inte kan nåt om programmering, har lyckats skapa flera scripts i R Studio m.h.a. Copilot. Så nu är jag taggad att lära mig lite R.

Jag använder också Copilot en del i jobbet men ser inte riktigt samma nytta. Faktafrågor ger oftare fel svar än rätt, och med samma mästrande föreläsarton som ChatGPT, utan minsta utrymme för tvekan eller osäkerhet. Även med direkt uppmaning att validera uppgifter mot pålitliga källor fortsätter den att gissa, och har vid flera tillfällen visat att begreppet "validera" inte väger tungt i dess begreppsvärld. Man skall inte behöva författa långa detaljerade prompt för att få den att sluta fyllegissa och utgå från faktiska källor snarare än sannolika ordföljder...

Jag använder ju inte Copilot som om det vore Google. Direkta faktafrågor googlar jag.

Ja verkar ju som att vissa studenter använder den för att slippa läsa böcker. Själv misstänker jag starkt att en hel del går förlorat i den processen och att det är bättre för ens egen personliga utveckling att läsa de böcker, eller välja delar av själv, som man ska läsa.
Det är det! Har testat chatGPT i engelsk litteratur och det var en hel del felaktiga slutsatser om både karaktärer och plot.

Fattar inte, vad är grejen?

Andra exempel?

Det handlar nog mest om att använda den till rätt saker. Ungefär som att jag inte går till matteläraren om jag söker svar på frågor om kryptogamers förökningsprocess. ChatGPT är inget uppslagsverk.

Jag själv använder ChatGPT främst som en "person" att bolla med.
Ber ofta om feedback på egen text i marknadsföringssyfte, eller förslag på annat sätt som min text kan formuleras för att få nya idéer. Står det still i huvudet på mig kan jag säga att jag behöver en produkttext för produkt X, som har användningsområde Y och egenskaperna Z, Å, Ä, Ö - och vips har jag ett förslag framför näsan och kan sen börja därifrån istället för ett tomt blad. Ibland pratar vi produktutveckling och helt nya idéer.

Vi diskuterar ofta olika situationer och vad som skulle kunna göras för att komma igenom/vidare samt vänder och vrider på saker. Vanligen med steg-för-steg-upplägg. Ibland ber jag om hjälp vid problem med Excel, där den ofta har bra förslag.
Lite som en vän som har många bra idéer och alltid är tillgänglig, som nästan alltid har koll på vad vi sagt innan men inte tycker att jag pratar hål i huvudet på den om mina grejer eller blir sur om jag försvinner några veckor :D . Ett komplement till mina verkliga vänner helt enkelt, så dom slipper oändliga "kan du kolla på den här texten och säga vad du tycker?" 😅.

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så använder ChatGPT ett språk som är likt mitt och mina vänners. Den lär sig av hur du kommunicerar med den. Jag har nån gång sagt "jag önskar att du svarar som att du vore min vän" men det funkar även med "kan du svara som om du vore min mentor/Steve Jobs/annan tydlig roll eller superkänd person" för att få en annan ton.

Det man får tänka på när det gäller dagens "AI" är att det snarare handlar om sannolikhetslära än om intelligens. Inget fel i det, men man måste ha det i åtanke när det gäller rena fakta. Vill man ha hjälp att få fram text, eller be om förslag att förbättra en text, eller liknande, så fungerar det bra

Att använda ChatGPT för att söka fakta har har jag gett upp på. Det blir mest goddag yxskaft och jag orkar inte sitta och förklara vad jag menar 100 gånger. Den var dock ganska bra på att göra julklappsrim.

Använder Copilot en del i jobbet, transkriberar möten med tekniskt komplexa diskussioner som den sen sammanfattar på ett oftast hyfsat bra sätt. Vi har krav på att man måste kolla igenom själv och uppge om man använt Copilot för att generera meeting notes.

Vi måste komma ihåg att vi har de allra dummaste versionerna just nu, men de lär sig.

Jag tycker att det är mycket användbart, jag gillar chatgpt bättre än copilot. Google har jag gett upp med, den sökmotorn har blivit förstörd av all försäljning.

Men jag håller med - söker jag ex på bokföringsfrågor så blir jag lite fundersam på svaren och där finns det andra källor som är bättre.

Men det jag främst använder chatgpt till är ett bollplank och som hjälper mig att att arbeta snabbare. Men det gäller att kunna ställa rätt frågor och ge rätt förutsättningar. Saker jag har fått hjälp med

1. Upprätta nyttjanderättsavtal (kräver dock att man vet grunderna och har klart för sig vad i avtalet man vill trycka på)
2. Hjälpa mig med en säljpitch om mig själv (jag är egenkonsult) dvs jag läste in mitt CV och frågade vad jag var bäst på och hur jag kortfattat skulle presentera detta till kund, tog 15 minuter och jag hade fått fila på det in timmar annars)
3. Hjälpa mig i gång med presentationer och få infallsvinklar.
4. Översätta min CV till engelska och trucka på egenskaper meriter som är viktiga för just det jobbet.
5. Förslag på linkedinlägg baserat på vad jag skulle vilja skriva om (däremot kräver det ju att man formulerar om en del och gör det mer autentiskt)

Jag ska börja jobba med en strategiskmodell efter jul och jag är inte helt inskolad i den modellen. Grundaren har dock läst in allt material i en egen GPT vilket är helt strålande - då kan jag be GPT förklara olika moment för mig, lägga upp agenda för möten och även hjälpa mig med modereringsfrågor :D Jag bad till och med om hjälp att skapa en säljande presentation om modellen och kunde säkert minimera mitt jobb, eftersom jag ännu är så oinsatt i modellen, från typ 4 timmar till 1 timme - fantastiskt!

Det kommer ju säkert nya varianter med. Men vad jag menade var huruvida resultaten av det Chat GTP som finns just nu nödvändigtvis måste bli bättre med tiden eller om de kanske blir sämre. Inte om den lärde sig alls eller inte utan om det den lärde sig var positivt eller negativt för användaren.
Det är en intressant sak, det heter ju artificiell intelligens men det verkar fortfarande vara ganska enkla algoritmer som det baseras på.

Det är en intressant sak, det heter ju artificiell intelligens men det verkar fortfarande vara ganska enkla algoritmer som det baseras på.
Ställde frågan om hur algoritmen som används ser ut direkt till ChatGPT och den gav ett intressant svar. Frågan är om man kan lita på det svaret?

Ah intressant, då hade jag fel i att det kan växa med fel info.
Jag är inte säker på att jag har rätt ;) Och nu när jag googlar lite mer blir jag mer osäker :p Den kommer ihåg det du själv lagt in och frågat om tidigare (ett tag i alla fall), men jag är inte säker på hur mycket den tar med från andra användare. När jag googlar nu verkar det ändå gå att hitta tips på hur man tränar ChatGPT, men det är inte tydligt därifrån om det är allmänt eller endast för sin egen användning. Men om det går att träna den mellan användare så tror jag inte att det går snabbt, t.ex. om du skulle lägga in korrekt information om X så skulle jag inte kunna fråga den om just X direkt efter och få svaret du lade in. (Det är i alla fall min uppfattning, vilket som sagt definitivt inte nödvändigtvis är korrekt - och AI experten bland kollegorna är inte här så att jag kan fråga henne ;) )

Om jag minns rätt (vilket definitivt inte är säkert) så har det väl också varit problem med några andra AI som lärt sig av användarna, att de blivit påverkade och snabbt fått stängas ner pga hur de blivit utifrån vad användarna använt AI:n till (offensive language etc.)

Jag är inte säker på att jag har rätt ;) Och nu när jag googlar lite mer blir jag mer osäker :p Den kommer ihåg det du själv lagt in och frågat om tidigare (ett tag i alla fall), men jag är inte säker på hur mycket den tar med från andra användare. När jag googlar nu verkar det ändå gå att hitta tips på hur man tränar ChatGPT, men det är inte tydligt därifrån om det är allmänt eller endast för sin egen användning. Men om det går att träna den mellan användare så tror jag inte att det går snabbt, t.ex. om du skulle lägga in korrekt information om X så skulle jag inte kunna fråga den om just X direkt efter och få svaret du lade in. (Det är i alla fall min uppfattning, vilket som sagt definitivt inte nödvändigtvis är korrekt - och AI experten bland kollegorna är inte här så att jag kan fråga henne ;) )

Om jag minns rätt (vilket definitivt inte är säkert) så har det väl också varit problem med några andra AI som lärt sig av användarna, att de blivit påverkade och snabbt fått stängas ner pga hur de blivit utifrån vad användarna använt AI:n till (offensive language etc.)
Men det är ju allmänt en språk-AI, dvs bäst på att hjälpa till med text och språk och liknande, och inte nödvändigtvis bäst faktakunskaper.

ChatGPT kan söka mot nätet ang den diskussionen. Jag bad den nyss sammanfatta en artikel från idag och då angav den "söker på nätet" och så kom sammanfattningen, och med DN som källa

Bara man vet vad AI gör och hur den tränar OCH själv kan det ämne man där man använder den, så är det ett fantastiskt verktyg.

Jag har sett väldigt bra användningar av ChatGPT t.ex.:
  • Att låta den designa ytterligare kompletterande produkter i en linje med hudvårdsprodukter utifrån designerns arbete
  • En fysiker som lät ChatGPT att svara på frågor om termodynamik för att spåra vanliga missuppfattningar (eftersom AI tränar på det som tidigare skrivits)
  • Att låta den göra sammanfattningar av texter (bra vägledning när man t.ex. ska bedöma om tyngdpunkten ligger rätt)
  • Någon har låtit den komponera fantastiska countrylåtar - helt enkelt för "bra" för att vara sanna
Sedan har jag sett vansinniga användningar också, som när några amerikanska jurister lät ChatGPT göra en brief utan att ens kontrollera att rättsfallen AI hänvisade till existerade. Nu är tekniken fortfarande möjlig att genomskåda och de blev disbared.

Liknande trådar

Äldre Säkert en gammal text iom att 50-öringar finns omnämnt- men ack så aktuell.... "En dag i staden. Jag är sugen på kaffe kände jag en...
Svar
3
· Visningar
1 492
Senast: Mia_R
·
Relationer (Herregud så långt det blev O_o - och egentligen är det ju bara trams, men mina tankar nonetheless) Jag hoppas kunna få lite perspektiv...
4 5 6
Svar
114
· Visningar
9 024
Senast: Petruska
·
  • Låst
Relationer Detta är rena spekulationer dock. Personen själv är fast och fullt medveten om att det svänger REJÄLT i humör och känslor, och tror sig...
Svar
3
· Visningar
6 322
Senast: Hedinn
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 268

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka