Chapman eller Bernstein...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snofflan
  • Startdatum Startdatum
S

snofflan

Vet inte om detta hamnar rätt men jag undrar om det är någon som har en häst efter Chapman eller Bernstein. Skulle gärna vilja veta vad ni har för erfarenheter och tycke om hästar efter dessa hingstar. Har själv ett sto efter Chapman-Bernstein så det kunde vara kul att jämföra lite.

Tacksam för svar :)

Har ett sto som är efter Bernstein.
Hon är 15 år gammal och fick föl sommaren 03.
Jag har mest tävlat fälttävlan på henne.
Jag red henne i breeders finalen i fälttävlan för 6-åringar och hon gick även samma år SM för Young Rider i fälttävlan.
Hon har tävlat 140 hoppning och LA Dressyr.
Hon är en super snäll dam med mycket egen vilja. :)
Jag hade tänkt att tävla lite dressyr på henne i år.
Här hittat du lite bilder och info om henne under länken "gårdens hästar" hon heter Leyla :D
Under "övriga hästar" hittar du även en häst som heter Racine E:Chapman som jag utbildade lite i hoppning, tyvärr så satte en ryggskada stopp för det så nu går hon som avelshäst bara. Jätte trevlig häst och väldigt fin extriört, hon fick diplom som 3-åring i både dressyr och hoppning.
http://hillan.t35.com/index.html

Trodde bara det var jag som var glad i Chapmanhästar. Här hemma tycker folk bara att de är knäppa och alltid går på bakbenen. Min förra häst var också efter Chapman. Både hon och min nuvarande häst var/är världens underbaraste pållar. :love: :love: :love:

Vad fina dina pållar är!! :)
Hur är de i huvudet? Tittiga, rädda, lugna, nervösa, busiga etc?

Ja det är många som har den uppfattningen, vilket är ganska konstigt men min står inte på bakbenen, han har lite humör men det är inte mer än någon annan levande varelse.

Han är väldigt personlig, lite svår och komma nära men när man gjort det älskar han en villkorslöst! :love:

Tack :)
Berstein stoet har alltid varit mycket snäll och ärlig att hantera därimot så har hon en del nerver när man rider henne och hon kan vara rätt tittig o vass att rida (beter sig ofta som en 4-åring :))
Mycket kämpar vilja i henne :)

Det stoet (E.Chapman) som jag hoppade innan ett tag var oxå väldigt lugn och snäll att pyssla med i stallet.
Hon tyckte det var SKIT skoj att hoppa, brukade gjöra lite glädje bocksprång efter hindren.
Var rätt envis men gav med sig efter ett tag. :)

Vad fin pålle du har. :) Min lilla flicka köpte jag förra året som 1-åring och hon har hela tiden varit stencool och fruktansvärt snäll. Hon är liksom lite vuxen i sitt sätt fastän hon nu bara är 2. Visst busar hon som bara den i hagen men sen kan man ta in henne och "arbeta" lite med henne utan att hon är stissig. En dag när jag var ute och gick med henne blev hon rädd för några ungdomar som var stökiga bakom henne (är fortfarande lite bakskygg). Hon reste sig på bakbenen och vände sig ifrån mig så tyglarna räckte inte till och jag tappade henne. Skiträdd blev jag men det enda hon gjorde då var att lunka bort mot ungdomarna för att kolla in dom. Hon blev liksom inte skärrad när hon väl hade "slitit" sig. Så jag kunde lätt fånga in henne och fortsätta. Hoppas att lugnet håller i sig... :cool:

Neptun är också stencool. INGET skrämmer honom och då menar jag verkligen inget. Är det något han är misstänksam mot så "snorklar" han, ett konstigt ljud genom näsan sen ska han direkt fram och titta. Han älskar mat över allt annat och blir lätt fet. :) Nästan som en ponny...

Polisen i Sthlm har haft/har flera e. Chapman som de är väldigt nöjda med just för att de är så coola och orädda. Har du ingen bild på din?

Kul att höra, det där med att polisen använder dom. :)
Jo, jag har någon bild på henne men jag fattar inte riktigt hur man lägger in dom. :confused: (inte så tekniskt lagd när det gäller datorer :smirk:) Hur gör jag? Om jag får lite hjälp så kanske det kan gå. Har gått in på länken bild men sen kommer jag inte så mycket längre... :crazy:

Jag har ett 6-årigt sto e.Bernstein. (Neapel-Crown Point xx på mödernet).
Hon är ganska liten, 159 cm, och kortlinjerad, vilket inte är precis uppskattat av halvblodsfantaster, men jag tycker att hon är trevligt byggd. Med kort rygg och bra vinklar bak så har hon väldigt lätt för samling. Rör sig med "Bernsteingång" (tycker att de flesta Bernsteinavkommor har samma luftiga gång). Lite kort i traven men mkt bra galopp.
Hon har mkt temperament, både i skärpa och nerver. Inte enkel att hantera, men väldigt positiv och ambitiös att rida (förutom nerverna då :p). Hoppar väl "sådär". Ingen lysande teknik, men vilja att klara allt! :)

det gäller den Chapman jag rider oxå, han kollar gärna på saker men han går förbi och fnyser mest :D

Har skickat iväg bilder nu till din mail. Hoppas att de går att öppna. Hör gärna av dig vad du tycker. Alltid kul med åsikter... :crazy: :)

Hade en gammal sköthäst som var efter chapman, undan fullblod. Han var hur cool som helst. Mycket sällskaplig och lätt att hantera. Gångarterna var superfina och han vann nästan allt han ställde upp i. Tyvärr kom han bara till msv b innan han avlivades pga spatt.
Hoppa var däremot inte han starkaste sida. :D men han gjorde det gärna.

Min gamla Chapmanhäst blev bukopererad samma dag som hon egentligen skulle debutera LA. :( (Hon vann också nästan allt hon ställde upp i.) Sedan kom hon aldrig längre då jag var tvungen att ta bort henne bara några månader senare. :cry:
Hoppas på bättre tur denna gången... :)

Istallet står en viss bängelbula (Baileys) efter Bernstein ,hon är en fin typ -lätt ,kort rygg ,inte så stor (säjer jag som är liten :smirk:) Mamma hennes gav henne jävligt stabbiga och kraftiga ben dock :crazy: lite felaktig benställning fram också (kommer från kära mor) .
Nu ska hon flytta ...ut på foder till nån -om dom får tag i rätt person !

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 027
Senast: Piaff
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
816
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Nikan
·
R
Avel Hoppas att jag stavade rätt nu! Men jag hörde nånting på radio för nån dag sen och dom pratade lite om Camargue hästar. Och jag hade...
Svar
14
· Visningar
1 649
Senast: Raderad medlem 149524
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka