Cesar Millan

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Cesar Millan

Men jag kan inte säga att jag ser honom sparka. Han backar upp mot hunden o den reagerar häftigt, kan vara den låga "frameraten" på klippet eller så kan ett ögonblick klippts bort.
PL

kl

Jag har aldrig sagt att alla som kritiserar Cesar är besserwissers?
Om jag själv är medveten om vad jag skrev så var det att alla besserwissers där ute älskar detta ämne. Eller?
Jag vet inte var det var jag läste om den där undersökningen men jag tycker att det låter helt vettigt. Det är ju mycket jobbigare att skydda flocken än att bara ge ledaren företräde, eller?

Jag ber en gång till, kan vi försöka diskutera utan att tala om för vaandra att de inte borde få ha hund? Gud vad elakt.

Angående den lilla grendiskussionen om varghybrider.

Visste ni att våra hundar är utvecklingstörda?
(Och nej jag vet inte exakt källa här heller, mamma hade läst det någonstans)
Man jämförde hundars gener med vargars och hittade en avvikande gen som hos människor gör den drabbade personen obehagligt hjälpsam. Det "will to please" vi vill ha i hundar är altså en utvecklingstörning :) Kul fakta.

Att det är fakta att kalla det för utvecklingsstörning är dumheter.
Men visst har man vetat länge att hundar stannar på ett mer juvenilt stadium o har mer "will to please" vargar det är vad som gör dem till tamhundar o anledningen till att man inte behöver använda CMs metoder!
PL

Menar du första inlägget? Det var inte alla så jag menade, du har skruvat det till det du ville se.

Jag skrev att ämnet är aggresivt attackerat av alla besserwissers där ute.

Låt mig förklara, detta inbegriper även de som är för Cesar, det inbegriper alla besserwissers som har skrivit i den här tråden (Mer eller mindre alla, inkl mig)

Angående den lilla grendiskussionen om varghybrider.

Visste ni att våra hundar är utvecklingstörda?
(Och nej jag vet inte exakt källa här heller, mamma hade läst det någonstans)
Man jämförde hundars gener med vargars och hittade en avvikande gen som hos människor gör den drabbade personen obehagligt hjälpsam. Det "will to please" vi vill ha i hundar är altså en utvecklingstörning :) Kul fakta.

Men, denna "will to please" är väl snarare en egenskap som människan, för myyycket längesen, föredrog bland de vilda vargar eller vildhundar som hon tog till sig som husdjur? Och som därför förde den genen vidare. Ingen ville/vill ha ett hund som gör som den vill och/eller ställer till med oreda, eller är aggressiv. Istället behöll man de djur som var fogliga, vänliga och hade just "will to please". Det är så våra nuvarande hundar kommit till, genom vårt eget urval.

Exakt och den genen som vi föredrog är densamma som ger en utvecklingstörning hos människor. Ja, nu är hunden en art men de där första vargarna kanske var utvecklingstörda.

Faktan är att genen är densamma, att våra hundar för dens skull är utvecklingstörda har jag aldrig sagt är fakta. Det är min egen, lite flummiga, slutsats.

Det jag menade var bara att det finns ju faktiskt dom här i Sverige också som lär ut hemska metoder. Och alla dom behöver ju för den skull inte gå efter CM.

Hör det verkligen ens hit? Vi som inte gillar CMs metoder står ju inte och klappar i händerna om vi ser någon svensk dressör göra liknande saker som han gör.

Nej, CM är inte roten till allt ont i hundvärlden. Naturligtvis finns det nötter som verkar "träna hund" för sitt eget sadistiska nöjes skull, men åter igen, hör det hit?

Exakt och den genen som vi föredrog är densamma som ger en utvecklingstörning hos människor. Ja, nu är hunden en art men de där första vargarna kanske var utvecklingstörda.

Faktan är att genen är densamma, att våra hundar för dens skull är utvecklingsstörda har jag aldrig sagt är fakta. Det är min egen, lite flummiga, slutsats.
Jag tror att du pratar i nattmössan!
Visa källa på att det är fråga om en viss gen o att den skulle ge utvecklingsstörning på människor!!!!
Nyss surrade du om ngt du hört o plötsligt börjar du surra om fakta.

Hur långt är folk beredda att gå för att försvara CMs metoder:confused::confused:
PL

För det första hade det här ingenting alls med Cms metoder att göra, alltså var det inte ett försvarstal.

Jag hörde det från min mamma, om hon säger att det var en vetenskaplig undersökning så litar jag på henne och kommer därav att kalla det för fakta.

Tyvärr ägnar ingen av oss halva våra liv åt att lägga alla exakta källor på minnet så du får tro på det eller inte tro på det helt enkelt.

Och då menar jag inte uppgiven som "calm and submissive" utan - ja, jag vet inte vilket ord jag ska använda. Jag tycker bara det är sorgligt och det gör ont att se filmen.

Inlärd hjälplöshet. Jag tycker det är fruktansvärt att se.

Klippet som hemsöker mig så fort CM nämns är dock detta: (ca 5.40 in i klippet börjar det)

Jonbee

Ägaren har fått för sig att man MÅSTE kunna lägga ner en hund på rygg för att vara ledare för den, men han kan inte göra det med sin Jindo dog som han plockade in från gatan i vuxen ålder.

Efter att ha sett detta avsnittet så slutade jag helt att kolla på programmet.

Tyvärr ägnar ingen av oss halva våra liv åt att lägga alla exakta källor på minnet så du får tro på det eller inte tro på det helt enkelt.

Det är jättebra om man kan komma ihåg/kunna hänvisa till en källa till ett påstående om man ska använda det som argument i en diskussion ;)

]Vidrigt klipp; ännu en strypning. Filmat och sålt som en heroisk insats.

Kommentar under filmen:

as a Vet Tech I can tell you the dog displays signs of hypoxia (lack of oxygen) from strangulation, including struggling for air, gasping, trying to escape, then a stiffening of the body as the tissues are being robbed of oxygen (you notice the dogs legs stop bending, either at knees and later at hips). Then we see the animal fall over stiff-legged on its side. Finally, the dogs tongue, swollen and dry, is seen hanging out of his mouth (only briefly, but it is there).

Senast ändrad:

Det är jättebra om man kan komma ihåg/kunna hänvisa till en källa till ett påstående om man ska använda det som argument i en diskussion ;)

Jag är väl medveten om detta, nu var det ju inte ett argument utan mer en kul grej...

Men eftersom det nu är så fel att välta ner hunden, rycka i kopplet eller vad det nu är för att bryta och tala om för hunden att den inte får göra så, så skulle jag vilja veta vad man ska göra istället. Visst kan det finnas många bakomliggande orsaker, men det måste ju ändå gå att ge förslag på hur man ska göra?

Hur skulle du göra om din hund börjar hoppa och bita dig i armarna för att den försöker få övertaget?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Träning Natural Horsemanship FAQ version 1.11 Vanliga frågor En FAQ borde ge svaret på de vanligaste frågorna i ämnet. I NH-forumet är det...
Svar
12
· Visningar
2 454
Senast: saddleman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar
  • Valp 2025